Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Friday, April 22, 2011

Sivik, Mentaliti Dunia Kelas Ke-3

Assalamualaikum..



Pagi tadi lupa nak citer..Jiran sebelah umah bagi mee bekal untuk makan pagi. Baik kan jiran aku. Kebetulan dia tak kerja.. Susah nak cari jiran macam ni tau. Itulah lebihnya kalo kita ni suka buat baik dengan jiran. Orang pun akan berbahasa dengan kita balik kan. Bukan niat nak harapkan balasan. Tapi kalo orang tu cerdik mesti ader respon baik punya . Aku takderla nak kata aku ni baik.. cukuplah sekadar senyum kalo jumpa, bertegur sapa.. Hormat dia... Kalo ader rezeki lebih hulur-hulur kat sebelah sket.. Itu jer. senang kan?. Dalam radio semalam ader kuar topik pasal Rakyat Malaysia ni semakin Sombong, semakin berlagak.. Apa pandangan korang? Pasal ni yang aku nak citer.....

Semalam balik jer kerja macam biasalah rutin harian kami...lepas ambik askar berdua tu terus la ke kedai. Biasala askar sulung aku..kalo tak mengepow vitagen dari babahnya memang tak sah...walaupun dalam peti ais ader 2 pek tak terusik. Ada jer alasannnya.

So sementara tunggu Ajeed tu mata aku biasala melilau menjadi pemerhati bebas.. kira berapa orang keluar masuk dalam kedai Acheh tu.. Ada jugak aku terpikir..Naperla kalo kita meniaga kejap jer panasnya pastu lingkup..beza dengan Achehnya. Satunya Melayu kita ni hasad dengki kuat. Sket sket main bomoh.. Asal kedai orang tu laku jer sket mula la cari bomoh..macam macam dituduhnya gantung kongkang la...rebus spender la... tanam benda la.. taruk ganja la... Biasala orang macam ni..tipikal malay. Bagi aku Acheh bangsa yang rajin, pastu satu lagi dia ada satu semangat kerjasama antara geng geng dia..

OK...Masuk bab citer tadi balik.. Dalam mata aku melilau duk scan orang keluar masuk situ aku dikejutkan dengan...KEBABOMMMM... bukan bom yer tapi kotak kacang , gitu la..biasala kedai runcit.. jajan jajan gitu kan bersepah...

Saya tak langgar erkk... tak langgar...

Wahhh.. bangganya AKAK dengan alasan . Yela.. kami tahu akak tak buta. Kot yer pun akak tak langgar apa salahnya tolong kutip balik la kak.. Apa salahnya kan?.. TOLONG... Ehh takdernya dia buat gitu..blah camtu jer.. Aku perati jer dari dalam keter..sambil pangku Si Hadif.. Aku tengok akak tu bukan main lagi educatednya... pakaian boleh tahan brandednya..Agak matured la jugak tapi SIVIK KELAUT..Maaf la kak.

Dah akak tu blah macam rasa tak bersalah datanglah sorang budak yang kebetulan tengah tunggu Q nak bayar. Dia plak yang terbongkok bongkok kutip balik kacang kacang yang berterabur tu.. Elok plak budak yang kerja kilang tu dari akak yang matured lagi educated tu.

Kalo macam ni la sikap kita.. Layakkah kita menjadi idola untuk anak anak kita.
Tepuk ada tanya la selera.. Malam ni nak makan aper erk?..

1 comment:

cujen said...

saya dengan jiran yang de 4 pintu langsung tak pernah tau nama. dasyat kan? ade jugak try2 berbula tp diorang mcm tak berminat je. Jadi kita pun diam je la.

CUJEN THE LEJEN

PLEASE SUPPORT MY CAMPAIGN ^_^