Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Wednesday, February 27, 2013

Kalo Dah Kemaruk..Tensionnn

Assalamualaikum..

Tak habis habis kemaruk nak anak perempuan.. * kutuk diri sendiri. Gila tak kemaruk.. anak popaun kan comellll.. eeeeeeee...geram tau.. Baju lawa lawa..kasut kiut kiut... Stokin plak..alahai...comel nyerrrrr... kena plak gaun macam macam pesen..munger-munger..dot.dot..ropol,,jeans...uiii kuit wey padan plak ngan baby gurl yang comel lote ....macam budak niii..ada iras Neelofa tak?


Ada kan?.....
Orang selalu tanya aku..

"awak tu dah stop ker?.. "
"taknak anak popuan ker"
"lelaki 2 orang mana cukup..popuan la plak"

Aku muak dengan soalan macam ni..Korang ingat senang ke nak buat anak ni... Yesss..kalo spesis yang suka buang anak ni senang la...sebab benda haram..benda haram memang la best...Bila dah best quality pun best..cer pikir.. tapi kalo jenis yang susah macam aku ni... memang takderla... susah jugak nak lekat. Lagi satu ni kan semua kerja Allah Taala.. Kalo aku nak 1000X nak pun kalo Tuhan dah tentukan rezeki aku sampai 2 orang anak jer..Takkan adanya..Nak tak nak.. selagi terdaya  usaha la.. yang penting doa.. pastu tawakkal jer..Duk diam diam...Takyah nak banyak cerita lagi..*tak marah pun... kekeke...


Ekceli kalo nak citer pasal penat jaga anak... semuanya sama jer kot..baik laki mau pun popuan kan.. popuan ni melasak kadang kadang lebih dari anak lelaki. Anak lelaki sekarang plak dah boleh disuruh buat kerja perempuan. Kalo dulu tuk nenek bising.. kerja pepuan nak anak pepuan jgk yang buat. Sekarang sama jer. Kadang kadang anak lelaki lebih cekap kat dapur dari anak pepuan..Betul tak?


Ini gambar Hadif versi perempuan. Agaknya kalo aku dapat anak popuan ada kot iras oras ni..kekeke..

Orang kata anak popuan senang nak jaga masa kecik tapi kalo dah besar remaja lain plak. Kalo tak takkan ada org tua menyebut elok jaga lembu sekandang dari jaga anak dara sorang. Mungkin adalah kebenarannya tu.. Sebenarnya anak anak kita ni adalah satu amanah dan ujian paling besar Allah S.W.T bagi kat kita


(QS. At-Taghabun, 94 : 15)
Firman Allah Taala :
"Harta benda dan anak anak kamu hanya ujian dan disisi Allah ada pahala yang besar"
 
Kalo kita teliti firman kat atas tu sebenarnya Allah saja nak tengok sejauh mana kita berjaya memberikan didikan rohani , jasmani dan intelektual kepada anak anak kita. Dan malanglah orang itu jika dia mempunya anak tetapi anak itu tidak memberi kebaikan kepadanya di akhirat. Maknanya di sini didikan rohani tu kena mantap la wey.


Rasulallah pernah bersabda :
Tahukah kamu siapa yang mandul
Orang yang mandul adalah orang yang tidak mempunyai anak.

Tapi rasulallah jawab apa..

 "Orang yang mandul adalah orang yang mempunya anak tapi anak anaknya tidak memberi manfaat kepadanya setelah dia meninggal dunia."



Betapa ruginya kita ibubapa ni kalo terlalai sedikit dalam memberi didikan yang seimbang buat anak anak kita kan?..

Aku pun bukan nak budget budget bagus sangat. Tapi aku berazam dengan diri sendiri akan terus berusaha untuk menjadi ibu yang terbaik untuk Hafiy n Hadif la buat masa ni . Insyaallah benda positif macam ni sama sama kita jadikan panduan supaya kita semua sama sama berjaya dalam membentuk khalifah Allah yang cemerlang dunia akhirat...


2 comments:

Ietams said...

sesame la kite doa kan cik ani..
maunya tanak anak ppuan kan.
tak tertahan rasanya ingin tu.
cume rezki tu belum datang je lagi

aCik Anie said...

hurmm tu la.. tuhan belom nak bagi lagi la tu.. insyaallah...ada rezeki cuma blom dapat lagi