Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Friday, April 15, 2011

Pekasam

Assalamualaikum..

Semalam terkocoh kocoh berkejaran ke pasar malam. Sampai sana tempat pertama yang dituju ialah tempat jual ikan pekasam. Nasib baik sempat beli.Aku tengok adalah tak sampai 10 pek lagi yang tinggal. Terus cekau 4 pek... kalo 1 3henggit..aku ambik 4, dia caj 10 henggit. On the way balik, singgah isi minyak kejap, hensetku berbunyi..



anieee.. ko pegi pasar malam tak?
Dah balik pun.. naper?
Ingat nak suh ko beli ikan pekasam..
Takperla..aku beli banyak ni..ko ambik satu..nanti besok aku bawak.


Seeeee..bukan aku jer penggemar ikan pekasam makcik ni tau. Ada gak insan lain yang berminat sama. Padahal minggu lepas aku rasa dia dah beli. Siap goreng bawak bekal ke tempat kerja lagi.

Sampai jer kat umah... Ajeed plak yang interbiu aku..

Mana ikan yg awak beli tu..
Niii... saya borong 4 skali wakk...
Ermmm.. patut la murah.. ikan talapia rupanya memang la...


ehhhh yer ker.. mana saya tau.... Aku pun mula konpius. Konpius mikir kat mana dia tangkap ikan ni...Jangan sungai kat belakang pasar malam tu dah la. Ahhh lantakla..janji sedap... Ehhh kejap... lupalaaa.. malam ni umah aku ader tetamu la... My FIL... Nak masak aper erkk?.. Masa ni nak tunjuk keparan dalam bab masak memasak ni. Biasa kalo aku balik umah dia memang aku takder peluang nak masuk dapur. Setakat pegang sodek kacau kacau atas dapur tu apa la sangat.

Okkk..tingggggg..idea sudah datang maaaaa....

kerutup daging
Ikan pekasammmm of coz...
Celur pucuk ubi..
Budu....


Amacammmmmmm.... Agak agak terserlah tak aura menantu pilihan..uhukk..uhukkk....
Ini korang panggil pucuk ubi ke daun ubi.. sila bagi penjelasan. Acik konpius ni...

1 comment:

Sal Saari said...

nok jugok ikn pekasam tu..