Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Wednesday, March 11, 2009

Saper teringin nak makan nasik krabu...

Meh sini kalo nak rasa.. Hari minggu lepas terasa nak makan nasi krabu. Pagi-pagi lagi aku dah masuk dapur.. byk giler aku buat.. rasanya dlm 30 org leh makan.. yg lebihan tu korang nak tahu aku bagi saper.. hehe..otak bisnes ni.. aku ambik oder budak-budak kat tempat kerja..jual..satu bungkus 2 hengget... caya tak...jgn tak caya..dah alang-alang buat takkan nak buat sket..

Inilah bahan-bahan utama yg wajib ada.. kelapa goreng + ikan rebus..kelapa digoreng dan ditumbuk.. ikan plak beli ikan sadin..rebus dan tumbuk..digaul sebati dgn kelapa goreng tadi..jgn lupa masuk bawang puih sket..bwg merah byk sket, serai & halia..then gula dan guka melaka..garam sket jer...

Yg ni pun kena ada gak.. bagi mereka yg tak suker takper ..takyah taruk.. ader gak yg tak makan ulam..katanya makan ulam mentah ni kambing...pandai ler..mana sedap kalo takder ulam2 ni..takder makna nasi krabu..aku taruk daun kesum, kacang panjang & kobis..dah la..buat aper byk-byk..kan jadi kambing btol baru tau hehe....

Sambal lada + cuka.. ermm. kasi berasap sket..bari kickboxing....

hehe..yg ni wajib..sememangnya wajib..takder sunat-sunat... bahasa org sini sos bilis..aku panggil budu jer... Budu Cap Ketereh..hehe.. kat kedai sini pun ader..takyah susah-susah oder dari klantan nyusahkan jerrr.....

Kalau nak lagi sedap..tarukla.telor masin ke kopok ke..kopok aku tak sempat nak ambik gambar.. pastu perah asam limau sket.. fuhhhh.....meleleehhhhhh.. wa cakap luuuuuuuuuu

lupa nak ambik gambar nasi.. masa nak masak nasik tu taruk la..pewarna kuning..tak pun kalo nak biru masuk jer nila UJALA tu....(jgn la masuk....nanti mabuk koran)..warna biru tu yg aku tahu sejenis bunga..tapi skang dah ader pewarna biru.. tapi lom jumpa kat kedai.. ader member aku sorang suh aku buat nasi biru masuk pewarna yg nak buat kek tu.. ader kerpatut.tak penah dibuat org..tak pasal-pasal nasi tu rasa kek..nak?

Dah itu jer..sekian dari Chef Anie.......ADIOSSSSSSSSSSSSS


2 comments:

*Miss Geli^ said...

ai suker nasik kerabu...tapi jarang dapat jumpa yang best kat sini..ermm

Cik Anie said...

ermm betul.. kat sini mau tercekik makan sayurnya panjang giler. nak sedap cuba yg ni hehe..gerenti tip top nyerr... hihi