Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Wednesday, September 22, 2010

Pulut Kuning

Jumaat malam tu jenuh pikir nak buat apa yer hari minggu tu.. mana tau kan ader tetamu yang sudi datang beraya kat umah... soo takder la kelam kibut nak pikir masak apa.. takkan nak jamu Biskut Raya ..setahun skali tetamu datang umah kan...Soooo... cubalah buat pulut kuning..kebetulan ader balance buat Ketupat Sotong hari tu.... Cuba nasib mana tau kan....menjadi ke....

Kemain lagi semangat...Tapi tak berapa nak banggalah bila 1st time buat pulut kuning yang tak berapa nak menjadi.....

Satunya pulut lembik, mau tak lembik . Sabtu pagi tu kukus...rendamnya nak tau bila?... malam sebelum tu dalam kul 8. 12 hari rendam pulut saja.  Masa rendam tu kemain lagi ..siap taruk ibu kunyit..pastu asam keping lagi.. konon pro la.... alih-alih suh mak aku cuba.....hampeh...Mak aku cakap sejam 2 jer kalo nak rendam...sampai 12 jam rendam tu mau dibuat bubur pulut yer nonnnn....

2nd... kurang lemak .. kelapanya sket jer..jadi tak berapa nak lemak. Dahla kelapa sket....perah plak apasal erk... tak berapa nak kuar santannya....jadi cair. Nak beli santan siap takder jual plak kat sini.

Pastu satu lagi kurang masin. Takut-takut jer nak taruk garam. Orang kata kurang masin takper..boleh la modify lagi.. tapi kao terlebih masin camner... soooo taruk garam pun ujung-ujung sudu jer.

At least ader la rupa pulut kuning tu.. walaupun tak berapa nak lemak n masin...tapi tetap berseri jika berganding ngan rendang...

No comments: