Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 4 Hulubalang :)

Wednesday, March 20, 2013

Malang Masih Berbau

Assalamulaikum..

Biasa dengar orang cakap malang tak berbau kan.. Tapi dalam kes aku ni...alhamdulillah.. kejadian malang 2 hari lepas masih berbau. Kalo tak berbau aku pun tak tau la apa kesudahannya. Nauzubillah..

Ekceli aku syukur sangat sangat tuhan masih sayang aku dan anak anak.. mungkin juga jiran jiran aku...Hampir hampir berlaku litar pintas masa aku masak air hari tu. Aku syak benda tu dah overload. Mana taknya masak air plug tu, nasi pun plug tu, basuh baju plug tu jugak, blender bawang plug tu jugak..semejak 2 menjak asyik blender telor jer..maklum la mixer stand takder. Blom habis lagi ni.. Oven pun plug tu..last skali ..satu lagi kipas penyedut asap tu pun guna plug tu... nama specific apa erk?.. so no wonderla power dia boleh teroverload.

Ekceli cambiasa balik kerja on washing machine nak mendobi, sambil mendobi sambil panaskan air dalam cerek electrik..tetiba..

zstttt...zsttttt...... 2 kali bunyi.... aku abaikan...
pastu bunyi lagi 2-3 minit lepas tu.... zstt...zsttt....

ok kali ini aku tak boleh nak abaikan sebab bunyi tu siap datang dengan satu pakej skali, dia ada kluar asap skali... pastu aku nampak api tengah membakar kat bahagian dalam plug.. pastu satu lagi..baunya... busuk giler. Cahay tu plak aku boleh nampak dari luar tau, cahaya kuning kemerahan api tu...

sudahhh.... jangan panic anie.... coolllll... 

aku nak tutup suis kat plug pun dah seram sebab takut kena karan plak..kan tegak rambut aku cam profesor comot kang...so cari cari bahan selamat yang boleh jadi penebat... jumpa sudip kayu.. tutup suis plug pakai sudip kayu la aku...


Ya Allah syukur sangat sebab aku tak ignore benda benda bahaya macam ni. Kalo tak ..ermmmm tak tau la nak cakap apa. Bila dah sejuk sket aku cuba nak kluarkan kepala plug tu... dah melekat kat panel switch dah... So kena tunggu Ajeed balik jugakla gamaknya.


Plug extension tu pun dah jahanam... 1 batang melekat kat papan switch. Kalo ginilah rupanya... korang pun boleh agak kan sejauh mana percentage untuk berlakunya kebakaran dalam kes aku tadi tu.. Nauzubillah.

Moralnya.. jangan ambil remeh dengan benda remeh macam ni. Maksud aku takperla ko pasang papan suis tu banyak banyak kat rumah. Takyah guna 10 jenis dalam satu plug. Bahaya. Kena selalu aware dengan benda simple cenggini...nampak jer simple tapi sekali datang memang bahaya. ermmm...syukur kami semua masih selamat.

Sekian Wassalam.



4 comments:

Sue Saari said...

Nasib cpt perasan...sb tu org takut jer nk lekat bnyk2 plug kat extension...

aCik Anie said...

itula.. org kata beringat sebelum kena .. bagus

♥نعمة السعده اسماعيل‎ ♥ said...

Fuhh naem pn panh kena cani kaknie ms duk umh sewa bangi. Now if pakai extension mmg xpsg semua serentak.
Nak2 kalu water heater mmg makan karan kan..

Take care

aCik Anie said...

mmg pun... sebab water heater la boleh jadi camni nih