Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Monday, March 2, 2009

Mat Rempit Junior....

Kuat betul pengaruh Mat Rempit kat budak sekolah rendah. Aku rasa kat mana-mana pun kita leh nampak bebudak yg tgh nak membesar ni terikut-ikut dgn aksi yg dibawa oleh mat rempat..bezanya bebudak ni guna beskal.. aku ada 2 citer yg menyokong kenyataan di atas (ceewah ..ayat skema giler.. ):

Kes 1
Masa balik dari kerja.. dah lama dah kisah ni.. Terserempak ngan sorang budak popuan..gayanya mcm 5-7 thn gitulah.. berdesup motong aku tgh berjalan kaki.. korang tahu aper aku dgr.... " I love Mat Rempit".. fuhh.. dlm hati... ganaznya budak popuan ni.......

Kes 2..(Hari Ahad. Semalam)
Tgh tgk TV sambil layan Hafiy.. Tiba2 dgr bising kat bawah tu.. jenguk ikut tingkap rupanya salah sorang budak lelaki yg buat gaya mat rempit (angkat tayar beskal) jatuh tersungkur cium tar...diorang sumer senyap..aderla dlm 2 minit budak tu tak bangun-bangun..agak sakit kot.. aku agak tgn dia luka gak lah.. tetiba dia bangun.. boleh member member dia jerit kat dia "Mat Rempit Sudah Barai.. Mat Rempit Sudah Barai".... dlm hati aku... huisss budak jaman skrg. Mcm manalah zaman Hafiy nanti... lagi teruk agaknya perangai bebudak mcm Mat rempit Junior ni..... Aku harap Hafiy tak terlibat dgn masa lah2 gitu.. mintak jauh la...amin...

Aksinya... budak ni bukan yg jatuh tadi.. dia buat aksi selepas budak tu jatuh..aku tak sempat nak ambik gamba aksi masa budak yg jatuh tu...masa diorang jerit mat rempit barai tu baru aku teringat nak snap gambar.

Ini la geng2 dia...(makcik pakai baju kuning tu idak la ...)

Nauzubillah....aku rasa faktor persekitaran boleh membentuk peribadi anak-anak kita la....setuju tak?

7 comments:

Na Shari said...

Budak zaman sekarang mana sama dgn zaman kita...Mudah-mudahan Hafiy tak jadi macam tu...

Cik Anie said...

saper yg salah erkk?..mereka dan kuarga mereka...

eye10 said...

budak zaman skrg x sama ngan zaman kita..maka kita kena ingat budak zaman akan datang x sama lak ngan zaman skrg..so kena pandai2 la kita..pengaruh luar byk sgt..

Cik Anie said...

kita sebagai org yg paling dekat ngan anak anak perlu berikan contoh terbaik utk mereka.. bagi mereka kita idola yg paling dekat ..yer tak?

[yAN!e][pUTraJAya] said...

teringat danial n danish yg suka merempit kat ruang tamu umah

hahahhaha...fenin kefala acu yanie tgk gelagat diorang....

(^_^)

♥Yanie Putrajaya♥
*********************************

[-suziey-] said...

ye btol persekitaran penting utk membentuk anak kita..hope anak2 kita xkan terjebak ngn aktiviti cam nih bile besar nnti..

Cik Anie said...

yanie- dalam umah takper lagi.. paling tak pun mulut jer la bising yer tak?

suziey- tul tu.. sama2 kita doa ,oga kita dan kuarga dlm perlindungan Allah S.W.T