Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 4 Hulubalang :)

Monday, August 15, 2011

Biskut Raya Dah Sampai..

Asalamualaikum...

Bila la aku nak pandai buat kuih raya. Kalo dapat buat sendiri mesti berganda ganda jimat dia kan?.. Tunggu la Hadif dah besar sket... Kan Hadif besar adik dia plak yang lahir. Itu statement Ajeed tau.. bukan aku punya. Tapi betul jugakkan. Takkan nak 2 jer.. Tak jeles ke tengok orang lain yang ramai anak. Jeles wey... Apapun itu terpulang pada rezeki yang Allah nak bagi kat kita.

Haisss.. nak citer kuih raya..tercerita bab anak plak.. Biasala...blog cacamerba..



Jumaat lepas tat nenas yang mabeles selamat sampai ke tangan aku 2 botol. Kesian tokey dia.. Kan Jumaat lepas hujan yang maha lebat. Datang jugaklah demi regular customer yang banyak songeh ni... Basah pun basahlah... Janji tat sampai dengan selamat kat tangan customer. Eh dia pakai baju hujan.. Tak basah pun.. cuma muka dia tu jer yang lencun.



Kebetulan hantar tat aku hari tu dia pass sekali jem nenas yang diorder oleh kawan aku.. Jeles tau.. dia pandai buat tat sendiri, cuma order jem. Pun boleh macam ni erk... Tengoklah next time.. bila aku dah berguru nanti..oven pun dah beli , aku beli jem jer la... Kulit tu aku nak buat sendiri. Bukan susah nau pun kan?... Kiranya jem yang dia jual tu agak murah la jugak. 1 Kilo 11 henggit jer...Member aku beli hari tu 2 kilo. Aku tanya dia..

2 kilo ni ko dapat berapa biji tat nenas..
Oiiii banyakkkkkk.....


Lagi la aku jeles..
Yer la maunya tak jeles.. Kalo beli yang dah siap..45 biji 20henggit.... Kalo beli jem buat sendiri, takkan dapat kurang 45 bijik dalam sekilo jem tu. Mustahil?.. Yer dop?

Semua kuih yang aku order tu ingat nak bawak balik sekaligus jer. Lecehla kalo bawak naik motor. 1 hari 1 balang. Kan hancur plak tat comel aku tuh. Ingat nanti nak kumpul sekaligus dalam satu kotak pastu mintak Ajeed datang ambik ngan keter. Set cadar hari tu pun aku peram kat sini lagi .. konon lepas raya nak bawak balik. Kan bawak balik sekarang Ajeed tau plak aku beli jugak cadar tu, sebab hari tu dia suruh aku beli cadar lepas raya jer.. Kan nak raya nanti kan pakai banyak duit. Dah la gaji tak masuk..huhuhu. Sekali aku dapat tahu dia dah baca kat blog aku yang aku dah ambik cadar tu..Peceh tembelangden. Ini pesanan den untuk lakiden..

Kanda..Lenkali kalo berminat nak baca blog dinda mintak ijin sama dinda dulu....

Aku ingat dia tak berminat langsung nak godek blog aku ni. Nasib baik aku tak kutuk dia kaw..kaw.. kalo tak sia sia jer. (* Konon berani sgt nak kutuk.Pui..)

Sia sia dapat dosa kering kan?...

Ok la... Aku tengah servey tudung online ni. Nak match ngan baju raya. Tapi sumer yang berkenan dah SOLDOUT.. so camner tu?...


2 comments:

aizamia3 said...

rasa rugi buat kuih tunjuk.. baik buat sendiri tapi skill nak buat kuih takde maka tradisi buat kuih tunjuk masih ai teruskan tetiap tahun.. en. suami bagi duit je.. hikhikhik..

aCik Anie said...

KALO BUAT SENDIRI BOLEH JIMAT SKET KAN?.. YERLA..MODAL BUKAN BYK NAU PUN