Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Wednesday, March 31, 2010

BAIKNYA BOSS AKU



Minggu lepas dia ada bagi terubuk masin. Husbandnya gi outstation kat Serawak seminggu. Soooo bawak balik terubuk masin . Banyakkk giler.... Gaya macam nak meniaga. Sumer dibaginya sorang sekor. dekat 10 ekor dia bawak minggu lepas.

Pagi tadi dia tanya dah goreng ke belum.. kalo nak lagi dia bawak besok sekor lagi...ada 3 ekor lagi kat umah. Rezeki... ambik jer la kan.... nak buat camner..aku ni bukan jenis org yang menghampakan....hehe

Emmpp.. boss aku ni satu dia memang jenis yang tak kedekut.. macam satu kes dulu kala... aku pernah teringin nak makan kulat sisir... alllaaaaa..cendawan yg tumbuh kat pokok getah tu..uolls panggil aper tak tahula.. kebetulan dia balik kg..jumpalah jual kat pasar..dibelinya ...

Igt panjang lagi nak citer pasal kebaikan boss aku.. tapi sebab ader org nak dating ngan Cik Anie ni.... terpaksa la stopkan sini jer erk.. lenkali citer pasal lain plak...

Lalinggggggggku... jumpa kat belakang erkkk.......
Opsss Cik Anie ader scandal la......

Dari terubuk masin utk Cik Anie trus citer pasal scandallll lak........ APEKEHELLNYEEE......

PLAYHOUSE BUATAN SENDIRI

Hari ni mood down sajer. Semalam rasa macam tertipu oleh seorang awek... nak tau kisahnya...uolls leh baca sini... malas nak dikenang lagi...menyakitkan hati sajorkkk. Takpe akan ku jadikan satu pengajaran lepas ni aku kena lebih berhati-hati

Untuk ceriakan suasana..apa kata kiter layan citer Hafiy ngan Playhouse buatan seorang arkitek a.k.a babysitter Hadif.



Nak beli kan mahal sangat, apa kata kalo kita buat sendiri jer....takyah kuar modal kan...
Alatannya...apa yang ada yang ader kat depan mata kita jer..tilam adik, bantal, towel, bantal busyuk Hafiy, bantal sofa...Tukang buatnya saper lagi...arkitek yang bertauliah..Cik Sue...Pasni ko takder saper la yg nak layan Hafiy buat sumer nih...kan balik jer taska..mengamuk nak buat khemah ni...


Dia main elok kejap jer.. pastu roboh dia suh buat balik.. aku tukang dengar ni pun tak tahan... nasib baik Cik Sue rajin melayan... ko buat 10 kali pun takkan dia reti nak masuk slow-slow...


Bila nak ambik gambar...pehhh... malu-malu kucing... siap sorok muka..excited sgt la tu.
Aku tak tahula kalo beli playhouse yang besar gedabak penuh 1 ruang bilik tido.. maunya makan minum tido berak sumer kat dalam tu...

Tunggu la sayang... nanti ibu kaya ibu beli 10 kkkkkkkkk. Bagi Cik Sue sebijik...adik sebijik... ermm..pilih saper lagi nak dibagi..ibu maybe leh muat....kalo babahhhh...ermmm so sorryyyyy...tak muatttt bebehhh..hoho...

Tuesday, March 30, 2010

CERITA DISEBALIK PUTU PIRING

Sejak aku kawin baru aku jumpa sejenis kuih yang ala-ala UFO nih. Dulu.. awal-awal kawin..huhhh..pandang pun tak nah... kuih mende camni nih.. cam tak sedap jer...umppp..tak nak lah.. waima kalo Ajeed pelawa aku beratus kali pun aku buat derkkk jer...tak heran pun...

Ehh...ehh.. sekarang ni lain plak la citernya... aku mula suka kuih ni hujung tahun lepas.. bayangkan aku kawin dah 5 thn .. punyala panjang masa utk aku jatuh cinta dengan putu piring nih. Ko buatla gaya makan sesedap mana pun depan aku takkan ku pandang.....

Tapi itu duluuuuuu.... nak-nak sekarang ni balik jer kerja mesti lalu depan PUTU PIRING ABG BOTAK..
alaaa...sapa yang tinggal area Kajang Mewah mesti perasan la... Depan 7E tuh... sedapppp woooo.... nak-nak ko makan panas-panas.



Minggu lepas ntah naper..teringiiiiiiiiiin sangat nak makan putu piring Abg Botak ni.... lantas

Aku: Wakk... nanti nak balik tolong singgah beli PP kat depan sana..depan 7E tuh
Ajeed: Kat mana....?
Aku: Allaa..depan 7E tuhh... dia tulis PUTU PIRING ABG BOTAK
Ajeed: Yer la kalo sempat...

Balik jer aku tgk dia beli dua bekas.. 5 keping 2 henggit...

Ajeed: Uhhh..comel² awek yg jual ni. 3-3 lawooo... ramah plak tuh..siap tya baru balik kerja la..apa la?
Aku: Allahhh..biasala nak panncing customer..kena ramah..kalo tak takder la laku...abih awak pun melayan la....
Ajeed: Dah org tanya ..kita jawab...

Trusss ambik kat tangan dia....ngappppp... 4 biji.... (punya la mengidam)..sebab tu Ajeed tak heran kalo aku cakap mengidam nak makan apa-apa masa nngandung...uolls tahu sebab apa... sebabnya time tak ngandung pun ngidam nak makan tak nyempat-nyemmpat mengalahkan oarang mengandung.. bukan dia tak heran langsung... kira kalo ko cakap nak makan hari ni...3 hari lepas tu baru ko dapat merasa.. gitulah.. takkan dia kejam sgt kan...

Ok ..sambung balik...
Ahad lepas...balik dari berjimba dengan sepupu sepapat kat Putrajaya...kan Ajeed tak ikut...dia kat umah jadi suraramah...

Ajeed: Wakk... nanti nak balik tolong singgah beli PP yer..
Aku: Aiii...dah kena mandrammm ker?
Ajeed: Saya rela dimandram wakkk....
Aku: GATALLLL

See...org lelaki kan...
Nak sangat kan nahhhh.......5 bekas @ 25 keping aku beli... hambik ko.. makan sampai muntah...

Monday, March 29, 2010

WAJIK ITU SEDAP WOO.....



Wajik a.k.a...nasik manis tersedap penah aku makan..lepas yg mak aku buat la. Sekarang kalo ngidam nak makan wajik ni takleh lagi...sebab tukang buat ni telah balik ke kampung asalnya... nunnnnnnnn jauh di kedah... ntah bila leh order plak..kempunan datang balik la.

1 bekas ni 5 henggit. Boleh la kan..dari beli kat pasar malm yang ntah apa-apa rasanya... yang ni...mmg best gilerr... sedappppp... korang tgk pun leh tahu sedap ke tak.. rasa sumer cukup.manis..masin sket...lemak santan...pulutnya yang "tah..tah"..rasanya bila digigit .. tapi kalo yg memang tak suka manis memang diorang cakap tak sedap...boss aku asik tya...

" Ko tak rasa manis ker..?..."

dah sah-sah namanya nasik manis..of coz la manis kak oiiiii..kalo tak manis tak sedap la plak wey...




Aku beli 1 bekas ni 2 hari dah habis. Nak² plak makan dia lepas makan nasik... pastu baru kuar peti ais plakkk...sedapp...

"Kak Nisah.. bila mak akak nak datang sini balik..nak oder lagi la?"

Asalnya mak kak Nisah ni bukan jual ni pun. Biasala la kalo bawak bekal kat tempat kerja.. org tu rasa sket..org ni sket...yg sikit biasa sedap ajer... tapi ni memang sedap..rasa banyak pun sedap..

Mak dia ni datang sini sempena cuti sekolah seminggu hari tu.. aik..ader plak yang nak tempah bila di bagi rasa sket.. lepas orang-sorang tempah... tak pasal-pasal tittle mak kawan tu bertukar..dari org biasa kepada tokey wajik.. a.k.a nasik manis.

Apapun wajik yg dia buat memang yg terbaik penah aku rasa.

Psttt : Nije... kalu rrasa nak try ...collek la sket kat gambar tuh.. mana tau ader rasa manis-manis ker?

KOMEN EN. SOMI

Dimulakan dengan.....


Istri: Wakk..cantik tak gambar saya ambik kat Putrajaya tu..
Somi: Cantikk.. tapi gigi awak kuning....
Istri: Takper..nanti kalo ader duit saya nak putihkan gigi saya la...
Somi: Guna arang pun boleh...

Hampessssss



'

'

'

'

Salam utk semua readers.. monday yang penuh dengan kejutan. Aduss.. tak daya nak mikirkan masalah negara ni.. rasa macam nak migrin jap. Utk lupakan semua citer² yang tak sedap di dgr ni elok aku citer pasal weekand kami yang lepas.



Semalam kami berjimba kat Taman Tasik Putrajaya.
2 org askar ni aku angkut sekali. Ajak Ajeed tak nak..katanya nak rehat.. igt nak tinggalkan Hadif kat dia.. emm...haremmmm... takkan mau nyer... bawak jer la..Tapi dia takder banyak ragam... baring jer dalam stroller..


Hafiy pun..alhamdulillah..sebaik ummat. Takder nak banyak songeh... elok jer.. org suh posing dia posing. Tgk muka dah tau.. muka terpaksa... " sah la..ibu aku mmg gilo bergambor"...



Dan si kecik macam biasa..dah dalam stroller..kerjanya isap jari.... apa nak buat... senyum pun taknak..sebab awal² lagi dia dah bagi sign nak tidooo.....tapi syabas dik..adik dah bagi kerjasama yg baik.. lenkali ibu mesti bawak adik pegi mana-mana...opppsss abang skali... babah?...tinggalkan ajeeee yer.....


Agak-agak matahari dah nak ilang..baru weolls tergerak hati nak balik.. dah siap bergosip .. citer pasal lemas kat kolam sumer. Ana la citer pengalaman dia hampir lemas masa dia gi holiday kat Hanoi haritu, konon mat salleh yg selamatkan dia.. yang kelakarnya..part yang dia terpeluk didada bidang mat salleh yg selamatkan dia tuuuu...auuuuuu.....ala-ala movie gitu..
Biasala..time reramai ni la nak bergossip ... best tau... nak-nak tepi tasik sambil hirup udara segar... kan pas satu-satu citer kuar.....sedar-sedar... opsssss termengumpat sudah. Ampunnnn....(nampak sgt Cik Anie kaki gossip)


Okieyla next time tempat lain plak... Kerul, Kak Chikk...cepat pikir lokasi seterusnya.. minggu depan takleh... kena lapor diri umah MIL...sepatutnya semalam balik sana...alasan nak kuar meronggeng diterima .. kalo minggu depan aku beralasan lagi.. mmg tak ader logika la kan?

Nak tgk lebih byk gambar . KLIK HERE tak koser naik taip panjang²... nak mikir masalah negara jap....

Friday, March 26, 2010

BAIK PUNYA LANDING

Adusssss.. pagi tadi seluruh badan aku sakit-sakit.. naper erk.. buat kerja berat ke?..ishh takder...nak kata aku jogging ..jauh sekali...ooooo baru aku igt...semalam baik punya landing depan budak cashier kat Bintang..nun kat area makanan basah...ntah org dalam tu perasan ker tak.. aku harap² depa buat tak nampak jerla.

Uolls bayangkan tangan kiri kanan bawak barang beg plak kat bahu...gaya macam gimnas negara...jatuh terkangkang depan budak casheir... hehe... tapi punggung tak berapa nak jejak lantai.... feeling Faiznur Miskin kejap.

Semalam kan kat sini hujan ..lebat la jugak.. hampir menjahanamkan payung murahku. Angin kuat sgt.. aku ingat lepas beli lauk sempatla ambik Hafiy.. elok kuar jer bintang hujan lebat giler.. dahhhh satu hal.. dahla Hafiy takleh kena hujan..baru nak hilang kudis chicken pox kan tumbuh parut..

Pagi tadi kat taska baru aku perasan rupanya bukan Hafiy dan anak pengasuh yang ader parut chiken pox..rupanya ramai.. bingung plak aku...saper yang mula dulu.. harap² bukan Hafiy.. kalo Hafiy gerenti diorang dah bising kat aku.

Tak kisahla..janji Hafiy dah sembuh... lega rasanya..alhamdulillah...

Psst: Daun semambu kat umah ader lagi.. dah kekeringan dalam bakul..punyala byk aku ambik hari tu...

Thursday, March 25, 2010

UBAT KENCING MANIS

Kalo masa aku pegnen dulu boleh kata hari-hari aku makan "Collek Pauh" a.k.a mangga ni. Kalo takder mangga oren sunkist, epal pun jadi. Ntah la napsu nak makan benda-benda masam memang membuak-buak.. nak-nak ngandungkan Hafiy.. Hadif dah slow sket..sebab apa tau...sebab BSP aku tinggi. Padan muka...last-last kena cucuk 3 kali satu hari. Itu takper lagi .. yang tak tahan bila jer baby lahir dia pun kena ambik darah skali.. kat kaki... kesian Hafiy..



Lawannya plak ngan nih...pasangan paling secocok la ni..



Bertitik tolak dari situla...ngandung jer Hadif..tak makan byk sgt.. makan gak tapi gula taruk lite-lite gitu. Pastu sekarang macam biasa jer.. yerlah mulut org ngandung .. nak jer makan yang masam-masam gini. Tapi yg aku tak tahan bila org siap tayang kat FB gitu.... auuuuuuu,... terusss "belocor" a.k.a berair mulut ni... Mesti ader org akan terasa kan..hehe...jangan marah.

SUNGGUH TAK PUAS HATI

Aku sekarang tak puas hati betul la...kat saper lagi kalu bukan ngan Taska tempat aku letak Hafiy.

Mau aku tak bengang... first ...
Semalam masa aku ambik Hafiy...

Susu Hafiy dah habis ekkk... hari ni dia tak minum susu...

Bengong.. apsal ko tak cakap awal-awal...abih sanggup ko tgk budak tu minum air masak jer..patutla hari kamis lepas..last hantar sana sebab Hafiy kena Chiken Pox aku tgk dia minum air suam..agaknya masa tu ssus dah habis..tapi ko lupa nak bagitau... aku igt ko bagi air jampi utk CP tu.....biasa ko ader tulis kat white board depan ..tapi macam takder jer tertulis AISY HAFIY-SUSU HABIS. Takper la besok aku bawak la... settle.

2nd.. masa aku nak keluar tu aku tgk seluruh badan anak si pengasuh ni penuh ngan bintit merah... aku tanya dia...

Boboy kena campak...penuh satu badannnnn

Aku hangin betul la... apsal ko tak kurung anak ko dalam bilik.. ataupun jangan bawak terus datang taska...
oooooo masa Hafiy dulu sibuk ko kurung dia dalam bilik...konoon taku jangkit...ko takder plak buat gitu kat anak ko.. elok jer main ngan budak lain kat laman depan tuh...

Kalo ikutkan mau jer aku hantar tempat lain.. apakan daya.. itu jer tempat yang paling dekat ngan umah aku... kalo aku hantar tempat lain..jauh sket la.....

Terpaksa aku lepaskan rasa tak puas hati aku kat sini...korang pun boleh pikir mana betu mana yang salah... Kan kata tak ikhlas jaga anak org marah plak kan...

Wednesday, March 24, 2010

HARI INI DALAM SEJARAH



Giler jakun Cik Anie jap bila buka akaun Nuffnagg ader RM 0.46...Fuhhh bagi aku satu pencapaian yg amat baik. Mana taknya..sepanjang nak masuk 2 tahun aku berblogging hari ni baru terisi akaun aku. fuhhh very the vanggesss...

Org lain yg dapat ribu riban mesti dah tak heran kan... takpela...tu rezeki depa.. rezeki aku hanya ni jer..
Tapi apepun pada yg klik iklan tu tq soooo much.. nanti kalo korang perasan ader iklan kat blog aku (bahagian atas) tu klik la lagik erk....anggaplah itu satu sedekah... sebab salah satu yang boleh menolong kita kat akhirat kelak adalah sedekah..amal jariah... hehe.

Sedikit cerita pasal interbiu...

Boss aku kan mmg sporting giler... siap redho lagi masa aku cakap nak resign kalo dapat. Tapi kan dalam redho² dia tu... sempat lagi berzikir tepi telinga aku....

nanti ko pikir-pikirla..mana yg lagi bagus...nak mula kat tempat baru susah sket......



Setiap kali bersembang ngan dia mesti dia cakap gitu.. adusssss aku agakla ader la lebih 10 kali dah dia cakap gitu. Tapi aku telah nekad... aku mesti berubah... MESTI....

OHH KESIAN ANAK-ANAKKU

Semalam kan aku halfday.. 12-40 kuar.. adik aku yg laki tu datang ambik.. berdesupppp balik umah..kang kul 2-00 ader interbiu. Saja aku taknak susahkan hubby kunun...kunun² nak jadi superwomen.... last² sumer aku angkut pi interbiu sama.

Sampai tempat yang dituju kul 1-40. Isi borang bagai, tunggu sampai 2-30 baru dipanggil masuk. Semalam ader 2 org jer utk post sama yang dtg interbiu. Tukang interbiu 4 org... Sorang lagi yg dtg budak Serdang sana..sempat lagi beramah mesra gitu.

Aku yang masuk dulu..sebab aku datang dulu.. antara soalan power yang diorang tanya...

Dalam 1 bulan berapa kali awak MC?....hahaha...helllooooooo bulan lepas 100% tau.. punya la aku tahan nak cuti..sampai Hafiy kena chiken pox pun aku tinggalkan ngan Cik Sue dia tau... tapi jangan ko tanya utk bulan² yang sebelumnya......1 lagi
Naper lama sgt kat sana baru terpikir nak cari kerja lain..kalo batu dah tumbuh lumut.... huhu..power punya soklan..

Cayala dgn Manager tu.. sebab kenal muka org yg suka MC.....soalan yang tu biar Dr. Azhar yang jawab...

Dalam setengah jam baru kuar..kejap jer..tapi aku rasa mcm lama giler kat dalam..terus call insan² tersayang yang tunggu dalam keter...

Hafiy muntah la kak.. isap angin kot.... susunya tak habis..angin jer masuk... Hadif tido ni..

alahai kesian anak-anakku..dalam kul 5-00 baru sampai umah...terus mandikan budak 2 orang...Masukkan Hadif dalam buai... tidorkan Hafiy... amannn dunia jap

Kul 9-30 malam baru budak 2 org tu bangun.. sempatlah ibu dan Cik suenya keluar meronggeng kat pasar malam jap...Tinggalkan kejap dengan babahnya...

Sebagai balasan la tu...

Sooo... tunggu jerla.. kalo diorang boleh bagi basic seperti yang direquest...
Bye,...bye....sayonara...

Tuesday, March 23, 2010

Resipi | RENDANG UTK ISTERI

Rendang utk isteri sebab suami yang masak utk isteri. Isterinya memang hampeh kalo bab buat rendang ni..Tgk pun fresh lagi.. gambor jerla... realitinya dah masuk dalam tangki kumbahan pun.

Kalo nak lagi sedap buat rendang ni..jgn guna daging elok jer.. campur dengan daging cincang pun takpe..biar dia rasa lemak² atau urat² sket. Jangan guna sumer daging cincang.. nanti kesian pada mereka yang takder gigi ..masuk jer telan.. nak kunyah tak boleh ..terus telan jer la.

Bagi kawan² yang tak makan daging...ayam pun sodappppp........ jgn potong terlalu kecil ..nanti dah masak hancuss... potong sedang² sajer. Kalo dapat ayam pencen ..lagi mebelessss....
Bahan² nya cukup simple dimple..Utk rendang cilipadi yg macam gambar kat atas tu..

Daging la/ atau ayam of coz
Santan Lemak berkrim a.k.a kepala santan
Bawang Putih & Merah
Lengkuas
Halia
Kunyit
Serai
Cili padi..
Kerisik
Daun Kunyit

Lengkuas, halia, kunyit, seerai cilipadi tu blender skali dgn bawang putih & merah...
Dah masak tumis bahan tadi masuk daging...kasi empuk jap..masuk santan...pastu masuk kerisik...tambah garam sket...kalo nak taruk gula sket pun boleh...pastu dah nak masuk..masuk daun kunyit..

Then siappp.. sedia utk di hidang


Nampak cam tak best jer kan.. tapi percayalah...gambar tu menipu..hakikatnya memang best...

MACAM² HAL

Semalam balik kerja singgah kedai jap. Beli ikan tongkol nak masak singgang. Dari minggu lepas lagi tekak ni rasa nak makan singgang ikan tongkol. Pastu lawan dengan ayam goreng. Sedap. MInggu lepas dah singgah kedai konon nak masak singgang ikan tongkol la.. Sampai umah tak lengah lagi prepare sumer bahan siap masuk periuk ..sekali tgk ikan takder dalam beg plastik. Rupanya cashier kat kedai lupa nak masukkan ikan tu. Aku tak pasti dia kita ker tak. Kalo dia kira tu.. halal jer la. Tapi aku rasa tak.

Balik jer dari kedai tgk adik lelaki aku yg kat Bangi ada kat umah. Aikk..mimpi aper nih dtg umah aku. Berkurun lama baru nampak muka walhal nak datang sini tak sampai 10 min kot. Takperla..mungkin dia nak jenguk anak buahnya kan.. dah lama² sket baru la kuar citer. Umah dia kena pecah. Sumer kain baju seluar kasut mahal² hilang..tong gas, beras pun dikebasnya. Tak tahu angkara saper. Kalo tahu senang citer plak.

Kes ni rupanya dah 2 minggu. Baru semalam dia pergi bank nak tutup akaun. Cerdik tak cerdik budak tuh.. Katanya" dia tak tahu no akaun aku.".. memang la tak tahu ..tapi sekarang mcm² org boleh buat.. bila ko tgk kat dalam akuan ko dah zero baru ko "gelaboh bewok"(bahasa kelantan). Yang aku bertambah heran dia boleh tinggal beg duit kat umah. Yang peliknya pencuri tu hanya ambik kad bank jer..IC dia tinggal plak...

Tapi dia dah buat report sumer pasal ni. Nasib baik yg ni ko buat.. kalo tak memang ko seorang manusia yg tersangatlah bijak. So malam tadi dia tido kat umah aku jer... kesian la plak.. duit pun takder.. akaun dah kena sekat... padan muka baru ko rasa.. masa senang ko tak pernah nak beringat. Dah susah ni ko sdiri rasa la. Itu baru dinamakan kehidupan.

Moga dari kes ni ko dapat blajar sesuatu. Tapi aku heran kenapa ader sajer masalah yg menimpa dia. Kat mana² jer dia tinggal (seingat aku la). baik Bahau- kena pukau, Kuantan- PS 2 yg aku bagi pinjam hilang, Pengkalan Chepa - Kena saman sebab buang sampah merata-rata kat bandar KB..ada saja masalah yang menimpa. Banyak sangat musibah yang menimpa..



Sedikit pesanan dari kakakmu....

Orang kata dari pengalaman hidup boleh mematangkan pemikiran seseorang. So harap² ko ambiklah iktibar dari apa yang terjadi. 1 yang penting.. hidup kalo takder restu dari org tua memang ko takkan senang. Pasti ada segala macam musibah yang menimpa.. so.. kalo ko free tu rajin-rajinkan lah tanya kabar ma ayah kat kampung. Jangan ada masalah baru ko nak tepon..Itu jer pesanan dari aku.

Monday, March 22, 2010

NYAH KAU PARUT

Kesinambungan kisah minggu lepas.

Alhamdulillah... semalam biji² kat badan Hafiy dah mula kecut. mungkin sebab mandikan dgn daun semambu tu kot. Tapi aku tak tahan tgk dia menggaru... eeeee..... gerun, seriyauuu dengar bunyi tangan dia menggaru.. melecet-lecet. Satu lagi kudis yang dekat bibir dia..siap boleh jilat lagi ngan lidah.. agaknya dia pikir.. aper yang ader kat bibir aku nih.. nasi ker aper? Harap² takder la lekat parut ..



Klik pada pic ni utk mendapat gambaran yang sebenarnya
Susah nau nak ambik gambar dia.. siap pujuk rayu lagi.
Mula-mula elok jer ..aku ajak dia nak ambik gambar.. tgk pic pun cam ready jer kan...

Then aku suh dia pusing.. dia ikut jer.pusinggggggg. bagus..gudboy....Jadi model untuk iklan chiken pox jap...pusing fiy.....pusing... sempat snap kat belakang dia plak..huhu.. bagus la Hafiy ni.. sporting giler...



Tetiba.................kuar iklan aper ntah... trus SUMOLAH.... aiseyy man.... agaknya dah boring ..."aperla ibu ni...asik ambik gambar jer"...jaga-jaga... jap lagi kena fire lahhh....



Yang paling aku tak tahan dia boleh kelebet pampers..nak garu kat celah punggung.celah kangkang. sampai kesitu tumbuh..bijik besar² plak tu.

Hari ni pun dia kat umah ngan adik aku.. lom hantar taska lagi... nanti kalo hantar mesti dia kena asingkan kat dalam bilik sorang-sorang.. takperlah dia kat umah.. Cik Sue dia sanggup nak jaga.

Psstt: Saper ader petua nak ilangkan parut dengan cepat...


PERKEMBANGAN HADIF

Dah lama tak bertenet di hari minggu. Ajeed tak nak bayar bill...dia cakap kerja aku semakin takder kualiti kalo ader internet..fuh.. baik punya statement.. padahhal dia malas nak pegi Times Square...sebab U Mobile kat situ jer..takder branch kecik-kecik ni.. satu lagi kat mana ntah..tapi jauh gak ngan Kajang..

Tambah-tambah sekarang dia makin sibuk.. Sooo... hari minggu ternganga depan TV jer la.....siyesss...memang boring. ( macam la weekend aku rajin sgt menghapdet blog )..tapi at least dpt gak aku skodeng blog member blogger yang lain...kalu rajin tinggalkan jejak sket...



Rindu plak kat sekecik ni.. dah lama tak update pasal Hadif kat blog ni..terasa rindu plak nak tengok muka, mata dan hidungnya yang bulat. Makan lama makin terserlah kebulatannya.



Sekarang Hadif dah cuba-cuba nak angkat punggung... tapi macam berat jer lagi
Kalau diagahnya..fuhh suara..kalah abang.. bukan main mengekek lagi...dah pandai gelakk..
comelllll..nampak kemerahan gusinya....

Pastu suka buat bunyi-bunyian bila dalam buai..Baju-baju yang new born saiz dulu sumer dah nak kena tukar..seronok sangat tengok dia membesar dengan sihat...satu lagi kalo dia tgk sesuatu..like toys ..dia macam cuba untuk capai.. bagus dikkk.... satu perkembangan yang baik..caiyookkkk..


Mintak-mintak..jangan terkena virus chiken pox abang dia.. risau la jugak... masa dia kena chiken pox ni la dia nak gomol adik dia.

Friday, March 19, 2010

BUAH TANGAN PENGANTIN

Citer ni dah agak basi. Masalah nak trasfer pic punya pasal la.. ntah naper buat hal plak semenjak 2 menjak ni..tu sebab kebanyakan the latest n3 Cik Anie without pic.. tapi ok la kan.. kadang² byk pic pun mcm sakit mata sket...

Pada hari Abg Is kawin haritu..memang serius giler aku lupa.. aku pi kursus amali utk keter.. balik dari bengkel tu baru teringat..adusss.. mintak maaf banyak² kat Abg Is.

Tapi wolopun tak menghadirkan diri doorgift dari pengantin tatap ader. Bermewah-mewahan dengan "TUPPERWARE" lagi. Thanks untk doorgift ni yer Abg Is.


Temanya pepel.. so sumer pun mesti pepel la..dah jadi trend kan..eh bukan trend memang wajib pun kalo tak mesti macam pelik.. byk gak la item kat dalam.. gula² ader.. kek roll pun ader...sumi ader...bagus pengantin tak kedekut... kalo org lain..kat kg aku la.. bayar 10 hinggit..dapat 3 bijik gula². Sungguh tak berbaloi....



Tapi yang paling saya berkenan kat hati ..bekas kecik ni.. tappurware brand.. memang lain dari yg lain... yerla dari bagi duit kat tokey potpuri baikla Abg Is tambahkan point sendiri..yer tak..maklumla tokey tupperware.. apapun..cayala.. i like......nanti boleh isi lada hitam ke..ketumbar ker.. jintan ker.... (itulah yg terlintas kat pikiran seorang surirumah yg rajin masak of cozzz)


Barang kat dalam ni Hafiy yg clearkan sumer... tappuware ni jgn usik yg ...IBU yang punya...

BERAT KAKI MELANGKAH

Macam uolls tahu kondisi Hafiy sekarang hari ni dah masuk hari ke-3 dia diserang chicken pox. Semalam tak sabar aku nak balik tengok dia. Camner la kat taska .

Sampai jer sana ..sayu hati aku bila dia diasingkan sorang² dalam bilik. Tido pun situ. Yang penting elok jer dia dengar nasihat pengasuh dia tu.. Hafiy ..masuk dalammm... masuk jer...masa aku datang , Hafiy..keluar.keluarla dia..dengan bantal busuk kat tangan, botol susu kat mulut...takder membantah.. dan mcm yg dijangka jugak.. satu badan tumbuh dengan "bunga". So hari ni aku tinggalkan dia ngan Cik Sue , siap offer bayar tripple lagi.





Balik dari kerja semalam dengan muka selamba mintak tolong sorang budak tu ambikkan daun semambu untuk buat ubat. Tapi balik umah macam sket plak. Hari ni igt nak singgah ambik lagi.



Sampai jer kat umah tak lengah lagi rebus kan air tu.. tapi malam tadi aku tak mandikan lagi. Sebab nak tunggu dia kuar sumer dulu. Yang selebihnya tu aku lapik kat tempat tido dia.. biar kurang sket gatalnya. Malam tadi tak henti-henti menggaru... satu badan dia garu. Bila dah tak tahan mulalah dia nangis mintak garukan.





Dah pagi baru ok sket.. takder nak menggaru.. tapi merengek tu masih ader.. mungkin rasa pedih sket. Hari ni baru nak bagi dia minum air kelapa dan mandukan dengan air daun semambu. Macam² petua MIL aku bagitau.. takleh menggorengla, makan benda bergoreng, telor ayam kicap sumer tak boleh makan. Pastu dia sug blender daun dan campurkan dengan bedak sejuk then sapu kat seluruh badan.

Masa ni aku hanya mampu berdoa..biar aku jer yang gantikan tempat dia menanggung sumer kesakitan yg dia rasa...aku rela...serius..harap-harap cepatla sembuh..tak sanggup aku nak dengar rengekan dari anak kecil ini.

Thursday, March 18, 2010

SILENT MODE



OMG - Klik utk tumbesaran (dalam hati)

MALAM NI MALAM JUMAAT

Agak-agak aku pikir aper erk.........Ermmm...jangan terlebih pikir plak... aku pikir alangkah baiknya kalo malam ni turun hujan. Coz aku nak buat air penawar utk Hafiy.. Org kata air hujan yang turun pada malam jumaat selepas kul 12 malam adalah paling mujarab utk dibuat penawar.

So kalo hujan jom tadah.. simpan buat stok..mana tahu kalo anak demam ke..meracau tgh² malam ker.... anak tak berapa nak dengar nasihat ke...tertegur ke aper ke..elokkkk sgt². Kalo nak lagi mujarab baca la sket ayat-ayat quran tu.. ayat kursi..fatihah...atau apa saja yang terlintas kat kepala.. itu nama usaha.. yang lebih tu kerja Allah Ta'ala.

Malam tadi call mak aku.. citer pasal ni sumer.. pastu dia bagi 1 nasihat yang amat-amat aku perlukan dan aku rasa elok bebonor aku share ngan readers yang setia menbuka blog aku nih.. wolopun kekadang tak update.... Citer la sket pasal Hafiy sekarang makin tak makan saman... mak aku cakap.. bacakan "IZAJA"... surah aper aku tak tau..tapi baca tu la.. hembus lembut kat atas kepala atau muka dia.. amalkan setiap hari masa dia nak tido...

Insya Allah akan ku praktikkan..yer la.. kalo boleh bukan ilmu duniawi saja aku nak bagi kat dia... akhirat.. adab akhlak dan yg paling penting ibadat....sumer tu akan aku baja seawal mungkin...

Satu lagi pesan mak aku... jgn sesekali cakap.. ishhh degil la budak ni..... jangannnnnnnn...don't..ddon't..don't...
kalo boleh cakap..bertuahnya budak ni....bertuah betul la Hafiy ni... kena praktik ni...

Aku yakin la..uolls sumer dah tahu pasal aper yg aku bebelkan kat atas..cuma kadang kala buat.. kadang kala tidak kan?.. maklumla balik kerja penat.. balik umah mana mau masak..lipat kain, basuh baju..basuh pinggan..sampai terlupa bahawa anak kita adalah paling penting dari segalanya..

Saper tak nak anak yg soleh.. sebab besok kalo kita dah takder.. yg menolong kita kat kubur besok adalah DOA ANAK YG SOLEH....

Ek elehhh..poyos la plak Cik ANie nihh...
Takder la gitu sekadar nak berkongsi....

Pssttt: Saper tahu kat mana skolah Tahfiz area bangi n Kajang erk?

Wednesday, March 17, 2010

BILA LAGI NI....

Terus terang aku cakap.. memang aku tak suka kerja menangguh ni.. tapi tgk situasi jugakkan..

Sekarang aku memang bengang giler ngan cikgu driving school ni. Kata 1 minggu dah boleh dapat lesen L..pastu terus boleh belajar keter.. alih-alih..sampai sekarang...dah 3 minggu aku masih menunggu lagi...

Dari yang berkobar-kobar nak belajar bawak keter..terus...gedebukkkk mood nak bawak keter jatuh ke bawah...hilang teruss......

Sooo sesaper yang kenal Cikgu Rafizi atau kawan dia yg kenal..atau adik bradik dia yang penah blajar ngan dia...atau sesiapa saje la..(macamla blog aku ni depa ada baca). silalah kabo kat dia aku dah nyampah nunggu nih.. boring tahap gaban dah.
OOOOOO..mentang-mentanglah aku dah otai... tak nak layan aku erkk.. aku bayar aper... dah la ko charge gila babas.... kalo aweks cunnnn laju jer ko erkk??

Kan kalo aku ngadu kat Ajeed tak pasal-pasal plak dia call org tuh.. sogan aku dibuatnya.. mcm kes yang MyEG offline hari tu...siap dia call Rafizi tanya naper offline..org tu mana tau.. dah offline..nak buat camner... kan kalu aku ngadu lagi trus rafizi tak call aku ...lesen L pun silap-silap dia tak bagi...

Soo aku pun menanti lagi.... katanya lesen dah siap...aku tanya bila leh start blajar keter... tak balas-balas pun mesej aku.. malas la nak call......tunggu la ko lagi Cik Anie oiiii......

LAIN YG DITUNGGU LAIN PLAK YG DATANG

Aku sebenarnya tak sabar nak buka blog pagi ni sebab nak share denga uolls pasal kisah semalam.

Kononnya berani sangat nak letak memo umah org tu... last² malam tadi tgh leka duk ngopek ikan bilis nak buat cengkodok bilis ader org bagi salam. Yg aku klakarnya elok jer adik aku bukak pintu org tu sampai kat depan umah.. yg aku peliknya dia menonong lari nyorok dalam bilik..padahal org tu dah tgk muka ko..nampak sangatlah org bersalah. Terpaksa lah aku menjawab dengan org tu..

Assalamualaikumm...
Waalaikumussalam

Akak ada letak memo kat pintu umah saya?
aa..aaa... naper.. ader nampak sesaper yg ambik baju tu ke?

Takder plak.... kitorang baru jer pindah sini.. malam tadi pun datang 2 org budak lagi...
oooooo...kamu masing² tak kenal la...akak bukan nak nuduh,... bukan umah korang jer akak letak memo tu..umah depan ni..umah sebelah sini pun akak letak gak...

Saya takder ambik kak...
Takperla kalo bukan kamu yg ambik...tapi kalo ader nampak tu sila la pulang balik kat sini..
Ermm yer la.. k la.. balik dulu...

Sebenarnya panjang gak kami berboraknya... malas nak citer.. byk sgt.. sampai terbengkalailah kerjaku nak masak cengkodok bilis...

Org yang bertanggung jawab menghantar memonya siap pasang telinga kat dalam bilik....
nak kuar takut... oooooo..hantar memo tu berani pulak ko erkk?....

Nasib baik kakak mu ini pandai menjawab... walhal umah dia jer yg ditaruk memo..aku cakap umah depan..umah sebelah aku taruk.. tak nak sangat nampak kita syak dia kan....cover bebbbb...

Tuesday, March 16, 2010

TERKEJUT ALA-ALA BERUK JAP

Masa aku tgh² relex sambil baring² kat atas sofa empuk tadi dapat 1 mesej. Miscall dari Cik Sue Hadif 6 kali .... aikk naper ni..emergency ker?..aku dah terbayang muka si Hadif... cepat-cepat aku cal dia balik...

Adik : Kak..... baju aku ilang..yg jemur kat luar semalam...(dengan nada yang mengalahkan minah kepoh)
Aku: La..yer ker..yg mana 1
Adik : Allaaa yg kuning beli PASAR MALAM tu...
Aku : TAkper la... bukan mahal pun baju tu....
Adik : Alla...aku sayang la baju tu...

Sayang sebab aku belanja kot.. nak tahu harga berapa......mahal SIOTTT tuuu... 7 henggit.....
Aku pun bagi la cadangan suh antor memo pada saper yang disyaki....

Alih alih aku cal balik dia tadi....

Kak..aku dah antor memo kat saper yg ambik tu.. sayang tu...ader sentimental value....huhu
Mcm la ko tahu saper yg ambik......

Abis ko tulis aper?

KEPADA SESIAPA YG BERKENAAN YG TERAMBIL ATAU TERCURI BAJU BERWARNA KUNING ...SILA HANTAR BALIK SEBELUM TINDAKAN DIAMBIL....(BOMOH)

Tak tahannya siap ugut bomoh tu..... adusss parah-parah..aku tanya dia bagi kat saper memo tuh... dia cakap selit kat bawah pintu umah budak bujang tuhhh..... so tgkla..saper yg ambik... dia hantar ker tak...



Tu la ghuper baju tu...takder cantik ponnn... ntah kat mana letak sentimental valuenya...

Psst : Pasal n3 sebelum ni...Dah panggil utk interbiu... suh datang besok.. tapi aku mintak minggu depan....23/3...

MENANTI DAN TERUS MENANTI



Sampai senget kepala ..menanti buah yg tak gugurrr... senget kepala takpe jangan tuan yang senget..ya tak?

Tak tahu sampai bila aku terus menanti dan terus menanti kat sini. August 2010 genap 10 thn aku kerja kat sini. Bukan tak nak cari kerja lain tapi memang susah sgt nak melekat. Nak kerja ngan gomen... jauh skali.. syarat kelayakan nak masuk pun dah out. Ntah aper susah sgt. Kena badi agaknya. Takpun nak suruh aku register sebagai OKU baru nak diterima masuk dalam kerajaan kot. Aku bukan tak pernah mintak.. sampai ke tua takder apa².

Member aku call katanya tempat kerja dia perlukan pekerja.. Job scope sama ngan kat sini ISO job.. ISO 9001 , ISO 14001... cantikkkk... aku trus antor resume...dia dah bagi boss tu tgk.. katanya mungkin dapat. Tapi blom panggil interbiu lagi.. Kalo kena ngan apa yang direquest aper salahnya kan aku terima.. sooooo

SELAMAT TINGGAL BUNGAKU...

huhhhh... mimpi aper nih.. diorang lom panggil interbiu lagi la.. ko berangan apesallllllllllll..........


DUSHHHH.........hambik sebijik....

Monday, March 15, 2010

PAGI YANG :(

Hari ni dah masuk minggu ke-3 dalam bulan March.. Cepat sungguh masa berlalu. Asalnya cuti sekolah ni mak aku nak datang sini. Aikk salam tepon dia.. macam² alasan di baginya.. tiket ader lagi ker?... biri camner?... dah nak buka skolah la....padahal baru jer start cuti.. Takpela ..aku paham.. lenkali ader lagi.. lenkali tu ntah bila la..

Aku pun ntah bila boleh balik kampung.. Ajeed dah start bz skrg.. dia dah kabo awal² dalam masa 2 bulan dia bz..takleh nak balik kg. Plannya nak balik bulan 5 ..hujung bulan 5..tapi tak tahula...tgk keadaan dreber la.

Semalam balik Klang..tgk org tua.. kebetulan 3 dari 6 ipar aku sumer balik.. so ramai la sket..takdela aku boring.. kalo turn family kite jer balik.. ya allah.. boring siotttt..... Ajeed faham jerla .. balik sana tido jer kerjanya.. maklum tido kat kampung ni feelnya len macam sket... aku dah boleh baca schedule dia balik kampung..

Kalo dah ramai² ni paham² jerla.. makan jerla kerja... tambah² kalo along yang ader.. dia memang pandai buat kuih. MIL aku hanya prepare lauk utk makan.. yang lain tu sibuk buat kuih.. Mula² kuih seri muka.. mak aihhh sedapnya.. lemakkk betul pulut dia.. pastu aper nama yang atas tu.. yg tu lagi sedap..sumer cukup.. lemak berkrim disukai ramai.

Dah hampir licin kuih seri muka..akak ipar yg kat Klang datang bawak lepat pisang plak..pun sedap jugak.. mula² cam segan la plak nak sambung makan lepat.. " aiii nampak tuan kecik jo.. makanya...mai aiiii....mano simpannya...." sorry i memang tak bela hantu raya....ahhhh.. makan jer..rezeki ada depan mata... cubala sebijik... huihh sedapnya.. cukup ngan manisnya.. rasa sket² masam.. pisang nangka ke kak?.... ehh macam nak sebijik lagi la... takpe..aku gunakan si Hafiy.. "Hafiy nak kuih tak?"... semulut jer utk Hafiy..yg lain aku habiskan..huhuhu.. bijak.. Hafiy pun sporting...

Dah petang tu... akak ipar yg buat lepat pisang tu.. "Long.. dah lama tak makan kuih bendera"... dalam hati aku.. kuih bendera....camner erk.... yehh makan lagi... rupanya kuih bendera tu a.k.a..kuih lapis... dah suh anaknya pi beli santan plak...tak lengah lagi trus diorang masuk dapur...aku tukang basuh kukusan...hehe..berat tuh.. kaco² sket mana yang patut... "eh..lama tul kuih ni nak masak"..aku dah nak balik dah.. nampaknya cam takder rezeki nak makan kuih ni... takpe la.. dalam kul 7 tunggu tak masak gak.. aku pun blah jer.. maunya cepat masak kalo slapis² kena kukus.. takper..takder rasa kempunan sgt..dalam kul 8-30 sampai Kajang.. nasib baik sempat Magrib... tunggu kuih sgt..hampir terlepas..

Balik trus masak nasi.. lauknya bekal dari kampung..pajeri nenas.. balik goreng ayam sajorkkk.. eh..ader pulut kuning..camner aku boleh tak perasan masa kat sana.. cantikkk...kena ngan rendang... sabtu lepas Ajeed buat rendang...kat aku ader kabo nak makan rendang... sedappp..walllahhh...cayala rendang En Ajeed...sebelum makan bahagikan tugas aku mandikan Hadif.. Ajeed mandikan Hafiy.. adil kan...

Dah settle makan sumer..mandi... bentang toto depan TV.... satu bantal utk Hafiy.. tengahnya aku...selimut skali.. tepinya Hadif... yang lain² dalam bilik Ajeed n Cik Suenya....layan King Kong jap... sedih jer yg last² tu.. ermmm.. mata pun cam kejap kecik..jap lagi besar... umpp.. tido jerla... tutup TV..tarik selimut..

Gud night sumer....

Pagi tadi rasa....aduiiii.. malasnya nak bangun....tak boleh jadi nih......kerja..kerja... duit attandance 100 dalam tgn bulan ni...caiyokk... julung kalinya Cik Anie dapat merasa duit utk elaun kedatangan....

Friday, March 12, 2010

SELAMAT BERHUJUNG MINGGU

Tak sabar nak balik... yess..besok boleh tido lama sket.. ..ermmm boleh ker...? harap-harap la.. Sekarang aku tunggu time nak punch card jer. Hari ni Ajeed ambik.. nak pi Pasar malam. Tekak terasa nak makan rendang daging yang campur lemak-lemak gitu... pastu nak cari kain pasang adik aku.. dia nak buat baju...bulan depan ader konvo... aku suh jer pakai baju yang sedia ada... hampess tak nak...

Sebelum tu ambik Hafiy dulu.. ntah aper citer hari ni.. akan ku kabokan nanti...

Okie... time up...so i cau cin cau dulu.....

BUDAK PALING HOT

Budak paling hot kat taska saper lagi kalo bukan Hafiy. Setiap hari ada sajer aduan dari pengasuh dia. Kalo tak mengigit orang satu hari tak sah. Dah boring gigit ...cakar la plak.. yang terbaru pesen dia kalu nak marah kat budak lain dia tunjuk tangan yg digenggam.. penumbuk la kalo bahasa kasar.. astragfirullahhalazimmm.. mana dia dapat sumer tu.

Semalam satu aduan lagi yg aku terima. Dia nak menyinga dengan sumer budak kat sit.. pengasuh dia tape la mulut Hafiy dengan soltape.. nak tahu aper jadi....

Siap eksyen dengan sumer org yg mulut dia sorang jer yang spesel sebab kena tape... pengasuh tu cakap kalo saper suker menggigit... nanti mulut kena tape macam mulut Hafiy.. semua budak² menempek kat dinding .. takut dengan ugutan .. tapi Hafiy dengan bangganya tunjuk mulut dia ... bahawasanya akulah manusia terhebat sebab mulut aku jer yg kena tape.. tak takut langsung..

Sebenarnya punca dia tak takut tu sebab malam sebelum tu aku ader tapekan mulut dia.. sajer nak tutup mulut dia..bising sgt...tu sebab dia macam tak makan saman tu.



Budak kat atas ni ntah bila masa jadi kawan dia.. asal-asalnya jumpa budak ni kat klinik.. tapi masih malu-malu... balik jer klinik kitorang singgah beli baju kat Seksyen 7... terserempak plak ngan budak ni.. Hafiy yang masa kat klinik tadi malu-malu kucing terus excited lari-lari sambil nyorok belakang baju dengan budak ni.. aikkk..serasi plak.. budak tu panjat bangku..dia pun sibuk nak manjat jugak.. pendek kata aper yg budak tu buat..sebolehnya dia nak buat..

Itulah namanya budak.. suker pun ader tgk gelagat dia..bosan pun ader gak kalo dah terover sgt..wolopun kekadang rasa macam..argggghhhh...bisingnya... tapi yang pasti setiap hari aku mesti tak sabar nak balik main-main .. gurau-gurau.. geletek-geletek.. buat-buat merajuk dengan dia & adiknya...kerana mereka saja harta yg aku ada dalam dunia ni.....

Thursday, March 11, 2010

DIA ITU NENEKKU

Agaknya dekat 100 thn dah usianya. Tapi aku cukup respect la dengan orang dulu²... walopun dah tua kedut seribu org kata tapi mata masih OK lagi.. tak payah nak pakai spec mata 24 jam. Sakit pun jarang sekali kita dengar. Kalau sakit pun bukan sebab penyakit moden ni... sakit tua.

Kitorang panggil dia Mok. Aku igt lagi masa 2 thn lepas agaknya.. yer la biasala org tua.. mana nak tinggal dengan anak-anak. Tapi sejak macam-macam kejadian yang menimpa dia sekarang dia ambil sistem giliran.. kejap umah org tu..kejap umah yg ni.. yang pasti rumah yg dia suka tinggal mesti lama sket bertahan nya.. kalau tak kena ngan jiwa dia.. huhh.. tengokla... berzikir kat telinga kita suh hantar dia cepat².



Balik pada citer Mok aku yg kena rompak hari tu.. kan dia sorang jer kat umah pusaka ... soo senang kerja la si perompak ni. Tak yah nak umpil pun.. masuk camtu jer sebab pintu tak berkunci.. biasa umah kat kg macam tu la.. tapi masa tu dia kat luar.. tengah mandi..berkemban lagi... duit plak ada kain kat badan dia. Macam mana dia simpan pun aku tak tahu.. Perompak siap bagi salam.. dia igt saper yg datang.. pergila jenguk dengan berkemban gitu. Emmmppp ape lagi terus dia terkam orang tua tu...suh meniarap... siap pijak² lagi.. dipaksa jugak bagi duit.. habis duit 2000 yg diletak dalam kain tu diserah.. igt selamat bila duit kat tangan.. rupanya tidak.



Kesian org tua nih.. nak ambik barang tu ambik la kan.. naper nak berkasar macam tu. Mungkiin dia marah sebab aper yg dia nak kat umah tu tak dapat... mau nyer nak dapat kalo sumer dah kena curik. Ni kes dulu² la.. 2-3 kali pernah kena pecah masuk.. sampai dah takder aper.. kuali , tong gas pun dia balun. Cinabeng punya pencuri...

Ni sumer angkara mat pet, ooo takder duit nak mentekedarah orang tua yg daif jadi mangsa ko yer... aku haramkan setiap aper yang masuk dalam mulut ko... sampai ke anak bini cucu cicit ko...

Marah betul aku dengan manusia macam ni.... ok.... urut dada jap.....
Takper la aku doa semua perbuatan dia dibalas didunia lagi.. takyah tunggu akhirat.. akhirat lain plak citernya.

Itula dia "MOK" aku... walaupun 3-4 kali berhadapan dengan situasi cemas gini dia masih gagah mempertahankan diri dia. Selepas kejadian yg last haritu barulah dia teringin nak tinggal bersama anak². Kalo tak.. susah bebenor dia nak tinggalkan umah kenangan dia tuh..

Wednesday, March 10, 2010

EMOSI YG TERLEBIH



Sarah : Hafiyy.. tgk sungai..cantiklah... ader ikan la..
Hafiy : Bukan ikan la...FISH....

Hafiy ni kalo bab ikan jer memang dia taksub gilerr...... jumpa ikan jer kat pasar atau kat supermarket... kecoh..gamat tempat tu di buatnya.... fish..fish...selagi ko tak iyakan... "ye la fish laaa...."..pastu buat memek muka terkejut.... dia takkan stop.. elok ko iyekan jer...kalo tak gerenti sumer org pandang.. suaranya tak payah pakai speaker..

Budak-budak yg baya ni jadi mangsa dera, rogol , liwat, bunuh.... tak sanggup nak bayang
Aku tak tahu ape yg selayaknya di panggil utk pelaku sedemikian....

IBLIS YG BERTOPENG MANUSIA.......mungkin ini yang sesuai....

SENYAP² YER

Waaaahhhh Hafiy senyap² yer ambik lesen tak bagitau ibu. Ni mesti kes jeles nih sebab ibu boleh bawak keter ... kan Hafiy dah boleh bawak keter.. keter Hafiy tu takyah pakai lesen...bawak jer..takder polis nak tahan pun...



Selain kereta cuba tgk aper yang Hafiy bawak pi taska. Semalam check beg dia nak basuh baju kotor.. buku KPP dia bawak pi skolah.. study aper....

Memang dia ader minat dengan buku² nih.. nak nak buku tu ader gambar keter, bas, teksi... polis.. tapi kalo polis trafik dia panggil "Da.. Da.."..roda roda KL tu..

Takper la janji Hafiy berminat dengan buku. Masa ni la kita nak tanam sikap untuk suka membaca...
betul tak?...


Psst: Sejak bila kerajaan mesia nih menetapkan had umur utk ambik lesen D 2 tahun ke atas... sungguh aku tak percaya..... visual pun kureng jelas sangat.. dah nama dalam beg ofcoz la gelap..yer tak?

Tuesday, March 9, 2010

HASILNYA

Hasil tembakan dari budak baru blajar... saper lagi kalau bukan "Pengantin Lama"








Aku dengar dia baru nak berjinak-jinak dalam PS nih. Ok cantikkk.......Dah booking ngan dia..shooting kat Putrajaya..modelnya Hafiy dan Ibunya...Mana tau boleh buat stok nak masuk contest.. tak penah menanggg... elehhhh masuk baru 2 kali verangan nak menang...........huhuhu....

Aku rasa cam banyak jer yg ditembak .. tapi ini jer yang ader dalam thumbdrive aku.. ni mesti kes malas nak transfer....mau tak saiz besar giler.. jenuh nak resize


SAYA MENANG MOTORRRR........(tetiba)


SUNGGUH TOUCHING

Asalnya aku pura-pura jer menangis kononnya merajuk ngan Hafiy.. trus aku mmg betul² mengeluarkan air mata terharu .Aku tak sangka budak kecik macam Hafiy dah boleh memahami kesedihan aku masa tu.

iissssssss....iisssssssss...dah..dah.. sambil tangannya mengosok lengan aku...

Bila aku buat tak peduli ngan pujukan dia..dia macam nak menangis ....kedengaran suara sedihnya seolah-olah minta utk dimaafkan....

Lantas cepat² aku merangkul tubuh kecil itu dan satu ciuman hinggap dipipi mulusnya.....

dan dia tertunduk malu.. ..terukirlah senyuman kepuasan di wajah anak kecil itu..

'
'
'
'
'
'
'
'
Amacam.......Touching takk.... sungguh menyentuh perasan...
sob..sob..sob..........srekkkk...tisu please...........

Monday, March 8, 2010

DAH AGAK DAHHHHH !!!

Baru sat tadi aku call Ajeed citer pasal hendphone tinggal dalam handbag adik aku Ila yang jauh nunnn di Slayang..

Laaaaa.... macam mana awak boleh tak perasan.. tak pasal² saya yg kena pi ambil..

Takpe la... biar saya ngan adik jer yang pergi (ayat kesian aku kasi dia)

Takperla.. kalo dia tak ambik jugak makanya akula yg kena bertindak.....

Dapat email dari member...pasal sebelum & selepas kawin camner... Aku tgk takderla 100% tepat.. dalam 40% jer kot. Byk yg salah dari betul...Jom kita tgk...

ANGKATKAN BEG
Masa bercinta : Come sayang, let me carry the bag 4 u. Kesian u...
Lepas Kawin : Beg u pun u malas nak bawa. Lain kali jangan bawa beg ah!

TERSUNGKUR BATU
Masa bercinta : 'Sayang, intan payung, you ok tak darling? Bodoh punye batu!'
Lepas Kawin : Jln betul2 la! Buta ke? Mata letak kat mana? Lutut? Batu tu macam besar pun tak nampak!

PAKAI SEXY
Masa bercinta : Lawanye u pakai baju ni. Seksi! Turn on I, macam nak gigit-gigit you sekarang jugak!
Lepas Kawin : 'Ni ape ni, t.... terjojol, nampak longkang! Dengan babat berlipat-lipat! Tak malu eh?'

MANJA DI PUBLIC
Masa bercinta : Manjanye syg i ni. Cium sikit sayang! Firm nye pipi you!
Lepas Kawin : Oi! Org tgk ah! Tunggu balik rumah bole tak? Tak malu eh orang tengok?!

KEMPUNAN
Masa bercinta : U nak makan burger ramly? Ok, besok i masuk JB belikan eh syg...
Lepas Kawin : Burger McDonald pun sama pe! Jgn cerewet ah! Makan je!

KECANTIKAN
Masa bercinta : Cantik nye you hari ni. Eye shadow you lawa la! Berseri-seri muka you!
Lepas Kawin : Ape ni make up mcm tepung gomak? Wayang pekji pun kalah tau! Bulan2 asyik beli make up je!

KEKAYAAN
Masa bercinta : U takde bnyk duit pun, i tetap syg u. Kekayaan tk menjanjikan kebahagiaan.
Lepas Kawin : Tu la, dulu tak nak blajar betul2. Skrg baru nak menyesal! Duit tong sampah bulan ni camne?

SEX
Masa bercinta : Kalau kita kawin, hari2 i nak main dgn u.
Lepas Kawin : Eh, i penat tau! Ingat i robot ke? Gatal!

KESABARAN
Masa bercinta : Sudahlah syg, jgn merajuk. Sorry eh Sayang. Memang salah I. I ni matahir tak guna! Jangan merajuk lagi ye Sayang.. I minta maaf. Maafkan i eh?
Lepas Kawin : Salah you, you nak suruh I cakap Sorry! Banyak cantik muka you! Dah buat salah tak nak mengaku. Tau nak merajuk je. Awak punye pasal ah! Tak kuasa aku!

MASAKAN
Masa bercinta : Sedapnye u masak (walaupun tak sedap)
Lepas Kawin : Mak u tak ajar masak ke? Ni Nasi lemak ke nasi basi?

DUIT NO PROBLEM
Masa bercinta : Syg, kita mkn dekat restoran mahal tu eh? Mahal takpe lah, skali skala...
Lepas Kawin : Mak oi! Pe mahal! Da la! Mee grg mamak pak kassim lagi sedap. Tak mau ah! Abis kan duit aku je…

LUV PEGI LUV BALIK
Masa bercinta : Bye syg, I luv u too. Muaks! Miss u lah syg. (Padahal smlm baru jumpe)
Lepas Kawin : Ah, ok bye! Tak bole lah. Kawan i ade ni! Bye la bye la!

PENGORBANAN
Masa bercinta : Takpe Sayang, I tak kisah. I sanggup buat apa saja untuk you. I fetch you later eh?
Lepas Kawin : You ni, takde kepala otak ke yang I ni penat baru balik kerja. Apa salahnya you balik sendiri. Manja sangat ah!

JUMPA LAMBAT
Masa bercinta : Takpe Sayang. Asalkan you selamat sampai
Lepas Kawin : Takpe la. Da biasa da!

BUANG ANGIN
Masa bercinta : You kentot eh sayang? Hehehehehe! Cute la you ni! *cubit-cubit*
Lepas Kawin : Oi, kentot bau loji… Makan x baca doa ke?

Ermmm..camner....Kalau byk betul dari salah tu makna hubungan anda menghadapi masalah sekarang.. sooo pandai² korang laki bini cari solutionnya...Tapi manusia ni takkan ada yg perfect.... sket² tu anggap jerla asam garam kehidupan. Selagi kita berada di jalan yg betul selagi itulah tuhan akan ada bersama kita.. padaNya jua kita meminta .. lagipun kita takkan kekal kat dunianya ni.. tiba masanya kita akan di bawa pergi... masa tu sumer kita akan tinggal.. suami/isteri, mak ayah anak²..harta.pangkat... apa yang tinggal.. doa dari anak yg soleh.. kalo betul jalan yg kita tinggal..selamatlah kita.... Sedekah/ amal jariah..kalau sayang sgt dengan harta dunia..gah sgt dgn pangkat..nauzubillah...

Ermmm....melalut sudah Cik Anie nih.mcm bagus sgt..takder ruper itu.. sekadar utk igt mengingati..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran..tapi itu adalah hakikatnya kan..:)

SEKALI LAGI?

Pagi tadi dalam kelam kabut siapkan Hafiy utk ke taska... punya lah liat nak bangun pagi tadi.. mungkin letih sangat kot.. Kata kat Hafiy yg liat nak bangun.. aku pun sama 2X5.. cuma bezanya Ajeed tak payah nak dukung aku pi bilik air.. Hafiy ni lain sket.. nak kena pujuk setiap hari.. standby dengan baju Transformer, Upin Ipin atau Ben-10..barulah mata dia luas terbeliak... tapi kalo org tua aku tak tahu nak umpan dengan apa... hehe..

Sebenarnya aku nak citer yang handphone aku sekali lagi hilang tak dapat dikesan... kenapa semalam aku tak perasan erk.. pagi tadi dalam kelam kabut baru teringat nak tgk hendphone bagai nih.. memang Cik Anie selalu gini.. tak salah la kalau Ajeed ugut nak potong line hendphone aku.. Jangan la gitu laling.. manusia kan memang selalu lupa.. kalo tak takkan ader puisi yg tajuknya MELAYU MUDAH LUPA... yer ker erk?..

Yg jadi Ajeed marah tu sebabnya dia terpaksa call hendphone aku 8 kali sebab aku dah turun awal² tunggu dia kat keter.. tu dia bengang giler tu... Aku pun memang siyes..tak tahu mana aku campak henphone aku...

Tetiba kat ofis... dalam kul 11-30am tadi adik aku call...

Ila: Kak... henphone ko ader kat dalam handbeg aku la...
Aku: Laaa yer ker....patut la seluruh pelusuk rumah Ajeed cari tak jumpa...

Seeeeeee.......... ntah bila aku masuk dalam henbag adik aku pun aku lupa....
Aduussss... camner nak cakap ngan bosss ni.. gerenti aku kena basuh skali lagi..huhuuhu
Nak pi selayang bukan dekat woooo.. kalu serdang mau jer aku suh Cik Su Hadif yang tolong hantar aku...ni Selayang.. dekat sejam gak kalu jem...

Aper Cik Anie nak buat erk?.....

Friday, March 5, 2010

HEPY WEEKEND

Bestnya cuti 2 hari.
Malam ni rasa mcm nak makan ikan percik la

yihaaa... besok leh bangun lewat....
:)

Bye bye.. selamat berhujung minggu

RINDU PLAK..

Sebelum korang baca entry nih baik korang tutup sebelah mata atau telinga sebabbbb...takut nanti ader yg ter BELUWEKKKKK......aper kaitan ngan mata atau telinga?... takpela standby jer plastik kat atas keyboard....

IShhhh.. apesal aku tetiba rindu kat seseorang nih.... teringat plak saat saat keromantisannya.. Walaupun jarang sgt aku nak tgk dia romantik-romantik mmg susahhhhhh sgt. Mahal sgt value romantiss dia tu...

Sekali aku tenung wajahnya.. teringat plak zaman anak dara dulu... sanggup black listed kan nama aku kat Telekom semata-semata utk mendengar suaranya. Surat saman sampai kat umah.. terkasima jap masa tu... ya laaa masa muda² dulu mana tau aper mmg tulus mulus betul.....dapat surat dari penguam nak saman umpama kena heret masuk penjara..



Cuba peratikan...dalam hitam-hitam dia nih..ader manisnya.. alaaaa.. korang tgk buah manggis je contoh terdekat... hitam kulitnya kan?..tapi dalammm auuuuuuuuuuw manis giler...mcm ajeed la..walaupun kulitnya hitam..namun tetap ku pandang manis.. (ayat nih aku tiru dari surat pertama Cik Se Hadif utk seseorang yang dia minat giler walopun masa tu dia baru darjah 4....gataiiii)

Tapi takpela..cinta ni tak kenal paras dan rupa... tinggi rendah..gemuk kurus.macam aku dulu kurus gilerr...37kg jer... kalo tgh jalan..lori kontena lalu gerenti melekat kat badan kontena....umpama gitu la... kalo kan rail ketapi plak.. gerenti kaki tak jejah tanah.. punya la takleh nak balancekan badan sebab kurus sgt.... aper yg penting bila ko dekat ngan dia ko akan berdebar-debar... bila jauh ngan dia plak..rindu syahdu bagai nak gilessss....

ITULAH KEHEBATAN CINTA..tul tak?

Psstt: Bagila can kat aku nak puji laki sdiri.. takkan org lain nak puji la...yer dopppp?

SELAMAT PENGANTIN BARU



Rasanya macam terlambat nak wish ucapan ni kat Zira. Tapi takper buat-biat boleh jeww...

Ekceli majlisnya 14 Feb 2010 yang lepas. Erm naper pilih tarikh tu..?..takperla kan kita tak sambut Hari Velentine uolss sambut lah 1st Annniverssary lepas ni kan..

Apepun buat pengantin baru.. SELAMAT MENJALANI HIDUP DALAM ALAM BERUMAHTANGGA, ASAM ITU GADUH..GARAM ITU MERAJUK huhu.... Pandai-pandailah settle Kalau kurang garam taworlah masakan tu... kalau takder asam... macam tak lengkap. plak.. soo... pandai-pandailah balacekan asam dan garam itu....

Adusss Cik ANie melalut aper ni... Tahulah baru bangun tidor.. muka pun tak basuh trus nak buat n3 nih...

Takperla .. Cik Anie permisi dulu.. nak basuh muka jap.. macam tak selesa jer kat tepi mulut ni...velengasss..........Issshh mana ader air liur basi... Hafiy ader la...

OK la itu saja n3 utk ni hari.....sekadar masuk utk menyapa.... Cau Cin Cau...

Thursday, March 4, 2010

SETUJU TAK?

Kredit dari email..uollss haruslah buat² paham kalu Cik Anie buat n3 yang diciplak dari email nih mmg Cik Anie tengah zerooooo idea.....ok jom kita check.

Setuju tak uolls dengan statement di bawah kununnya FB ni banyak keburukan dari kebaikan.. Sajer nak servey pandangan uolss plak..

1- Facebook boleh membuat kita mengabaikan anak, kalau yang ini suka sangat lah buat kaum ibu.



Nak kata terabai tu tak jugak.. tapi kalu stakat nangis.ekkk tu takkan aku terkam la... kecuali dah macam parah sgt like bila dia meniarap kan.. pastu takleh bangun.. berat dengan kepala... sampai terkeluar hingus.. kalo mcm ni aku trus cepat² angkat la...

2- Facebook membuat kita tidak ingin meninggalkan komputer kita.



Kalo yg ni memag.. kalo dah start berFB kat umah la..(allaa mcm la kat opih tak penah FB)..baju siap basuh tu leh pending lagi... "allaaa sat lagi la jemurnya"..lipatt kain pun sama..."besok² jerla lipatnya" sebab aper tau.. sebab malas nak tinggal lappy... or desktop.

3- Facebook membuat kita tidak peduli keadaan sekeliling kita.



Yang ni pun sama, bila dah start ber FB gerenti kita malas nak campur dengan aper saja yg mengganggu gugat ketenteraman kita.. like..ermm ...kat luar bunyi bising..ntah pakistan mana datang jual kapet nye..pada andaian kita la...." saperla memekak kat luar tu." tapi sebenarnya kita tak tau yg bunyi bising tu sebenarnya bunyi jiran kita tengah mengejar pencuri yang baru sat tadi cuba nak kopak pintu rumah kita....

4- Ketagihan Facebook boleh membuat tubuh kita kurus, karena lupa makan.



Sokong sesangat... kerana asyik duk search member lama² yg ntah kurun keberapa last jumpa dia sampai kita leka nak makan.. lupa nak makan takper lagi.. malas nak masak tu yg paling parah.. "takpe la ...jap lagi makan."... tak pun ko masak pagi jer utk makan pagi cum tengahari cum malam... masak nasi goreng plak
nasi goreng tu la ko kan hadap sampai ke malam.

5- Ketagihan Facebook juga boleh membuat kita jadi gemuk, kerana tak best bukak facebook tanpa ngunyah.



Kalo yg ni aku tak leh komen.. tapi akan datang tak tau la.. sebab skang ni aku still menten lagi.. tang perut tu takyah citer.. bila la dapat diselamatkan..pati halia dah nak habis sebotol...Kalo ber FB mesti mulut kita nak ngunyit jerkan.. rasa cam tak kena jer kalu mulut tak disumbat ngan jajan ke..kacang yg boleh menanbahkan jerawat ker..atau asam yg boleh menambahkan penyakit nyanyuk yg ader bersarang dalam diriku...

6- Ketagihan Facebook tidak mengenal usia, sampai baby pun ikut jadi Facebooker.



Yang ni aku sokong sesangat..sket lagi Hafiy dan Hadif plak yg jadi FACEBOOKER... mintak jaulah... asal buka lappy jer..sibuklah diorang nak mengetuk keyboard.. Si Hafiy la yang menyerlah skang ni.. nak² ko buke gambar yg ader muka dio... tersengih² sambil tangan exited giler bagi tau yg muka dia masuk TV (kunun bagi dia la..)

Ermmm aper lagi erkk.. uuolls ader nak tambah point dia tak?... kalo ader di alu-alukan... mana tau n3 ini boleh jadi sumber rujukan utk adik² kita ker... umppp..hampehhhh.