Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Tuesday, March 23, 2010

Resipi | RENDANG UTK ISTERI

Rendang utk isteri sebab suami yang masak utk isteri. Isterinya memang hampeh kalo bab buat rendang ni..Tgk pun fresh lagi.. gambor jerla... realitinya dah masuk dalam tangki kumbahan pun.

Kalo nak lagi sedap buat rendang ni..jgn guna daging elok jer.. campur dengan daging cincang pun takpe..biar dia rasa lemak² atau urat² sket. Jangan guna sumer daging cincang.. nanti kesian pada mereka yang takder gigi ..masuk jer telan.. nak kunyah tak boleh ..terus telan jer la.

Bagi kawan² yang tak makan daging...ayam pun sodappppp........ jgn potong terlalu kecil ..nanti dah masak hancuss... potong sedang² sajer. Kalo dapat ayam pencen ..lagi mebelessss....
Bahan² nya cukup simple dimple..Utk rendang cilipadi yg macam gambar kat atas tu..

Daging la/ atau ayam of coz
Santan Lemak berkrim a.k.a kepala santan
Bawang Putih & Merah
Lengkuas
Halia
Kunyit
Serai
Cili padi..
Kerisik
Daun Kunyit

Lengkuas, halia, kunyit, seerai cilipadi tu blender skali dgn bawang putih & merah...
Dah masak tumis bahan tadi masuk daging...kasi empuk jap..masuk santan...pastu masuk kerisik...tambah garam sket...kalo nak taruk gula sket pun boleh...pastu dah nak masuk..masuk daun kunyit..

Then siappp.. sedia utk di hidang


Nampak cam tak best jer kan.. tapi percayalah...gambar tu menipu..hakikatnya memang best...

2 comments:

zai@umiaiman said...

arrr terguda ngn rendang cik anie...

Cik Anie said...

malam ni balik buat yer,, bagi aiman makan