Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Monday, October 12, 2009

Macam-Macam Jadi Skrg nih...



Tak tahu nak kata sebab aper.. hukum alam ke.. peringatan Allah Taala ke.. ataupun hanya perubahan pada bentuk geografi bumi... ntah la.. tapi yg pasti ancaman ini sedikit sebanyak memberi signal pada kita supaya sentiasa bersedia dengan sebarang kemungkinan yg bakal berlaku. Kalo kita tgk negara sekitar kita sumer dah kena bencana.. Padang Indonesia dengan gempanya.. Vietnam dengan ributnya.. Filipina dgn banjir besarnya...Malaysia.. nauzubillah.. mintak jauh dari segala bencana..



Pastu plak dapat email dari member... lagi la buat aku risau.....
Bismillah Allahummasolli' alamuhammad wa'alaalimuhammad
Salamun 'alaikum

Gempa di Padang jam 17.16, gempa susulan 17.58, esoknya gempa di Jambi jam 8.52. Coba lihat Al-Qurâan! demikian bunyi pesan singkat yang beredar. Siapa pun yang membuka Al-Qurâan dengan tuntunan pesan singkat tersebut akan merasa kecil di hadapan Allah Swt.

Demikian ayat-ayat Allah Swt tersebut: 17.16 (QS. Al Israaâ ayat 16): Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.

17.58 (QS. Al Israaâ ayat 58): Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya) , melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).
8.52 (QS. Al Anfaal: 52): (Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Firâaun dan pengikut-pengikutny a serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya. Tiga ayat Allah Swt di atas, yang ditunjukkan tepat dalam waktu kejadian tiga gempa kemarin di Sumatera, berbicara mengenai azab Allah berupa kehancuran dan kematian, dan kaitannya dengan hidup bermewah-mewah dan kedurhakaan, dan juga dengan keadaan Firâaun dan pengikut-pengikutnya.

Ini tentu sangat menarik.
sumber; eramuslim iyyakanaqbudu waiyyakanasta' in ihdinassirotolmusta qim

Nak sahih lagi boleh refer kitab tafsir...

2 comments:

[-suziey-] said...

br je baca emel pasal kejadian ni..emmm tp kan sahih ke ek..kena rujuk Quran ayat2 sume tu..huhu..
apepn amik iktibar..minta kita dijauhkan dr bencana

Cik Anie said...

YERLA... KADANG2 TAKLEH GAK PECAYA 100%.. MCM DOA UTK ELAK H1N1 HARI TU LA..MCM2...