Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Tuesday, April 26, 2011

Resepi | Sambal Belacan..

Assalamualaikum..

Sila gelak secara berjemaah bila acik anie bagi resepi sambal belacan. Yerla.. sambal belacan ni kan senang. Campak, tumbuk ..jadila sambal. Tapiiiii lain orang lain versinya. Kalo pahang sambal belacan dia pesen lain. Kelantan pun ader versinya tersendiri.Pastu pesen buat sambal belacan ni plak berbeza plak ikut kampung ke daerah.. gitulah. Pendek kata atas selera masing masing la.



Ok.. ekceli resepi ni atas permintaan Kak Sal. So aku tak nak hampakan permintaan dia. kan kalo tak buat kan tak tak dapat plak nak merasa rendang sedap dia tu.... Rendang dia sedap ok.. Terasa kepedasan dan daun kunyit dia..sedapppp wooo. Nanti lepas ni dia kena kasi resepi rendang tu dia plak.

Alaaa senang je… Mula-mula ko kena sediakan bahan dia dulu. Bahan-bahan yang diperlukan :

1-Cili Api (Campur la hijau n merah) variasi sket
2-Belacan sebesar ibu jari tangan Ajeed (sila bayang sdiri..saya tak marah)
3-Bawang kecik sebijik..kopek selai selai then bakar sama blacan tadi
4-Limau Kasturi 2 biji – Air diperah kulit dihiris halus then tumbuk skali
5-Asam jawa sekepal penumbuk saya (ni pun kena bayang sdiri)

Ok.. bila sumer dah standby depan mata… Mula mula sekali tumbuk cili, masuk bawang, masuk kulit limau kasturi tadi, masuk belacan, masuk garam masuk gula…Dah sumer bergaul mesra masuk sumer bahan tadi dalam perahan air asam jawa..

Done….Senang kan?... Pastu celur plak jantung pisanggg...walaweyyyyyyy terangkattttt mollekkkkkk.

2 comments:

Sal Saari said...

tenkiu c.anie..jasamu ku hargai..
mekasih gak sbb puji rendang sy..hehe..
nnti sy bg resipinya..tungguuuuu

aCik Anie said...

nanti jgn tak buat..hehe