Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 4 Hulubalang :)

Thursday, June 27, 2019

Pagi 1 Syawal 2019

Assalamualaikum..

Ekceli nak masukkan jer dalam cerita juadah raya..macam panjang sangat plak nanti..hahhaha..
ok..kita sambung cerita raya 2019. Gigih tau sis nak refresh balik cerita pagi raya..demi sebuah kenangan yang takkan ada jual di mana mana...sis buat jugak entry raya ni..mahal wey harga sebuah kenangan.

Pagi raya biasala tugas mak mak..kejut anak no 1 .anak no 2 anak no 3..anak no 4 paling senang..pantang rasa kosong kat sebelah..zasss..otomatik matanya celik..apa ilmu dia pakai..boleh tau aku ada ker tak kat sbelah dia,,ish,,ish,,ish. Settle anak..kejut paknya pulakkk.. pengsan..

Raya pertama...anak anak kena kerah gi solat raya.. i tak boleh.. 3 tahun dah i tempah telekong cantik nak buat solat raya..tak pernah berkesempatan nak pakai... mana taknya..selagi anak tak besar..mana boleh nak tinggal..in shaa allah..tahun depan i boleh gi semayang raya uolss..

Baju siap gosok awal awal lagi..tajun ni ada assistance..anak buah aku..hahahaha...alhamdulilahh..senang kerja aku..eh..lupa,,hari tu aku cakap nak kasi upah..sudahh..i is lupa la.. sorry Sarah.. Ceklong lupa... betul betul lupa..masa tulis cerita ni baru teringat balik yang aku nak kasik upah kat dia .. Tanda tanda diri dah masuk ke alam senja..huhuuhu.

Lepas solat raya..tunggu madam besar ..nak salam raya.. madam besar hari tu kelihatan sibuk cari beg mana dia selit. Sudahnya takder duit raya cucunda semmua.. padan mukan semua..hahahha. Tak silap aku raya ke 2 ke ke3 baru beg dia jumpa. Biasala..time nak memang tak jumpa..tetiba dia teringat dia selit kat atas kabinet Tv..aduyaiii...tak pasal pasal cucunda semua tak dapat duit raya...hahahha..

Part paling touching biasala..salam raya.. Hubby i paling drama..betul betul mintak ampun weyy...lamaaa giler..uhuk.uhuk.. rugi pulak tak ambik gambar masa tengah syahdu syahdu tu. Orang yang sama jerla setiap tahun. Kali ni adik yang Johor tak balik. Beraya kat Johor tahun ni. So kitoang berempat jerla..


Macam biasala..family Cikanie... Hadif No2, Ibu Cikanie Lorenzo aka jenifer lopez, Ibu pangku anak kanggaru aka Harith si No4, Babah aka Dizay King, Babah pangku Harraz aka budak mulut banyak, tepi skali Abang...Hafiy no 1.(1st love ibu babah)



Kan tahun ni aku bawak mak mertua raya sekali kat Klantan. So rasa complete di situ. Kalo tak mesti laki i sedih. Macam tak lengkap jer tak raya ngan mak dia. Tudung biru tu Makcik Bungsu..kitorang panggi Moksue.


Ni family ongos..si tengah, adik no 2 i, dia la tukang masak ayam tak siap tu... Depan sekali tu Along..abang ipar dia. Ekceli along ni dah di bawah tanggung jawab laki Ongos. So dia akan bawak balik kampung every year untuk raya sekali. Yer la..takan la nak tinggal. Dalam kondisi dia macam tu memang tak boleh nak biarkan la. Adalah zalim yer sekiranya kita biarkan diorang terkapai kapai urus kan diri sendiri.... hahaha. Sebelah Along belakang tu kakak. Pun sama macam Along. Adik aku yang tengokkan dia sekarang. Dia bertindak bila di arah jer. Inilah anak anak syurga yer. Jangan kita jijik nak dekat ngan orang macam ni. Akceli Allah dah aturkan..satu peluang untuk mengumpul pahala pada orang orang yang dekat dengan dia. Tinggal kita nak grab atau tak jer. Sebelah Along tu kak sarah. Anak no 2 ongos. Sarah ni la yang tolong alu iron baju ..tapi aku lupa nak kasi upah tadi tu.. Hahahha..nanti dtg rumah ceklong ..dapat upah tu yer.


Sebelah Sarah tu anak sulung adik aku.. Aqil. Aqil ni pun budak special jugak. Jangan main main..dah hafal berapa juzuk dah ni. Masa kat rumah mak sedara aku hari tu..Magrib dia yang jadi iman... Pakcik aku cakap..tak kusangka..dulu main dalam kandang bebiri..dah besar jadi imam dia..hahahha... Itulah Aqil..Dalam gambar tu.kanan skali Pak sdara paling sporting, Hafiy,,Hadif...Ijat..adik ipar..laki si bungsu..yg bersandar kat dinding tu Nenek aku... ratus tahun dah umur dia tu..


Ni plak family Si bungsu..Adik aku yang dulu tinggal Bukit Sentosa Rawang, sekarang dah settle down kat Kelantan dah.. I is jeles ok.. huhuhu. Sekarang dia menyewa dekat dekat ngan rumah anak sulung arwah ayah. Best la uolls...boleh togathe gather sokmo. Ekceli sebelum Arwah ayah kahwin dengan ma..dia dah kahwin dan ada sorang anak ngan bini dulu. Lepas arwah isteri dia meninggal kahwin ngan ma..baru dapat aku. So kami adik bradik betul la kalo kira kan. Dia kami panggil Moklong..aku plak anak anak buah panggil ceklong. sama sama sulung gitu...laki dia plak Ayah Long.. Laki aku plak pak Long..gitu la..So sementara tunggu rumah dia siap..dia menyewa dekat situ la. Ekceli aku jelas..sebab kejap kejap dia update makan nasik dagang..kan update makan laksa.. pastu update pegi pasar beli kuih kuih rare... gila kau tak jeles. huhuhuhu.

Ok stop la keja..ada kerja nak settle

Sekian Wassalam..
With Love
Cikanie






No comments: