Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Thursday, March 11, 2010

DIA ITU NENEKKU

Agaknya dekat 100 thn dah usianya. Tapi aku cukup respect la dengan orang dulu²... walopun dah tua kedut seribu org kata tapi mata masih OK lagi.. tak payah nak pakai spec mata 24 jam. Sakit pun jarang sekali kita dengar. Kalau sakit pun bukan sebab penyakit moden ni... sakit tua.

Kitorang panggil dia Mok. Aku igt lagi masa 2 thn lepas agaknya.. yer la biasala org tua.. mana nak tinggal dengan anak-anak. Tapi sejak macam-macam kejadian yang menimpa dia sekarang dia ambil sistem giliran.. kejap umah org tu..kejap umah yg ni.. yang pasti rumah yg dia suka tinggal mesti lama sket bertahan nya.. kalau tak kena ngan jiwa dia.. huhh.. tengokla... berzikir kat telinga kita suh hantar dia cepat².



Balik pada citer Mok aku yg kena rompak hari tu.. kan dia sorang jer kat umah pusaka ... soo senang kerja la si perompak ni. Tak yah nak umpil pun.. masuk camtu jer sebab pintu tak berkunci.. biasa umah kat kg macam tu la.. tapi masa tu dia kat luar.. tengah mandi..berkemban lagi... duit plak ada kain kat badan dia. Macam mana dia simpan pun aku tak tahu.. Perompak siap bagi salam.. dia igt saper yg datang.. pergila jenguk dengan berkemban gitu. Emmmppp ape lagi terus dia terkam orang tua tu...suh meniarap... siap pijak² lagi.. dipaksa jugak bagi duit.. habis duit 2000 yg diletak dalam kain tu diserah.. igt selamat bila duit kat tangan.. rupanya tidak.



Kesian org tua nih.. nak ambik barang tu ambik la kan.. naper nak berkasar macam tu. Mungkiin dia marah sebab aper yg dia nak kat umah tu tak dapat... mau nyer nak dapat kalo sumer dah kena curik. Ni kes dulu² la.. 2-3 kali pernah kena pecah masuk.. sampai dah takder aper.. kuali , tong gas pun dia balun. Cinabeng punya pencuri...

Ni sumer angkara mat pet, ooo takder duit nak mentekedarah orang tua yg daif jadi mangsa ko yer... aku haramkan setiap aper yang masuk dalam mulut ko... sampai ke anak bini cucu cicit ko...

Marah betul aku dengan manusia macam ni.... ok.... urut dada jap.....
Takper la aku doa semua perbuatan dia dibalas didunia lagi.. takyah tunggu akhirat.. akhirat lain plak citernya.

Itula dia "MOK" aku... walaupun 3-4 kali berhadapan dengan situasi cemas gini dia masih gagah mempertahankan diri dia. Selepas kejadian yg last haritu barulah dia teringin nak tinggal bersama anak². Kalo tak.. susah bebenor dia nak tinggalkan umah kenangan dia tuh..

3 comments:

nalhuda77 said...

itulah dia org tua ni.tak nak dia tinggal dgn anak ni. sian dia. jahat tul org yg rompak tu...agaknya org tu dah usya lama mana org tua tu simpan duit...

ita cutevirus said...

acik anie,

ita tengok nenek acik anie ni, teringat arwah tok ita... die meninggal umur 90++... die stay ngan kitorang dari kitorang adik-beradik kecik... tp, dlm 2 bulan sebelum meninggal, die request balik kampung.. nak dok ngan anak sulung die (ayah ita anak no-8)..
so, die meinggal kat kampung (kuala terengganu).. sepanjang hayat yg ita kenal die, die memang kuat..
sedey ita.. rindunya...

Cik Anie said...

tie- aku pun rasa gitu gak.. mesti lama dah dia peratikan yg nenek aku tinggal sorang2.. tunggu masa yg sesuai

ita- sedihnya.. takperla puas hati dapat habiskan masa dgn dia sepanjang hidupnya.. moga tuhan cucuri rahmat ke atas arwah nenek ita