Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 4 Hulubalang :)

Wednesday, June 26, 2019

Cerita Persiapan Raya 2019

Assalamualaikum..

Yesss........tengah menahan gigi sakit ni..tapi gigih jugak nak tulis entry baru. Maklum la..last entry raya tahun lepas..hewhewhew.. rajin sangat kan.

Ekceli sis malas menulis sekarang ni. Bukan apa..sis bizi sikit sebab company nak ambik sijil untuk IATF. Cehh..alasan memang gempak..tapi ekceli takde kena mengena pun. Cuma aku boring jer..asal raya kelek anak..asal kelek anak jer raya. Gambar raya mesti dukung anak.hehehe... nak salahkan saper..ye dok.

Gigih nulis jugak sebab mikirkan kenangan... mana lagi nak simpan. Ekceli blog ni banyak pekdah jugak. Rindu jer zaman kecik anak anak..aku belek blog ni.. alahai..sweetnya diorang masa kecik..rinduuuuuu. Tapi bukan rindu nak beranak kecik yer..no..no..no


Ok..kita masuk bab raya la.
Duit raya dah tukar siap siap. Tahun ni macam tahun sebelum sebelumnya..duit seringgit jer banyak..hahahha.. duit merah dalam 100 jer..duit hijau takder..bank kehabisan duit 5 hinggit...
Ok..baju raya done....done..almost done la..hahhaha. Maklumla raya kampung kita..preparation mesti perfect...huiss... jangan main main..murung tau kalo baju raya tak sama kaler. Bab matcy matcy ni i is no 1 hokeyyy...



Tahun ni best..sebab dapat beraya sekaligus dengan 2 2 orang tua . Mak mertua aku dan ma aku,, alhamdulillah. Allah izinkan kami beraya bersama.
Punya seronok..excited..tapi potong stim betul bila boss cakap selasa baru balik... nangissss... non hado maknanya balik sehari sebelum raya. Tapi i is bijak... plan awal awal lagi dgn adik adik...siap beli apa yang nak..tinggal i balik masak jer.

Raya sebelum sebelum ni biasanya kita tak buat main menu..biasa nasik impit kuah kacang jer..[astu kita masak nasik putih.. tapi tahun ni i is rajin, i plan kita masak nasik minyak untuk raya pertama. Plan siap siap adik yang bungsu tukang beli barang.. i sampai tinggal masak nasi and prepared ayam sambal si tengah yang buat..also jelatah i buat.


So dalam kul 3pm gitu kitorang sampai setelah 8 jam perjalanan. Nasib baik takder jem. So takderla penat sangat. Biasa pun kalo balik Kelantan i prefer kurangkan brenti tengah jalan.. kalo nak brenti pun sekali jer..Masa tu la berenti kencing..solat makan. Tak suka la brenti banyak kali..rimas..penat,,,nak muntahhh. Masa ni pun brenti nak kata lama tak lama la..sebab drebar kepenantan. So lama la sket i lepak lepak ..guling guling dalam masjid tu.
Oh lupa nak cakap..tahun ni awal awal lagi Abang dengan angah aku kirimkan balik dengan sepupu aku. Memandangkan cuti sekolah awal..and memandangkan jugak aku taknak mak aku rasa tak selesa..maklumla kereta kecik.. so aku tumpangkan Hafiy ngan Hadif naik dengan sepupu aku hari Jumaat malam lagi.. means... hari awal la dari kitorang... huhu..jeles tau..kalo aku yang dapat balik awal kan best..


Sampai sampai jer terus prepare untuk bukak puasa. Lepas bukak puasa terus prepare bahan untuk rendang. Setiap kali raya..rendang my laki mesti ada. I tukang prepare bahan jer..tukang buat..tukang godek sampai kul 2 pagi.. dia la..hahahaha... tapi memang rendang dia best...kalo takder rendang..tak sah la.. aku dulu cam..alahh..rendang..takder pun takperla.. nasik impit biasa ngan kuah kacang jer la..rendang rendang buat apa?....tapi bila dah kahwin dengan  orang luar Kelantan ni...macam wajib pulak buat rendang.. wajib plak terhidang semangkuk rendang beserta lemang di pagi syawal  gitu. I ok jer la..layan jer..lagipun rendang campur..paru..limpa hati best apa..Cer try yang laki i buat..konferm tahun depan cari lagi.


Tapi malam raya tu dekat kul 3 jugakla tido..neman laki i godek rendang...

Ok malas dah nak mencece kat sini.. nanti kalo rajin sambung cerita pagi 1 Syawal...

ok bye..

With love
Cikanie...



No comments: