Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 4 Hulubalang :)

Wednesday, September 5, 2012

Cerita Raya 2012

Assalamualaikum..

Akceli aku nak bercerita pasal raya tahun ni pun takder mood sebenarnya. Kalo ada anugarah.. aku nak bagi anugerah Raya Paling Kelam Kelibut. Sebabnya bermula dari 2 hari sebelum raya aku rasa macam sumer benda tak settle lagi. Mau taknya.. adik aku ..biasa dia yang kapla kalo time raya... tapi disebabkan nak cari duit raya punya pasal maka malam raya pun dia kerja. So apa lagi.. kitorang sumer ni tak cukup masa la. Adik aku si Ila tu pun petang sebelum raya tu baru sampai. Cer citer.. mana aku ada masa nak buat sumer sumer.. Kemas rumah, tukar sarung kusyen..sapu sampah... buat rendang.. buat lemang...siap juadah berbuka..pegi pasar..beli barang-barang. Memang tak terbuat la wey.
 
Dah nampak kan keserabutan permulaan cerita raya aku.. Lepas tu pagi raya plak...masing masing berebut bilik air nak mandi... Maklumla..bilik air pun ada satu jer.. orangnya berpuluh. So sorang demi sorang masuk la... Kitorang yang popuan ni biasa la.. ke dapur la dulu.. Aduyai..pening pening...Bila dah siap semayang raya sumer.. masing masing kelam kelibut dengan tetamu plak. So sorang ke utara..sorang ke selatan sorang ke timur sorang ke barat.. Nak ambik gambar raya dah tak sempat. Salam raya pagi tu pun tak proper sangat... main salam jer.. takder nak susun ayat elok elok. Ralat sungguh. Ada pun gambar budak budak ni jer.


Aqil & Sarah kena paksa bergambar oleh mak dia. Biasala Si Ila... aku tgk gaya dia paksa anak ambik gambar tu macam gaya mak tiri suruh bawang merah basuh baju kat perigi....scaryyyyy....
.

Ni plak adik aku yang No.3. Apih.. yang tepi tu adam... dia ni bapak tunggal. Ada sesaper berminat nak jadi ibu kepada Adam tak.. Ekceli adam ni nampak jer budak kecik tau.. tapi perangai macam orang tua. Gaya cakap orang tua.. gaya marah orang tua..gaya bebel pun orang tua jgk. Yer la..tgk plak saper yang ngasuh dia kan.. keliling dia sumer orang tua.. so perangai dia pun memang perangai orang tua la.

Aikk.. ada gak terselit hero aku dua orang ni.. Masa ni pun kena paksa dengan Mak ngah dia.. sooo hasilnya pun cantik la.. Gaya gaya model cilik yang perasan dewasa gitu. Cuba aku yang suruh... hasilnya.. Ya ampun.. dia jegil mata...dia sengetkan mulut...dia tutup mata. Elok gak ada mak sedara yang kuat memaksa gini. Senang kerja.
 Ini lah adik i, Mak Ngah Si Hafiy and Hadif.. Mak tiri sarah and aqil..hehehhe.. Dia ni berlagak jer jer garang macam mak tiri tapi hati dia sungguh sungguh baik... bodekkkkkkk................ bila nak buat open haus... Dah haus ni Makngah.. Itu Hafiy yang tanya tau...

Tapi kan walopun takder gambar raya pertama kitorang atleast ada gak gambar gambar yang si ila ni ambik. Ntah hari raya ke berapa diorang ambik. Masa ni aku dah balik Klang. Raya belah hubby la plak. Tahun ni kami sumer selamat tak perlu balik KB jumpa nenek aku sebab dia beraya dengan kami. Alhamdulillah... Kalo tak memang hazab ngadap jem la kalo aku balik KB. Tapi diorang sumer balik jugak raya ke 5 sebab mak sedara aku balik umrah. Tapi aku selamat la..sebab dah sampai Klang pun. Hahahha..bukan nak ngelat.. dah memang rules macam ni.. kalo raya awal kat Klantan, maka raya ke3 kena balik Klang. Begitulah sebaliknya.



Ini Nenda i.. sebab dia ada kat rumah i tahun ni maka i pun takder lah nak redah jam balik beraya dengan dia. Kalola tiap tahun Mok beraya umah kita..kan best kan....Umurnya memang beratus tahun... Cakap bab umur teingat citer last poser hari tu.... elok jer tengahri panas matahari atas kepala dia duduk atas tangga sambil kupas buang kuini..ermmmmm poser kan.. baunya memang melunyaikan badan la... sedapnya bau..kalo boleh nak telan gitu jer...tak yah kupas kupas lagi... tetiba dia pelawa adik aku ni makan...

hoh...buoh kinni.. mu nok?

Ore poser mok...

hehhhh... tok ingat aku....

Pahamm... Mok bukan nyanyuk, tapi mok lupa kan?... hehe.. gelak sakan adik aku... bawak masuk dapor la buah yang dia kupas nak makan tadi.. Mokkk oh mokkkk.

So.... balik citer asal, godek godek gambar raya adik aku adala gambar kat kubur arawah datuk aku jer.. gambar makan makan kat umah mak sedara aku takder langsung.. adapun satu dua jer. Tapi takperla... walopun takder gambar raya..hati kami puas.. sebab tahun ni pestime buat lemang.. malam ke-2 bakar ayam plak. Best sesangat. Nanti next time kena masuk dalam agenda raya. Tapi kena buat proper la sket.. Takder la macam tau ni.
 Raya ke5 diorang sumer ke kubur datuk aku...
Al fatihah....
 My dad.. hensemmm kat.. jgn tak tau.. jejaka glemer era 50-an ni.. don't flay-flay hokehh..


 Gaya ikhlas seorang cucu baca yasiin.. Rela buat lakonan semula demi FB.. muahahahahha...
Dah tu siap senyum lagi... Bijak sungguh Mak ngah Hadif.

Orang tua baca Yasin.. si cucu sumer terkinja kinja tergedik gedik kat atas wakaf kat kubur... molek sungguh. Nak nak yang popuan perasan model remaja kat depan tu... comeyyy..comey

 Jeles aku tengok gambar diorang comel comel gini.... putarkan balik masa itu wahai adik-adikku..


Sudahhhhh... koya comelll dahhhh.... tapi memang mu nampak comel la.... ayu gitu.. cuma kena tahan napas sket lagi.. baru perfectooooo..................

So.. ini jer la citer raya kami yang tak berapa nak meriah... gambar tuan tanah yang ada ni pun ini jer... Ini pun bukan gambar raya, tapi gambar baju raya.. hehe.. Pic ni ambik masa lepas beli baju tu kat Nilai.. nak try la cantik ke idak.. Nasib baik.. ada jugaklah gambar baju raya ku...

Last but not leastttt.. nak jugak wey... anyway.. SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI.. Maaf Zahir dan Batin....cantik tak baju raya i.....Gambar Family takdop.... sob..sob..sob..

Tata.. Wassalam.........


No comments: