Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 4 Hulubalang :)

Thursday, July 10, 2014

Resepi | Asam Pindang

Assalamualaikum..

Beberapa hari yang lepas bigboss mintak buat masak pindang. Sudahhh....aku ni masak pindang walopun sesenang ABC aku tak reti. Tak reti sebab jarang buat. Kalo masak singgang tu aku terror la. Apalagi .. mintak bantuan pakcik google la. Balik buat..alhamdulillah..lulus..boss puji.. Very the vangges tau..


Hari ni tetiba tekak ni teringin nak makan masak pindang ni balik. Sudah..resepi aku dah lupa. Bukan boleh main hantam..nanti tak sedap macam hari tu. :) Google la balik.. Ok..sebelum aku lupa balik baik aku tulis kat blog siap siap. Lepas ni boleh refer sini jer khenn?..hehe

Bahan Bahannya :

Ikan Jaket 2 ekor
Bawang Putih -2 ulas (tumbuk)
Bawang Merah- 1 ulas besar (tumbuk)
Cili Kering-3-4 bijik (Pecah pecah jer)
Kunyit sket (tumbuk)
Belacan sket jer (tumbuk)
Serai (Pecah pecah jer)
Asam keping
Garam
Aji

Tu jer la. Sebelum tu ikan jaket tu potong 2 lumur garam kunyit dulu pastu goreng. Takyah garing dangat pun takper. Bukan apa tak nak kasi hancur. Tapi ikan jaket mana nak hancur kan sebab jaket dia kan tebal.:)

Pastu start la masak asam pindang ni. Masuk air agak agak la. Pastu masuk bawang ..cili yang di blend tadi..nak sedap tumbuk jer. Dah masak tu masuk la asam keping , serai, cili
Pastu masuk ikan plak.. ikan dah masak masukkan garam and aji...done

Senang jer kan.. Elok sangat makan ni masa berbuka... Tapi makan time sahur lagi elok..sebab dia rasa masam masam jer kan.. Luas sket biji mata nak menelan. Kalo tak kunyah nasik sambil pejam mata..:)


Cuba korang bayangkan..hehehe..nak lagi sedap goreng ayam bodo 2 ketul, nasik panas..Perghhhh kombinasi terbaik beb wa cakap lu ... tak caya acu cuba try test buat . :) ...

Wassalam..

No comments: