Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Thursday, May 5, 2011

Resepi | Sira Pisang

Assalamualaikum..

Selamat Petang sumer.. dah kenyang kan?.. Aku kat sini macam nak pecah perut ni. Kul 10-30 tadi dah baham sebungkus nasik kerabu. Jap tadi plak niat asal tak nak makan. Tapi kawan aku plak bagitau dia bawak bilis masak tompayak, Pucuk Ubi & Sepat ronggeng... Rugila wey kalo tak makan. Sampai kantin niatnya nak ambil bau dulu. Datang aura kesedapan tempoyak tu baru la nak makan.. Tapi tak boleh jadi..menusuk-nusuk bau tempoyak kat hidung ni, tak sampai 5 minit terus angkat punggung ambik nasik. Bangsa ni nak diet.. Lupakanlah.



Okla ... apa kata korang tgk satu lagi resepi mudah. Dari pisang tu buruk sesajer elokla dibuat sira. Korang tau sira tu apa?.. Jangan kata masuk santan plak. Yang ader santan tu pengat yer anak-anak.

Ekceli minggu lepas kan aku balik Klang. Biasala.. dah nama balik kampung. Kalo tak bawak balik pisang ke sini memang tak sah. Kebetulan ada pisang nangka. Sayang plak kalo dibiarkan selonggok kat lantai sampai buruk kan. So aku kopek kopek ambik yang elok. Dapatla satu periuk kecik.

Kalo nak buat sira ni ader jenis -jenis pisang jer yang sesuai. Kalo ko sira pisang berangan jawabnya sampai sudahla ko berangan nak makan sira pisang yang sedap. Memang tak sesuai langsung. Pisang yang paling sedap di sira adalah pisang ni la..Pisang Nangka. Teringat plak bulan poser kan?. Nak nak dapat disimpan satu hari satu malam dalam peti ais. Fuhhhh sedapppp...sejukkkkk manissssss jer tekak ni.

Bahannya:
Pisang Nangka
Gula
Garam
Cengkih
Pewarna Kuning
Daun Pandan


Caranya senang jer... Kupas la pisang tu.. belah 2. Kalo pisang besar belah 2 kerat plak 2. Masukkan 3 suku jer air tau. Jangan banyak.. Nanti lembik.. Bukak api kecik jerla... Masuk garam sket, pewarna, cengkih, daun pandan. Bila dah hampir masak masuk masukla gula ikut kuantiti pisang tadi. Jangan pisang 2-3 bijik..Gulanya dekat stengah kilo.. Kasi balance la..

Itu jerla.. Senang kan?..

Marah Ajeed bila aku ambik daun pandan yang dia baru tanam. Katanya baru nak hidup.. Daunnya pun halus mulus lagi. Tak kira.. aku ambik gak 6 helai. Dari aku beli kat kedai..pastu membazir , kering alam petiais. Aku pun naik heran.. tuan yang tanam bukan main lagi banyak muscle..isi ketaq ketaq lagi...tapi tengok daun pandan yang dia tanam ..alahaiiiii...cinonitnya... pokok kari pun gitu jugak.

Pasal ni aku citer lenkali... siap ader bukti lagi kalo korang tak caya..ok tataaaaaa...

2 comments:

Sal Saari said...

sedakkkknye Anieeee..

aCik Anie said...

meh la sini... kita make..hehe