Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Tuesday, August 31, 2010

KIBARKAN

“Kibarkan Jalur Gemilang”
Firstly nak ambik kesempatan untuk mengucapkan selamat menyambut hari kemerdekaan malaysia yang ke 53.


Patut diberi pujian buat my MIL…. Kerana menyahut seruan kerajaan untuk mengibarkan jalur gemilang . Korang setuju tak kalo aku cakap golongan veteran lebih bersifat nasionalisme daripada kita golongan muda.
Ada gak golongan muda yang mempamerkan semangat sedemikian tapi sikitttt jer..yang lebihnya hanya ke arah politik semata-semata. Opssssss...masuk isu politik plak. Tak bleh nak komen banyak-banyak...

Tukar citer lain la. Ermmmm....minggu lepas balik Klang. Ya ampun… panazz giler cuaca kat Klang ni haaa….. lagi membahang dari Kajang.. mungkin sebab dekat ngan laut kott…respect ngan pakcik sebelah umah ni… tengah hari buta kuar umah tak berbaju plak tu.semata-mata nak gantung bendera kat depan umah dia.


Baru lepas balik dari beli bendera yer pakcik………

Friday, August 27, 2010

RESEPI KEK BATIK



Resipi ni atas permintaan Pn Dilla. Tak salah rasanya kalo aku nak share resepi ni dengan orang lain..walau hakikatnya aku buat pun tak berapa nak menjadi. Takpela..nezt time kita cuba lagi yo… rupanaya sonang ajer… macam main masak masak jer… ko campak ajo….gaul-gaul..susun-susun..tekan-tekan-tekan..siap…


Ekceli ader macam-macam cara nak buat ni.. ada yang taruk telur…ader gak yang taruk butter..pastu yang taruk serbuk koko pun ader… pilih ajer nak taruk yang mana..pastinya resepi yang aku buat ni adalah cara yang paling senang….


Bahannya:

1 Pek biskut Mery pelbagai jenama (tak kisahla)
Milo – 2 ½ Cawan
Susu Cair – ½ Tin
Gula – 200g (aku main taruk jer.. takder penyukat kat umah)
Planta 3 Sudu.

Cara membuatnya:
Panaskan Planta dengan api yang perlahan … agak agak dah cair tu angkat ketepikan sekejap sampai suam.

Pastu panaskan milo, gula & susu cair dengan api yang perlahan jugak sampaila gula tadi cair. Dah cair tu campurkan planta dalam adunan milo yang dicairkan. Sebatikan… (takyah atas dapurla..kang cair plak planta yang elok-elok dah suam tu)
Bila dah sebati..tuang dalam bekas kemudian susunkan biskut tadi atas lapisan pertama tadi….Dah susun tuang milo tadi balik then masuk kan dalam peti sejuk. Bila agak-agak dah beku, keluarkan dari peti sejuk then tekan-tekan biskut tadi sampai padat.. Dah siap tekan..susun dan tuang lapisan milo tadi sampai habis. Means susu biskut tuang milo..susun tuang milo..gitulah..sampai milo habis..

Dah habis masukkan balik dalam petiais….dah agak-agak beku tu.. keluarkan dari peti sejuk..potong..hidang dan nyum..nyumm..nyumm..

KITA KERJA

Alahaiii.... pagi ni malas betul aku nak bangun . Yer la...orang lain sumer cuti kat Selangor. Company aku jer kot yang kerja. Gilerrrr. Berkira nak mampus.... Di bawaknya cuti hari ni pergi raya nanti. Huhhh....

Tapi nasib baik taska Hafiy Hadif bukak hari ni... n saper-saper yang hantar hari ni kira bayar tu. Ermmm...aper nak buat.. bayor jerla... 2 orang 20 henggit dia mintak. Nasib baik mood budak berdua tu ok. Sampai jer taska.. tersengih-sengih Si Hafiy..bila budak -budak situ terjerit Hafiy..Hafiyyy... glemer gitu. Dan..dan tu Hafiy trus pelawa sumer orang roti Gardenia yang aku bekal untuk dia pagi ni.. oooohhhh so swettttt..... pemurahhh budak Hafiy.. tak kedekut...Walopun pada awalnya sedikit eksen yang menunjuk-nunjjuk..kenkununnn...

"Aku ader rotiiii...."

Hadif pun Ok jer.... letak jer atas tilam..trus merayap macam askar tengah training merangkak bawah kawat berduriii... Fuyyooo..bukan main laju lagi ko dik....

Takder apa nak bebelkan sangat.. cuma nak cakap... aku malas nak kerja hari ni.... mau rehatttt..... namun apakan daya... aku bukan tokey.... aku hanya kuli biasa... yang sememang terpaksa akur dengan keputusan yang managment buat.. walau hakikatnya tak berapa nak setuju...

Wehhhh..... takder saper yang berani besuara ker..?..kalo aku salah seorang Ahli Majlis Tertinggi   rasanya aku dah besuara kot...sebab Hari Nuzul Al Quran kat sini tk pernah dibagi cuti tanpa ganti....Kata negara majoritinya orang islam..:p. (statement berani mati)..

Thursday, August 26, 2010

NAK GAMBAR JADI BESAR GEDABAK

Dah lama terpikir camner nak buat gambar jadi besar. Godek-godek dan godek..dapat juga... meh nak test..lawa ke idak.. tapi kalo setakat guna camera enset cam aku ni la..takdernya nak lawo kott...


Gambar ini menjadi pilihan kerana....
1- Hadif sangat comelllll........ gaya menguap ibunya... hahaha..luas seluasnya....
2- Tangan cuba nak tutup perut cantik Hadif..tapi tak sempat...
3- Hafiy tak puas hati....sedang menjeling adiknya yang berjaya didukung oleh Cik Suenya.... memang pendengki...


Wednesday, August 25, 2010

DEKO DEKO…

Dekat sebulan aku pindah..baru ader masa nak gantung frame bagai ni. Siyes memang takder masa… macam-macam kerja nak kena buat. Lagipun ntah mana simpan sumer paku-paku..tukul… Ambik masa gak nak mencari tu.

Dah lama dah aku rasa macam nak jer cari paku tukul nak gantung sendiri.. tunggu En Suami memang lambat…. Akhirnya terbuka gak hati dia nak deko-deko versi kami. Masa nak gantung ni pun sempat lagi perang mulut… bukan cium mulootttt tauuuu..ohhh nooooo……Aku nak gantung rapat-rapat dia nak jauh…. Akhirnya dia gak yang menang.. yerla.. kalo tak menang gamaknya tak dapat la aku merasa sup tulang berbuka nanti.. kasi jer la dia menang…untuk kegembiraan perut kami bersama…dak gitu.

Macam tak lawa jer pasang jauh-jauh kan…..Takperla..lawa di mata suami.. aku ni kan low profile... kata nak jadi isteri solehah wanita muslimah.. kenala setuju ajer dengan pendapat suami mithali...sokong takk?



Ahad lepas…. Terpaksa bermurah hati beli cermin . Pakistan datang jual. Aku terlupa nak kunci pagar…menonong jer dia masuk sampai depan pintu…

Nak tak nak ambik la jugak. “nak tolong Pakistan tengah banjir baiiiiiii…..”
Kalo yer pun nak jual barang..takyah la guna alasan pelik-pelik…. Kalo kena gayanya aku ambik… kalo aku berkenan la…Tak boleh jadi ...lepas ni kena pastikan pagar sentiasa terkunci.



“Akak..kasi tolong sama saya… Pakistan banjir sekarang…. Ambil la.. 5 kali bayar 20 satu bulan saja….banyak murah”

Pandai jer kan … kalo dah memang dasar putar belit alam… membelit jugak… siap paksa-paksa lagi. Aku sajer kasi alasan suami takder kat umah. Dia tak suka beli barang tanpa izin dia…

Aikkk…. Tetiba balik plak orang tua tu.. apa lagi kena goring ngan Pakistan tu la… Ajeed ni orangnya lembutttt hati….. trus tanya cash… terus ambik… dah tuuuu… maasuk jer umah boleh plak cakap....

“Alaahhhh… padahal awak memang nak pun kan……”

Seeee….aku plak yang kena… walhal dia yang setuju nak beli … takder pun keluar perkataan kat mulut aku nak beli cermin tu

Tapi dalam hati adala........ hehe…sebenarnya tak beli pun aku tak kisah... kalo dia beli..alhamdulillah

Betul la…. Hanya Jauhari mengenal manikam…opsssss……..Hanya Letcemi Mengenal Maniam……

KEK BATIK YG TAK BATIK



Ini 1st time aku cuba buat kek batik. Naper tak jadik erk?.. orang lain buat memang ader rupa batik… aku buat ader rupa aper ni… rupa bukit kena sodok je.

Nak kata tak jenguk resepi..kertas resepinya kat sebelah ni.. Ekceli dah lama rasanya nak cuba buat kek batik ni…weekand lepas dah ader kesempatan buatla. Rasanya ok la..biasa jer..manis-manis..lemak-lemak…tapi rupa fizikalnya out. Cokelet tu tak nak beku.naper erk..aku tgk orang lain buat padat jer…nak kata aku tak tekan..tak jugak..4-5 kali jugakla aku ankat benda tu kuar-masuk-kuar masuk peti ais.. siap taruk kat tempat beku lagi…tak beku-beku jugak….pastu takder lekat coklat antara biskut meri tu. … saper yang pakar sila bagi nasihat…..


Petang semalam pun ader lagi balance tak terusik dalam peti ais tu. Tambah perut dah kenyang…tak jalan la tengok benda-benda manis macam tu.

Tengok tu... macam berkuah jer coklet tu.. naper dia tak beku erk..kurang planta kah?..terlebih cucu cair ker?..

Tuesday, August 24, 2010

JAKUN TERLEBIH

Dah lama simpat hajat dihati nak basikal utk Hafiy.. Kesian kat dia bila setiap kali tanya :

Hafiy buat apa kat sekolah hari ni..?
Kal…boy (Main beskal ngan Boboy)…...


Pastu kalu jumpa saper-saper naik beskal..bising la mulutnya…tunjuk orang tu naik basikal.. waima beskal buruk tergantung kat grill umah pun dia boleh nampak.

Semalam Ajeed sajer suprisekan.. sajer nak tengok muka keterujaannya. Masa nak turun keter macam biasalah ..dia slow sket..nak tunggu orang angkat dia.. malas nak turun sendiri.. Semalam Ajeed biar jer dia sorang diri dalam keter…. Sambil-sambil tu sajer jer pikul beskal lalu sebelah dia…nak tahu dia perasan ke tidak…

Macam yang dijangka.. dia punya sengih…… kalahhhh kerang yang dah busuk tau… weoolls buat derkk jer.. sampai la dia tak tahan tengok …finally dia bukak keter kuar sendiri. Sebelum tu dah psiko dia sket…

Hafiy nak beskal yer..tapi Hafiy kena janji jangan pijak adik tau…
Ermmm…ermmmm…..


Balik umah hanya tinggal janji. Yang kelakarnya sampai margrib kitorang peratikan dia…sket pun tak jauh dari beskal baru . Konon mengintaila mak bapak dia…pintu sliding tu tertutup.. Pujuk bagai la… dah bukak poser pun masih main beskal. Pastu siap eksen lagi ngan jiran sebelah.. konon aku ader beskal baru bunga-bunga warna pink….. hahhaa..pilihan babahnya untuk anak jantan…. Nasib baik ader gambar spiderman kat pelana (tempat duduk).. kalo tak mau aku paksa secara zalim Ajeed hantar balik beskal tu.


Saper ader idea camner nak pesenkan rambut Hafiy ni… dah merimbun sangat…. Ikut hati nak botakkan ajer.. tapi kalo botak kesian plak … macam ni…..korang tengok pun kesian kan?

RENDANG TAK MENJADI

Yer-yer aku canang kat FB…..semalam plan nak buat rendang limpa hati daging tak menjadi kenyataan sebab ader insan yang terlebih ego hanya kerana lengkuas takder…. Laki aku lenmacam sket..tengah dia berkobar-kobar nak masak tu ko jangan gatal-gatal nak cuit dia… sekali dia dah cuak..jangan harap ko nak rasa masakan dia lagi… mintaak maap la.

Akhirnya aku dan dia jugak yang kempunan…… Dan pagi tadi…

"Saya nak awak belajar bagi kenyataan… kalo ader cakap ader..kalo takder cakap takder… jangan kata ader kottttt……"

Hahahahha…hambikkkkk…. Itulah sebabnya…small the matter jer ka…. Naperla ego kau tinggi melangit sangat wahai En suamiku……

Sudahnya aku jugak yang kena bersilat kat dapur sengsorang.. dia dengan muka yang buat-buat tak puas hatinya tengah melayan anak-anak kat luar. Aku tahu taktik dio sebenarnya.. yang betulnya dia memang malas nak masakkkk…hahahha..saja dia carik kes…takperrrr………

Dalam marah-marah pun sempat gak aku buat sayur lemak pucuk paku….campur tempe… goring daging…dan bakar ikan sardin (Sellaye)..cicah sama budu.. Korang tak pelik ke naper ader 2 bekas budu.



Ni pun satu hal gak. Aku nak tempoyak dia taknak plak.. dia memang tak suka makan tempoyak. Ingat lagi satu hari tu aku masak ikan cencaru sumbat tempoyak.. .. dah cubit ni ikan tu.. sajer jer aku senyap.. malas nak cakap aku masak dengan tempoyak… tapi gagal gak… hidung dia memang tajam walaupun selsema… dapat bau tempoyak tu.. akhirnya sumer ikan tu dia campak kat aku.. (campak bukan dalam erti kata kasar yer.. campak manja). Aku suka la.. takyah nak berebut ngan dia…hahahha..bolih makan secara tamak.



Wat ever la laling ….I tetap lap u laling foever and ever.. …..” enset baru mana wakkkkkkkk?”
Hahahha.......Hanya letcemi mengenal maniam....dak gituuuu?

Monday, August 23, 2010

SEKEJAPAN SAJA

Salam untuk sumer reader yang tak jemu-jemu memfollow citer merapu Cik Anie..ek eleh cam ramai sangat follower awak tu. Idak la gitu.. tapi sedikit perhargaan saja untuk readers yang setia macam korang… Yang kenkadang buka pun terima kasih jugak. Yang buka kejap-kejap pun terima kasih jugak. Yang rasa menyampah bila bukak punnnnnn terima kasih tak terhingga jugak.

2 hari kat umah rasa macam pendek sangat. Nak tidor barang sejam dua jangan nak mimpilah.. paling tidak pun terlelap 10..20 minit..syukur alhamdulillah. Pagi tadi tiba nak bangun pagi ntah pehalnya… asal nak bukak jer terpejam balik… cuba sekali lagi nak buka pun gagal jugak… akhirnya kelewatan sudah. Apalagi… macam lipas kudungla.

2 hari kat umah jugak macam-macam aktiviti kami buat…masak sedap-sedap ofcozla… kata cuti…kalo berbuka juadahnya made in PARAM jugak ..tak tahu la… kalo aku memang dah kena la.

Syukur alhamdulillah ..ramadhan kali ini rezeki lebih sket…Syukur pada yang memberi.

Jumaat lepas dah start goggle dah resepi kek batik..konon nak buat hari minggu ni. Semalam cubala membuatnya… alamakkk..kurang menjadi la…. Nanti besok aku buat entry pasal tu. Buat jugak pengat pisang. Pisang banyak kat umah…. Tak nak membazir.. tu pun dah bagi-bagi.. masih lebih lagi… Semalam punya diolog…

Ajeed: Hari ni takyah beli kuih kat PARAM… buat cekedok pisang jer…membazir nanti pisang tu
Aku : Cekodok ?…. mana ada orang buat berbuka…(cehh)… pengat ok la…


Ingat pagi minggu ke nak makan cekodok… buatla sumting different sket la bebehhh dari bulan lain… Kita puasa sekali jer dalam setahun. Pung-pang-pung pang..akhirnya siapla gak Kek Batik yang tak berapa nak menjadi dan pengat pisang 1 periuk yang tak terusik pun.. kalo ader yang usik tu aku la… yer la.. penat buat takder plak yang sudi menjamahnya… mau tak kenyana kalo dah balun air bertong-tong…Pagi tadi (sahur) baru tengok Ajeed makan..tu pun 2 bijik jer. Sudahnya simpan dalam peti ais… petang kan makan balik…Nak dihulur kat jiran sebelah pun macam segan jer…



Pagi ni datang lagi rezeki… aper nama sambal yang buat dari belimbing buluh tu..sambal hitam erk?... Biasanya orang pahang yang pandai buat. Aku pun kenal makanan ni baru-baru ni jer. Sedappp…makan camtu jer….ngan nasik panas…. Fuhhhh…tak sabar tunggu berbuka…

Ada popia sekali…. Alhamdulillah….. sukran....TQ pada yang memberi…Ini sumer kes balas –berbalas la… apapun orang memberi kita merasa ...

Thursday, August 19, 2010

MANGGA SEBESAR BETIK



WOOOOhooooo... bestnya kalo dapat makan mangga sebesar ni. Dapat email dari sorang member.... buah mangga pak sheikh ni sebesar buah betik. Ermmm kalu jual agaknya berapa henggit ni. Senang jugak..takyah berkilo-kilo sekali beli.... takyah senget bahu-bahu nak jinjit 2-3 plastik. Nak plak dapat makan bulan poser. Perhghhh...



Lagi best makan sama pulut and santan... opssss..dah alang-alang cerita psal bab makan ni, nak citer pasal bukak poser semalam. Sangat sangat simple.. ikan bakar sama budu...... bertambah-tambah ko.. siap stop kejap... tidokan Hadif.. then boleh sambung balik tu... punyalah terangkat...fuhhhh.....


Sambung balik pasal mangga ni. Nampak sangatkan kilatan kemanisan dia..... sure manis...jaminnn.....


Psttt 1: Hari ni aku kat ofis dah jadi ayam dindings... berada dalam suhu di bawah paras beku.....sejuk giler..
Psst 2 : diorang ni kulit orang ke kulit buaya...:P

Wednesday, August 18, 2010

HABIS DAH

Ingat tak minggu lepas aku ada beli tart nenas.Rasanya aku sorang jer makan tart nenas. Orang lain macam tak berminat sangat. Aku dah agak..setakat 25 biji aku sorang jer yang hadap. Terpaksa la aku konker sorang-sorang..kan tak habis membazit plak. Ek eleh..padahal lagi aku suka. Takder saingan kan?



Agaknya hujan lagi tak hari ni. Saetakat jam ni takder hujan lagi.... "Jom la wak pi PARAM cari roti john"...Dah terbayang-bayang kat tekak nak makan roti yang nama John itu.

Kalo ikutkan hati nak jer order lagi tart nenas tu. Tapi sabar…. Jangan jadikan makanan sebagai kapten kita sekarang (ayat dipinjam dari MLA). Napsu napsi bulan poser ni lenmacam sket. Sooooo takyah la jadi kroni pada si napsu tadi.. Lagipun raya kan dah nak dekat. So aper salahnya ko sabar sket Cik Anie.

ASSOBRUMINALIMAAN.

Selamat Berbuka… Mau pulang cari Roti nama John…..

MAKAN BUAH YUK

Lepas jer bukak poser semalam…ya ampunnnn malas bangat mau keluar. Disebabkan hidung dah terbau-bau dengan buah doyan, aku gagahkan jugak pegi Serdang. Hafiy aku bawak…Hadif jer tinggal kat Ajeed. Adik aku bawak keter.

Sampai jer sana tengok buah macam nak giler… geramssssss…. Doyan ada…rambutan ader..duku ader…dokong yilekk poci. Ringan-ringan mulut aku nak mintak setangkai 2 ngan kazen aku. Aku tengok bukan main banyak lagi dalam bakul dia. Dokong umah dia tahun ni menjadi… tapi tak terkeluar plak.. dia pun tak paham aku duk jelling-jeling kat buah dokong dia tu.. huhhh lambat betul ko nak tangkap yer.



Tak lama kat sana.. masuk jer umah… terus cari kotak..kotak.. mana kotak. Nak isi buah ni sumer la. Yerla…takkan nak punggah gitu jer… doyan pun dah dekat 20 biji…rambutan ader dalam 7 tangkai kot. Bagi 4-5 bijik kat tukang bawak..moktan setangkai…dah…. Ni sumer aku yang punyaaaaa….

Hohoho…jangan harap aku dapat makan secara tamak. Aku ader 4 beradik kat sini tau. So pandai-pandai la aku bagi-bagikan. Tapi nasibla saper yang jauh…. Hehe.. dapat sket pun ok la erk… saper suh ko lari jauh sangat.



Kejadian yang sedikit lucu semalam. Masa kitorang sibuk punggah buah masuk bonet. Umah kazen aku tu tingkat 2… so agak jauh sket la dengan parking….Aderla 3 orang budak sabah ke indon ke gitulah..siap kejar adik aku lagi nak beli buah… dia ingat kami jual buah. Siap kejar ko (kejar maksud aku tu lari-lari macam tertinggal bas gitu.)…hahha…aku pun tak sampai hati. Bagilah rasa sket,,kan kempunan kesian plak. Aku cakap adik2 aku ramai sini. Takleh la nak jual kat dia. Siap mintak nak beli lagi…Ehhh..kat sana takder pasar malam ke… kan melambak rambutan kat situ.



Sampai jer Kajang diorang terus terkam.. macam dah lama benar tak makan buah. Siap tunggu depan pintu lagi. Bagi kat jiran 2-3 bijik. Allaaaa…rasa jerla sket-sket sorang. Kalo nak makan puas-puas balik jer kampung. Habis citer. Makanla sampai lebam. Terberak terkencing pun aku tak heran. Sebab ader anak sungai kat dusun tu.





Lepas sebijik tak cukup… makan 2 bijik…eh tak cukup…. Sampailah berbijik… baru rasa..arghhhhh sedappppp…kenyang…… adik aku yang best… dia sorang dah 3 bijik…

“ baik aku makan sekarang.. kalo tak makan kan menyesal bila aku tgk tergolek depan mata pagi besok”

Sila percaya… diolog sebenar bukan macam tu… tapi maksud dia gitu la….aku skema kan sket... kan kuar loghat klate kan...tak paham plak.




Psst : Tengah terbayang-bayang kat mata buah rambutan yang merah menyala itu…..


PERJALANAN MASA

Minggu ni rasa macam lahaiiii..lambatnya hari jumaat. Slow sangat rasanya masa tu berjalan. Mungkin sebab cuaca jugak kot. Yer la 2-3 hari ni asyik hujan jer ..asal petang jer hujan..asal hujan jer petang… Baju pun tak sempat nak kering. Tapi apapun alhamdulillah dengan segala rahmat Allah S.W.T.

Dalam 2-3 hari ni jugak aku tengok macam lengang jer kat PARAM. Hujan..saper nak nyinggah nyer. Lecehla. Kesian plak kat mereka yang ikhlas nak meniaga kerana Allah Taala. Pada yang tak ikhlas, lantak pi la. Ehhh ader aper mereka yang macam ni. Kuih muih..lauk pauk tak seberapa sedapnya. Tapi charge bagai nak giler. Bagi aku inilah peniaga segera yang hanya meniaga masa bulan puasa jer. Nak untung banyak..tapi kualiti out. Tapi takder la sumer peniaga kat PARAM gitu. Macam aku kata tadi ..ader yang ikhlasnya.

Semalam aku ader bebel kat sini nak makan siakap stim campak aja kan. Saper ader follow entry semalam tahu la kot. Alhamdulillah..dapat. Balik kerja terus ke kedai runcit. Beli 2 ekor siakap sedan jer. Tu pun catu wehhh… sekor makan masa buka..sekor lagi makan masa sahur. Pastu aderlah beli ikan jaket 3 ekor.. Bakar tempoyak macam semalam. Wallahweyy…sedap..itu jer menu yang mereka terkam dulu. Nampak macam biasa jerkan..tapi percayala.. menu ini amat sesuai untuk mereka yang demam dan sakit gigi.... :)


Jangan terkejut plak tengok banyak sampah sarap kat ikan tu..mau cepat weyyy. Kul 8 lom makan nasik lagi….air ngan kurma jer pembuka juadah. Lepas buka poser semalam gegas-gegas mandi. Nak kuar pegi Serdang jap. Mak aku ada kirim buahan segar dari ladang kat kazen aku yang kebetulan ada balik kampung minggu lepas. Banyakkk gilerrr..terkezut aku. Bab ni kan aku citer petang nanti. Mau buat kerja sekejap….kejjaaaapppp jer yer…

Okeyyy adios amigos……..
Pstt: Dah 2 hari tak makan roti yang bernama John….. kemfunan acikk....

Tuesday, August 17, 2010

LAMBAT BETUL 5-50pm

Tempat lain kalo bulan poser biasanya balik awal.. tempat aku takkkkkk…5.50 jugak. Apa salahnya buat 5-30. Lagi afdhal kul 5-00. Prihatin la sket ngan bz mother cam aku ni...kan ambik anak lagi...singgah kedai plak tu..beli lauk..pastu balik ingat boleh rilex... masak la plak weyyyy...... Ini tak... individualistik..... cehhh.....

Ntah kenapa belakang ni rasa lenguh-lenguh. Duduk tegak tak kena.. bongkok pun tak kena.. kenanya tidur kot..baru settle. Tapi aku perasan la lately ni, bengkak (Risa) kat atas belikat aku makin membesar. Pernah gak cuba jumpa tabib …tapi kalo setakat sekali pergi tak jalan punya. Tabib tu suh datang 2-3 kali lagi. Tapi macam mana.. aku kat Kajang.. tabib tu kat Kampung. Takperla sambung balik raya ni la.

Tengah kusut piker berbuka ni nak makan apa. Daging ada, udang ada. Mau masak apa yer…..piker-piker. Yang pasti aku mau makan Roti yang bernama John berbuka nanti. Tapi bila piker beratur panjanggg….arghhhhhh malasnya…. Tak sanggup beratur panjang. Tapi takperla..usaha tu kan tangga kejayaan.

Semalam ingat nak masak Siakap Stim campak ajer… tapi pegi cari kat kedai ikan tu plak habis. Ahad lepas ke Carefour..Ajeed dah offer nak ikan Siakap ker?…sebab murah sangat. 6 henggit sekor. Disebabkan telinga aku yang separuh pekak aku cakap tak nak..sebab aku dengar dia cakap ikan Kap.. Hujung-hujung jer aku dapat tangkap.

Ohh.. sudah datang idea mau makan apa… Udang Masak Lemak kalo ader nenas lagi best kan..then daging tu goring bodoh campak bawang lada jer…. Ok settttt.

Pic kat bawah tiada kena mengena ngan isi perut entry ini....Sajer nak sahut cabaran lelaki baju biru dlm entry lepas.



" Wak ..jom cari baju raya warna biru"........


Pstt : Selalu sangat letak gambar makanan..kan ader orang tak suka plak… takper aku letak gambar gelang 4 hengget. Budget raya dah habis. Sila pakai gelang ini. Cantik wattttt?

NAK DAPAT YANG MURAH KONON..

Sambungan dari entry lepas.. yang konon-kononnya berlaku kejadian yang tidak diingini..Allaaa takderla suspen sangat citernya...cuma ekon tu takleh pasang jer... orang tu jual ekon rosak.

Compressor ekon tu langsung tak jalan… terus la Ajeed call kawan dia ...

Jack (bukan nama sebenar)… Ko jual barang rosak kat aku ni
Ehh..aku cuba pasang hari tu sejuk..
Takder.. dah tak boleh pakai.. Takperla..nanti aku datang sana ambik duit aku balik.

Baguss… saper suruh tak confirm betul-betul sebelum jual..Yang tukang bukak tu pun satu… takkan dia tak check dulu sebelum pasang. Huhhhh.. kata jer pakar dalam pasang memasang ekon.. benda kecik camtu pun takleh detect. Sudahnya upah tanggal pun kena..upah pasang pun kena…. Pasang yang baru tu takyah kira la….. gerenti la kena. Rebeh pokek laki gue.

Ekceli ekon ni kat umah lama si Jack (Bukan nama sebenar) tu. Dia sekarang sudah pindah. So umah lama tu disewakan. Agaknya budak yang sewa umah lama dia dah lenjan habis-habisan hingga ke titisan yang terakhir kot. Tiba kat tuan rumah...trus suh bukak ekon bila dengar ader orang yang nak beli.

Discus punya discuss akhirnya dapatlah kata putusnya...pegi kedai ambik ekon baru .....Apalagi berdesup diorang naik lori tinggalkan barang bersepah-sepah macam tu jer.. macam la terdesak sangat nak pakai sumer tu.... tukang pasang tu suka la...masyuk..masyuk. Tapi betul jugak kan…ya la takkan nak tinggal lubang telohong camtu jer...nak tampal balik alaaaa.....…lubang dah tebuk…. Wiring dah buat… batang paip dah pasang….nak taknak kena pasang jugak….betul tak?

Balik-balik tengok kotak Panasonic punya..wahhhhh…... (itu sumer duit tu.). dari 300 trus ke ribu riban plus upah pasang ekon buruk tadi…. Hehehhe…rasa macammm..Ya Allahhhh…membazirnya duit..bagi gitu jer kat orang. Eh ... aku nak tanya pendapat korang….

"Aku yang kedekut atau dia yang membazir. ... cuba habaq mai...."

Takper wak..nanti kalo kita pindah kita angkut skali..bukan takleh cabut..
Yaaaa la… tapi bill pun bulan-bulan of coz la bertambah-tambah kan?..

Wat ever la daling… janji I pun boleh tumpang skali kesejukan itu..... nak marah pun..yer la..benda dah terlanjur... Tapi sekali pasang...wahhh..nyaman gitu.... Langsir separuh siap takper... janji dapat tido dengan jayanya tanpa pikir kepanasan sampai kadang-kadang tu rasa nak tido pakai kain batik jer..ehh sopan aper..dari bogel terus. Ntah la en.somi ni.. bila nak pegi beli rail langsir tu. Dia main cangkuk kat grill jer...elok la..langsir sliding main paku...langsir bilik main cangkuk.... sempoi jer....



Beli ekon 1 dapat percuma Kitchen Set ni. Huhhhh takder maknanya dapat menda ni. Jadi mainan Hafiy jer..ke hulu ke hilir bawak benda ni. Yer la sangat aku nak masak pakai senduk ni…bila pikir duit yang ribu riban habis ..dapat setakat senduk 4 jenis ni rasa macam alahaiii...tak padan ngan duit keluar... see..see..masih tak puas hati kan... alaaa setakat senduk sodek macam ni boleh dapat kat pasar malam jer.



Psst : Masih dalam mood tak puas hati..tapi ekon dah 2-3 malam aku lenjan sampai lebam hingga ke pagi....huhuhu...sejukkk..sejukkkk...

BAKAR-BAKAR SAJA

Salam buat readers sumer. Hari ni masuk 7 Ramadhan, maknanya 7 hari dah ramadhan berlalu. Namun pada aku satu kerugian kerana ianya berlalu begitu saja tanpa pengisian yang betul-betul berilmiah. Cehh.. Kalo ikutkan hati aku nak gak aku rasa ramadhan-ramadhan yang macam kat kampung yang pernah aku lalui suatu ketika dulu. Namun tak dapek nyer… betull..bukan aku nak tunjuk alim..siyesss aku teringinnnnn sangat nak dengar alunan ayat suci dari imam masjid Kajang Mewah ni masa semayang terawih.

Dulu masa bujang sempat gak merasa itu semua. Namun sekarang tak lagi. Tunggulah budak berdua ni besar dulu. Masa tu dah takder halangan lagi. Jangan terberanak sorang lagi sudah.. Kan tak habis-habis alasan sama jugak. Anak kecik..anak kecik.. anak kecik. Tapi kalo gun alasan ni masa kat kenduri sedara mara lagi best.. Ada alasan nak ngelat….J

Okla, berbalik citer pasal semalam.. .. ermmm kesian kan kat pemiaga kat PARAM (Pasar Ramadhan)..hujan lebat giler. Gerenti semalam banyak kuih muih lauk pauk kat PARAM tak terjual.. Mana taknya …orang tak sanggup nak menyinggah. Hujan lebat giler. Takper la abang-abang.. akak-akak… adik-adik…sedekahkan saja kat mesjid –mesjid.. dapat gak diorang buat Moreh.

Teringat plak kisah kat Jasin Melaka.. Ngeri wooo khemah kena tarik kat ribut. Agaknya tu satu peringatan kot…. Supaya mereka yang jual kat PARAM ni tak cekik darah sangat. Kalo cekik darah sedap ok la lagi.. kalo tak sedap..kat tak pasal-pasal kena sumpah kat orang. Nasib baik semalam tak ribut.. Hujat jer lebat.. tapi alhamdulillah basah gak bumi kita ni dengan air hujan. Itu sumer rahmat dari tuhan.


Aku macam biasa la. Dah tak sempat menyinggah kat PARAM maka aku pun kenalah masuk bersilat kungfu ala tai ci kat dapur… dah nama tai ci..maka makanan pun ala-ala jer la. Takder berat-berat nyer. Semalam menunya hanya yang bakar-bakar saja.. Sempat gorengnya udang jer… Ikan sumbat tempoyak pastu bakar...ya ampunnnnn pertama kali dicuba trus terjatuh centa....., kambing perap sos triam bakar jugak.... sumer bakar.

Pastu makan buah-buah. Mana dapat nak makan sedap-sedap kalo budak kecit ni tak tido.. kenkadang aku tambat jer kat kusi. Tak larat wey setiap kali masak kena dokong.. berbuah pinggang aku nanti. Hadif tu nampak jer kecik halus..tapi leh tahan gak la kalo ½ kendong dia. Nak ½ jam 10 minit pun dah lenguh tau… Soooo elok sangatlah dia tu aku tambat kat kusi.. Bukan tambat dia.. tambat wolker dia.. nampak sangat sifat mak tiri kalo aku sanggup tambat dia.


Ok la… dah puas dah membebel pagi ni.. ader kerja sket nak buat. Kan petang tenaga dah kurang.. so masa yang sesuai adalah sekarang….cepattt…bangunnnn..kerjaaaa…….

Pstt : Ader gak member yang berminat pasal langsir 2nd ni…. Yerlah…surirumah digalakan berjimat.. pacu ekonomi keluarga.. Hiduppppp Wanita….. (tetiba)

Monday, August 16, 2010

PANAS... PANAS

Uolls perasan tak lately ni panas semacam jer. Wolopun hujan lebat..tapi dikala malam bulan mengambang suhunya still panas jugak kan.. apalah nak jadi dengan suhu dunia kita sekarang.... Aku memang tak bleh tahan la. Sebab tu jugak aku selalu tido kat hall. Dalam bilik rasa macam sauna sudah..

Dah lama En Suami cuba berdiplomasi dengan aku....dari umah lama lagi..mau pasang ekon..pasang ekon....tapi aku tak setuju.. Masa kat umah lama tahan lagi la sebab tingkat 2....angin malam sepoi-sepoi bahasa ader masuk.... sebab tingkat tinggi. Umah bawah ni tak boleh tahan sudah......sekali lagi dia cuba lagi berdiplomasi ngan aku..... akhirnya dia bertindak tanpa persetujuan aku..walhal aku pun suker.. sajer jual mahal sket..cehhh...

Kalo pasang ekon kan best
Wahhhh..... banyak duit awak.....
Alllaaaa...ambik yang 2nd .. member saya ada nak jual
Berapa....?
300 pasang lain citer...

300..jerrrr????.... 6 pasang dapat baju raya budak 2 orang ni tau..... kita pakai bukannya 24 jam..time panas sgt on la.....ya betullll.....tapi itu kata-kata sebelum ada....kalo dah ader....gerenti lain plak citernya....tengokla kalo tak caya.

Akhirnya tertewas juga dengan tuntutan duniawi. Tertewas dalam kemenangan....:)



Ekon ni pattern old school punya. Yerlah dah nama lagi 2nd kan...so tak yah nak expect lebih-lebih. Terima seadanya. Takperla kenalah ngan rege dia, lagipun katanya kawan dia tu mau pakai duit..katanya la..kot itu hanya alasan pun aku tak tau la.. janji settle masalah dikala kepanasan.. Ehhhh kuar topik jap..... aku rasa kat umah ni panas lain macam. Mula la aku nak pikir yang mistik-mistik ni.... nak-nak si Hadif tu kerjanya melalak 24 jam......uisssss seram benar rasanya..baik takyah citer la...



Back to the topic.....

Sambil-sambil diorang pasang ni... tetiba rasa berdesinggg jer telinga... Si Baju biru muda tu la yang start dulu...mentanglah dia tgk aku tengah ngadap lappy... baju biru tua tu yer kan ajer... tapi macam volume dia tu sengaja dia kuatkan..saja bikin hati aku jadi panas...

Apa la org popaun ni... masak tu masak ini...tepek dalam FB berbuka makan itu ini pun citer dalam FB...

Aku macam dengar tak dengar jer aper Ajeed menyampuk...tapi aku dah perasan dia dah mula pandang-pandang jeling-jeling kat aku..konon bagi hint la tu. Tapi aku buat derkkk..jer..buat pekak jer.. walhal telinga aku seluas-luasnya aku cuba kembangkan....

Ok la.... dah hampir sejam diorang bertukus lumus memasang ekon 2nd ni... tetiba berlaku perkara yang tidak diingini.....

Jeng..jeng..jeng... apakah itu......sajer nak kasi suspen... tapi betul la... memang berlaku sesuatu yang tak diingini...



Nantilah aku citer.... kaki kebas plak..kena bawak jalan-jalan dulu..atau bahasa kasarnya mengular.

Nanti sambung lagi yer... pic lom transfer... kalo tak taruk pic tak real plak...
Tungguuuuuuuuuuu...

PAGI YANG DINGIN

Mungkin sebab hujan malam tadi… sejuk…. so pagi ni pun datang kerja dengan mood yang ala-ala… Rasa macam best jer kalo cuti hari ni..tapi bebudak 2 orang tu kena hantar ke taska. Baru dapat rehat tahap maksima mungkin. Tapi…… emppp takder harapan.

Malam tadi balik lewat. Dalam kul 10 baru sampai umah. Pagi semalam seawal pagi lagi balik Klang umah MIL tapi sebab menyinggah sana sini dekat petang jugak sampainya.. Semua adik beradik ipar duai sumer balik buka poser kat sana. Ya ampun gamat sih… Hall satu group – untuk anak-anak. Ruang tengah 1 group- Untuk bapak-bapak.. then dapur satu group untuk ibu-ibu. Haruslah aku tempatnya kat dapur. Satu keganjilan bila orang lain sibuk kat dapur..aku plak kat hall depan…menantu hantu la layaknya.

Semalam balik sana siap bawak 2 bakul kain yang tak terlipat. 1 bakul anak-anak. Satu lagi mak bapak. Sungguh takder masa..bukan malas..tapi masa ya ampun macam terhad sangat. Paham jerla kalo dah lepas berbuka tu. Tahap keaktifan 20/Kmj. Lembab tahap cipan.. plus malas plus kenyang..plus ngantuk.. sumer ader. Bila sumer tu ader maka terbungkanglah depan tv, Fullstop. Krem takleh nak buat aper. Nak-nak berbuka tadi dekat setengah jug telan air batu. Nasik lagi..roti john dekat sebijik…fuhhhh…naik ½ kg lemak kat perut bila lepas makan terus baring.

Pagi tadi lepas sahur dengar siren polis kat luar. Kejar 1 keter.. bising. Agaknya ape kes la tu… diorang ni tak reti nak tido ker erk?..ader jer projek terlarang.

Ohhh semalam ader citer best.. kan tengahari sket aku citer… kisah hari sabtu yang mendinginkan. Dah ada kat draft.. tak sempat nak publish..tunggu kan jap lagi ke. Aku nak layan blues kejap.. Tenat giler mata ni…

Opsss hampir terlupa…..Pasal langsir sliding door kat umah aku yang perlu bertukar sebelum raya tu… takkan nak guna langsir ni…. Semalam balik Klang borak-borak ngan Tokey Langsir a.k.a kakak ipar rupanya dia ada jual langsir terpakai punya. Nasib baik dah jumpa langsir 2nd …jimat yang berganda. Tak sangka plak ader gak org buat bisnes jual langsir 2nd hand. Nanti dah dapat aku tepek kat sini kalo agak-agak aku puas hati la. Alaaa takderla buruk sangat. Sekali pakai jer.. kan sekarang dah jadi trend orang kaya-kaya… setiap tahun bertukar langsir. Yang aku dapat ni pun baru sekali pakai. So tunggula..aku pun excited giler nak tengok langsir tu… agak-agak boleh masuk ngan kaler dinding uma aku ok la.

Saturday, August 14, 2010

BILA MAU KEMAS

Sabtu minggu lepas -lepas
“ Bila la mau kemas ni…malasnya….”

Sabtu minggu lepas
“ Bila la mau kemas ni…naper la malas sgt….”

Sabtu hari ini
“ Bila la mau kemas ni…tunggu hari minggu 1 lagi la….”

Sudahnya tak der perubahan langsung. Makin teruk ader. Sumer nak disumbat dalam bilik ini…. Boleh pengsan kalo cari benda tersembunyi nih.



Ingat hari ni boleh la.... haremmmm....seawal sahur lagi 2 beradik ni dah bangun... ast nak tido balik kemain susah lagi. Sap bangun main kereta lagi



Hadif plak baca buku... habih tu camner... Pagi ni plak kul 8 dah bangun.... Sempat basuh kain..basuh bilik air..mop lantai... jemur kain...
Mau kemasnya bila?... En Suami..kerjasama dari anda amatlah dinda hargai....
Ingat dari cara ni berkesan ke?...... sedarlah cik anie... selagi tak gaduh-gaduh manja...takdernya....
Yer....penat..penat...dinda paham.... :)

Friday, August 13, 2010

TART NENAS

Sekarang aku memang addict giley ngan Tart Nenas. Rasanya takat 25 bijik aku sorang kot yang makan. Ishh cam tak sabor tunggu berbuka. Nak rasa tart ni. Semalam order ini hari dah dapat..wahhh...so goooddddd.....

Ini bukan stok raya tau..stok untuk berbuka puasa. Stok raya tak yah citer la. Dah 200 biji aku order..siap warni warni pink..hijau lagi.... Tapi macam tak cukup la.... mau order lagi boleh?



Tadi Ajeed call.. katanya dia beli daginga fresh 2 kilo… Mau buat aper yer petang ni. Rasa macam nak buat gulai jer.. bukan kari tau…tapi gulai..gulai guna rempah Cap Orang Terbang.

Sedapppppppp. Pastu kena plak ngan sambal ayam…. Tapi kalo goreng bawang lada gitu jerr…..
Punnn sodapppppp.

Ape yang penting…. Pasti tart nenas dulu yang menjadi pilihan santapan berbuka nanti.

SABTU YANG BEST

Yihaaa.. besok dah Sabtu.... sukerrrrrrr.....

Hari sabtu antara hari yang paling best dalam seminggu. Sebab apa aku cakap best…Firstly sebab aku tak kerja..sehari suntuk boleh spend time kat umah layan anak-anak…..2nd sebab Ajeed jer yang kerja. Kalo dia ada kat rumah bikin hati ini jeles..sebab kerjanya hanya tido..tido..tido dan tidooo… Ok la..aku boleh accept la kerja dia teruk.. masa kat umah la dia nak rehat. Tapi aku tetap jelesssss…..


Dan silalah awak jeles bila tengok anak-anak lebih rapat dengan ibunya..bukan babahnya...hwa..hwa...hwa... yerrr tahu... cari duit untuk kita kan...?


So masa dia takder macam-macam aktiviti kami. Pagi memangla kena bangun masak untuk makan pagi siap-siap. Biasanya nasik goreng jer. Kalo paling malas pun masak nasik putih sama lauk dinner malam tadi. Air nescafe wajib ader…kalo non ader makanya berlakulah perang dingin salju antara aku dan dia.

Dah settle sume ….. Sebelum keluar Ajeed diwajibkan bayar Dam dulu kat Hafiy… Dendanya..gula-gula sugus atau Milo kotak kecik atau Vitagen 1 bungkus yang akan habis dalam masa 10 min jer kalo tak di simpan atau disorokkan dalam bahasa kasar.
Tapi ini sumer citer bukan bulan poser.. kalo poser camner schedule kami bertiga. Agaknya tido..tido dan tido...tido lagi... tapiii..takleh tido gak sebab budak berdua ni kena makan. Kenalah buat sesuatu yang boleh mengenyangkan perut diorang. Tapi yang pastinya aku takyah prepare bekfest pepagi.....huuuhhh.... kul 10 baru bangun...wahhh syiokkknya.


Hafiy ni aku perasan sejak pindah umah bawah gila jakun bila ader bas ker..lori ker lalu depan umah. Sumer benda dia punya…

OOOO… Bus Piy (Bas Hafiy)…
OOOO… Car Piy..

Kan lori sampah lalu…

OOOO… Oyi Piy (Lori Hafiy)

Pendek kata sumer hak milik dia. Aku iya kan ajer. Selagi tak iye kan..selagi tu la..bu…bu…bu… bingit telinga….

Sekarang dia dah selayaknya boleh dipanggil gud boy.. sebab dia sangat menyayangi adiknya..kalo dulu..pantang adiknya sentuh sket.. terus pelepuk..tak pun cubit..sekarang ni alhamdulillah. Adiknya plak yang suka membuli sekarang.


Sekarang bolehla main sama-sama. Toys dia pun adik boleh sentuh.

Dik mbik ni….
Pi..ni…..( Pi for Hafiy)



Hahhh..kan elok..main sesama… barula ibu panggil..Gud Boy…



Aksi penutup.............Waka...Waka...

BELI LAGI

Nampak gaya hari-hari beli la macam ni. Beli pun tak sempat nak makan. Kalo balik masak maka berganda-gandalah kepenatannya. Tapi aku tetap akan mencuba.. jangan risau En. Suami…. Budget untuk bulan puasa pasti takkan lebih.

Semalam punya menu beli daging itik masak kerutuk & Ayam Percik. Sempat lagi balik umah sambung niat buat ayam masak kicap and goreng kubis yang tergendala pagi semalam akibat terbabas. Adala beli pencuci mulut sket…buah tembikai…ermmmmm. Bab buah tembikai ni aku takleh citer lebih-lebih..sebab aku memang hantu tembikai.

Kuih plak pilihan semalam adalah lompat tikam. Malam tadi aku bedal roti john dulu. Pastu terus takleh masuk nasik. Dekat pukul 10 baru terhegeh-hegeh masuk cari nasi. Terpaksa jugak makan walau sesenduk. Kan pagi ni takder tenaga plak. Walaupun nak bangun sahur..tapi takut-takut terbabas plak. Tapi nasib baikla terbangun kul 4-30 pagi tadi. Nasi dah siap masak awal-awal. Sila ambil langkah berjaga-jaga….

Apsal erk ramai benar orang suka roti john. Mungkin salah satunya kenyang dan sedap la kot. Kat tempat aku ni siap beratur lagi. Termasuk la aku. Tapi disebab napsu yang melampaui batas pemikiran aku relakan diri terhimpit dalam lautan manusia. Lupa plak apa nama kedai tu..bukan takder tempat lain..tapi aku rela bersesak kat situ..

Puasa tahun lepas sold out… tahun ni lagi la…kaya raya la tokey dia. Awal tahun lepas tauke roti john ni dengar citernya dapat Exora free…wauuuuu free tuuuuu……. masuk peraduan Mayonis katanya. Yerla org jual burger..roti john mesti beli mayonis dalam kuantiti yang banyak. So peluang untuk menang sangat la besar. Rezeki…rezeki…opssss terbabas citer pasal tauke roti john plak. Sory yer Pak Tam.. Tahun ni gerenti sold out lagi la roti john u…..

Syabas Pak Tam.

Psst : Sepatutnya entry bergambar..tapi lupa nak transfer la….

Thursday, August 12, 2010

LEMAS KAT BAZAR RAMADHAN

Semalam balik kerja terus meluru pergi Bazar Ramadhan depan PKNS nunnn Bangi sana. Kat area umah aku pun ader..saja gatal nak pegi yang jauh… tapiiii ya ampunnn..sesakkkk napas..ramai giler. Takder tempat nak parking. Last-last patah balik …. Pegi yang dekat umah jer.

Perkara pertama yang aku cari..of coz kuih muih tradisi Kelantan. Cari Akok yang muka kedut takder… Nasi kerabu jumpa..sedap gak…. Akhirnya jalan-punya jalan dalam kelemasan lautan manusia jumpa la kuih ni..
Kuih Srabey kot…



Saper yang kenal kuih ni sila betulkan balik….… namanya aku dah lupa..agak-agak jer… hampir sama ngan yang aku penah makan. Tapi kuah dia macam pekat sket. Tak best sangat makan yang kuah pekat.

Satu lagi Kepek Idung.. alahai singgit… tak sampai10 biji kot. Aku cakap kat Ajeed



Wakkk.. try la Kepek Idung….
Kuih apa ni… takder rupa idung pun…
Kan kepek tu..nampak tak?
Mana ada rupa idung…
Alaaa…try la..sedap ke tak…?
Macam-macam la….


Kejam giler bini main paksa-paksa. Pastu aku paksa dia try Srabey tu plak…. Nak tak nak makan jugak sket .. Tapi bini dia ni takder la kejam sangat… beli jugak kuih kegemaran Si Suami.

PUASA KE-2 DAH TERBABAS

Poem pagi tadi adalah auto publish punya entry.

Yang ni baru fresh. Sahur pagi tadi dah terbabas.. Hanya sempat minum teh o sama buah tamar. Apakan daya..

Aku dah kunci jam pukul 4. Konon nak bangun masak kicap ayam jer. Rencah sumer pun dah prepare. Ayam pun cuci. Siap perap lagi. Alih-alih dekat nak subuh baru jaga.

Kesian kat diorang bertiga la. Aku no hal punya.. setakat kerja duduk jer..besarkan montot…takder guna banyak tenaga. Diorang bertiga tu means..my laki…and adik-adik aku. Diorang start kerja kat Shah Alam hari ni. Maybe banyak kerja hari ni. Harap-harap dapatlah bertahan.

Sepatutnya aku bangun pukul 4.. tapi si Hadif awal-awal lagi dah kejut aku nak susu. Lepas bangun settle kan dia aku sambung balik tido.. kalo dah sambung balik tido paham-paham jerla. Kalo setakat alarm hneset..ujung-ujung telinga jer bunyinya... Ntah bila aku stopkan alarm pun aku tak perasan. Akhirnya pukul 5-20 aku terjaga.. Masa tu la gelabah puyuhnya. Nak masak air tetiba jer jug letrik ni rosak… Sila abaikan blender yang dah bersawang itu.



Masuk dalam bilik a.k.a stor mencari benda tersembunyi… nasib baik jumpa cerek baru yang mak mertua aku kasi dulu. Tak sangka pulak masa ni la jug masak air tu rosak.. Dah la lambat … bertambahla lambat.



So sudahnya sahur ngan teh o ngan kurma jer… budak 2 orang tu minum air jer. Ajeed plak minum air pastu tanya biskut-biskut takder ker…

"Nah…biskut Hafiy punya….. "

Sudahnya cicah teh o ngan biskut Hafiy. Pagi tadi masa dalam keter hantar aku datang kerja.. mengadu pedih perut.

"Masa awak kejut sahur tadi dah terbayang ayam masak kicap…hujung-hujung bunyi minum jer…adoiii.."

Sorryyyyy…ampun pakkkkkk………….

DIKALA INI

Di Kala ini
Kami tengah kekenyangan
Lepas sahur….

Babahnya bukak pintu
Hisap rokok kat luar

Dalam umah No Smoking Zone


Hadif plak sibuk nak keluar
Sedang cuba mau capai selipar
Ntah ke mana mau bawak diri


Akhirnya… pukul 6 baru settle..
Dan dikala ini juga

Aku dilanda rasa mengantuk tahap cipans…

Amacam..
Ok tak Poem aku….?