Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Wednesday, June 25, 2014

Resepi | Onde Onde a.k.a Kekoh Chaa

Assalamualaikum..

Mood rajin masuk dapur sekarang ni. Resepi berderet la. hihi
Tekak nak makan macam macam. Pantang tengok kawan aku buat. Mula la menggeletik nak buat. Walhal ada benda yang tak pernah hayat buat tu tetapi dek kerana napsu makan yang sedang menbuak buak ni. Gagah jugakla pegi kedai beli barang tu barang ni.

Onde onde ni bahan dia sama jer dengan nak buat Puteri mandi tu. Tu sebab senang jer nak buatnya. Bahan yang lebih buat Puteri mandi hari tu aku guna balik. Cuma beli kelapa jer la.
Bahan Bahan:

Tepung Pulut 2 cawan
Air
Kapur sket
Pewarna
Gula Melaka
Kelapa Parut
Garam sket

Macam biasa la..Uli doh tu pakai air yang dah di bancuh kapur and pewarna skali.
Masuk sket sket..Jangan sekali masuk..Buat ker terlebih lembik camner.. Kalo keras boleh tambah lagi..keras lagi tambah laggi. Gitu la. Sampailah dapat doh yang sempurna. Keras tak keras sangat, lembik pun tak lembik sangat. Sedang sedang elok gitu.

Jangan lupa awal awal lagi rebus air seperiuk. Senang..cepa sket mengelagak. Sambil gentel sambil campak dalam air mendidih. Cepat la boleh makan. Jangan nipis sangat..nanti bocor. Keluar gula melaka tadi. Sket pun ok.Janji boleh tutup gula melakan tadi dengan sempurna. Manis sangat buat apa. Bila dah masak tu angkat la..Sejat la kejap..kasi air turun ..

Ambik kelapa tadi..gaul ngan garam sket. Tal rasa garam tak sedap. Pastu campak la onde onde yang dah masak tadi. Golek golek sket kasi kena dengan kelapa parut tadi. Lupa nak bagitau. Nak tau onde oonde tadi dah masak ke belum cuba tengok dia timbul ke tak. Dah timbul tu boleh la cepat cepat angkat.

Aku ni rajin ada time jer. Time angin malas takyah cerita la. Tengok ni la.. Tengah elok mengenggel rasa penat plak.. lambat jer nak sidah sebijik sebijik. Sudahnya aku gebtel buat Puteri mandi jer. Cepat.. Gentel picit...kentel picit. Tapi siap jugaklah sepinggan onde onde tu dalam malas mala..belennya habis aku buat puteri mandi. hihi..

ok..sekian wassalam

No comments: