Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Thursday, February 4, 2010

Resepi | Ikan Percik

Semalam ader member lama buka topik pasal nasik kerabu kat fesbuk.. tetiba teringin plak nak makan nnasik kerabu sama ikan percik. Tapi kalo nak buat nasik kerabu ambik masa sket. Soooo... buat ikan percik jerla.



Benda ni simple jer... malas ngan rajin jer.. tapi sebab nak makan ala-ala mengidam tuh ..segera ku buat la.. Lagipun Hafiy sgt suka meratah ikan percik ni. Pesen ikan percik aku takdernya warna merah..natural color jerr..pastu ikannya pun takder besar sgt..yg eloknya ikan uji rasid tu..

Bahan-bahannya:  Ceewah..feeling chef ternama...

2 Ekor Ikan Lolong/Uji Rasid
1/2 santan pekat,
1 Ulas bawang putih
4 Ulas bawang merah (kecik)..
1/2 inc halia.

Gula
Garam

Itu jer bahannya....dah siap tumbuk bahan tadi campak masuk dalam kuali..pastu masak skali ngan santan..sampai kering.






Dah kering tu..cucurla sket kat atas ikan ni.. takder la kering sgt ikan tu... dah agak2 nak masak baru tuang sumer santan tadi kat atas ikan...


Ermmmm ader sesaper mengidammm tak... allaaaa..buat sdiri lagi sedap.. kalo beli mesti tak puas hatinya.Takpun datang umah Cikaniie... gerenti menjilat jari sedapnya...

Wassalam

No comments: