Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 4 Hulubalang :)

Wednesday, January 20, 2010

JILAT SAMPAI LICIN

Memang tak membazir sungguh. Sampai licin dijilat kuah rojak. Org lain nak makan pun tak sempat. Bila tgk Si Sarah makan berebut macam ni ingat plak memori zaman kecik-kecik dulu. Kalau mak aku buat aper saja jenis makanan like cekodok ker, goreng pisang ke..karipap ke.. aper sajer makanan la pendek kata.. memang lahap betul.. siap jer goreng habis dibalun..siap jer goreng habis.. tak sempat nak sejuk. Kesian plak ngan orang yg menggorengnyer. Budak-budak dulu mana reti pikir perasaan org.



Mak aku ni jenis yg suka buat makanan dalam kuantiti yg banyak. Dia tahu anak-anaknya kuat makan. Kalau tiba musim mangga.. 1 raga yang 20 kilo tu dia borong. Pastu ko hadapla sampai muntah. Sampai kita cuakla memandang benda tu apalagi nak makan.. tapi cuak kejap jer la. Sampai satu tahap kitorang sumer tak larat nak kopek pakai pisau. ..pakai gigi jer kopek kulit dia.. betulll.. sumpah.. nak-nak adik aku lelaki sorang tu.. memang bermewah-mewahan betul la.


Pastu 1 kes lagi yg aku igt sampai skrg .. mak aku ni jenis tak bagi anaknya makan benda-benda like Maggie or mamee ni.. Sampai 1 tahap kalo nak makan tu sanggup kirim ngan org lain suruh beli . Seludup masuk bilik tido. Last-last mak aku dapat hidu kegiatan seludup Maggie makan dalam bilik.. trus dia beli 1 kotak besar tuh.. nah hambik ko..makan sampai pengsan.



Last skali pasal makan eskrim.. mak aku ni suke buat dalam kuantiti yg banyak. Ape jenis makanan pun mesti dia buat banyak-banyak. Eskrim bubur kacang hijau kan sedap. Kitorang ni biasanya..lahap tahap dewa-dewi masa kecik. Lepas satu batang.. satu batang dihabiskan. Mak aku dapat kesan sebab slalu sangat buka peti ais.. tutup plak tak rapat.. dia paksa kitorang ngadap peti ais..duduk tercongak depan tu.. makan sampai kembung.

Bila dipikir-pikir sekarang, setiap apa yg org tua tak suka atau tak bagi tu mesti ader sebab musababnya. Kita dulu kecik-kecik biasa la. Kena marah sket cakap mak kita benci ngan kita.. Bila terkenang balik kenangan zaman budak-budak tak cukup umur dulu mesti kitorang adik bradik ketawa sampai kuar air mata.



4 comments:

ita cutevirus said...

mak aiii... sampai menjiat tangan.. bukannyer menjilat jari.. ekekke... anyway, mak ita pun cam tu dulu...

hambek!! hadap kau sampai lebam...

D'aNie said...

uwahhhhh..sedap. lazat.nyum2..bagus ana,jgn mmbazir

D'aNie said...

nyum..nyum..lazat tu

aCik Anie said...

ita- dpt makan rojak buah skali skala,,tu yg sampai menjilat tangan

anie- mmg lazatttttttt