Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 4 Hulubalang :)

Friday, June 28, 2019

Rumah Pertama Raya Pertama

Assalamualaikum...

Sementara idea tengah datang mari lah kita bersembang sembang kat sini.
Banyak lagi benda yang tak terluah lat sini. Sis cuba hokeyyy... sebab sis memang tengah boring sangat dah memendam rasa sorang sorang ni. Aku ni suka membebel sebenarnya. Perangai membebel aku ni sekarang menurun kat Harraz. Dia ni mmg banyak mulut. Waima dia tersedar tengah malam ..sempat lagi dia bebel.. siap gud nite lagi bila dia dah habis cakap..walhal tak sedar masa tu dah kul 5 pagi. Elok pulak dia sambung tido.

Sambung cerita raya la pulak. Sebelum turun beraya..pastikan bagi makan laki kenyang kenyang dulu..hahahha.. Baru senang nak beraya bila perut kenyang.


Ekceli sejak nenek aku duduk rumah mak aku..aku tak gaduh lagi nak balik kampung beraya dengan dia. Kalo dulu dulu..after solat raya atau raya ke2 weolls gerak balik KB nak raya dengan dia. Sejak 4-5 tahun ni kami senang sekali sebab tak payah nak tempuh jem..hahahha. Tapi tetap kena balik KB jugak memandangkan ramai lagi makcik makcik yang ada sana. Akak aku sorang pun ada belah belah KB..so nak tak nak kita kena cari diorang. Yang tua kita dahulukan..kita kena cari la kan. Bukan yang tua cari kita. Dah terbalik tu. Orang jamang sekarang takder.. tunggu orang tua datang cari..no..no..no..mak kami memang bising kalo kami belakangkan mak pak sedara ni.


So rumah yang tak pernah miss setiap tahun adalah rumah makcik aku ..kita panggil Mokcik Doh. Lepas solat raya mesti kita datang sana untuk beraya. Kalo lepas solat raya tak sempat datang, tengahri lepas zohor kita datang. Kalo tak sempat jugak lepas zohor..lepas asar, lepas asar tak sempat..makanyaaaa...besok la kita datang. Lagipun nenek aku beraya rumah dia tahun ni. Nenek aku ni duk rotate 2-3 buah rumah jer. Tak rumah mak aku..rumah makcik aku..dia dah boring rumah makcik aku dia pegi rumah moksu aku..boring sana datang balik rumah mak aku..gitulah konsepnya..gilir gilir sampai boring..hahahha.


Sebelum apa apa posing dulu kat lama rumah dia. Ini acara wajib yoo. Anak anak pun kena paksa bergambar.. Jangan reti main jer nak oiii.. Mari kita bergambar. Terpekik pekik ibu obu ni..nak suruh anak datang bergambar. Palin ggigih paksa anak bergambar..cer teka saper.. hahahha

 

Menu kat sini of coz sedapppp...Laksa ke laksam..sudahh..lupa la pulak. ke mee kari..aku ni dah makin nyayuk dah ni...maklumla..makin muda..huhuhu. Kat rumah makcik aku ni memang luas. Anak anak memang suka sangat kalo dtang sini. Merdekaaa..boleh lepas sana sini. Tapi kena pastikan jangan sampai habis jahanam benda dalam rumah orang tu. Sambil makan..sambil la jeling anak kita ..mana diorang main..yer dop.


Dah habis raya sini..kita gerak balik rumak Maksu pulak. Sini pun tempat wajib. Biarpun dia dah datang beraya rumah kita.. Tetap kita kena datang raya umah dia pulak. Gitulah konsep kita. Yang tua kita kunjungi.. yang muda kita sayangi...giteewww.


Bukan nya lama pun ..alaa..sekadar bertanya khabar. Kita pun bukan selalu jumpa diorang. Balik stahun berapa kali jer. Masa raya ni jerla sempat kita bertentang mata. Kann..masa ni jugaklah..dalam hati.. alahai..dah tua makcik aku.. lamanya tak jumpa.. kan??? 

Dah habis beraya sini. Cepat cepat balik rumah.. teruss..zassss masuk dapur..prepare makan malam pulak la. Orang perempuan dengan dapur memang tak dapat dipisah. Kalo sekali sekali balik..pastu berkurung senyap kat dalam bilik sedap sedap..memang minta kena bawang jer la..hahahhaha..

Ok lah..kita talk talk lagi besok yer. Tengah menahan rasa lapar ni. Tengahari jap lagi ada jamuan kat kantin. Jamuan raya la kita.. Sis masak carbonara jer..hahha. Nanti sis buat entry raya kat ofis jap lagi kalo rajin yer.

Sekian Wasalam
With Love
Cikanie


No comments: