Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Friday, September 7, 2012

Majlis Tunang Imi



Assalamualaikum….

Tengah menggali pic dalam folder 2-3 bulan lepas. Rasanya aci kot kalo sekarang baru aku nak cerita. Sementara semangat berblogging tengah membara ni elok gak la aku ambik kesempatan ini untuk mengucapkan selamat berbahagia dan panjang jodoh hingga ke hari langsung buat adik aku yang no4 ni.

Ekceli majlis tunang dia ni di buat seminggu sebelum poser. Lama giler kan.. Bukan takat dah basi gambar ni.. siap tumbuh yis bagai. Aku ingat kali ni dapatla orang dekat jer. Tapi tidak.. Bakala menantu mak aku ni orang jauh jugak. Johor sana. Itulah di namakan jodoh yer.

Kita ni manusia biasa yang mampu merancang...tapi yang berkuasa menggerakkan perancangan kita adalah Allah S.W.T.  Orang kata alam pertunanagan godaan maha hebat. Aku setuju… setuju dengan aku kan.. Allaaa..mesti masing masing ada pengalaman. Setiap pengalaman jugak berbeza.. Masa bercinta jalan cerita dia lain.. masa bertunang lagi lain.. kat sini memang kena banyak sabar jer kerjanya. Maklumla…darah tengah manis. Masa kawin bertambahlah lain. Apa yang pasti perasaan masa pertama kali jatuh cinta adalah saat saat paling manis dalam kotak memori aku.. huhhhhhhhh………….manis.. masa ni orang kata.. mandi tak kena air.. makan 2-3 mulut… tido pun asal tutup mata jer mula la nampak bayang bayang muka sang kekasih… tak lain tak bukan Ajeed la tu. .. * blink..blink

Ok la… stop membebel pasal perasaan ni… nak tepet gambar gambar adik aku tunang plak.. kan berkulat gambar ni lagi sushah kan..
Majlis bermula..Pengacara Majlis yang tengah pegang tab.. baju pepel tu...selaku abang kandung Zai.. Zai tu la tunang adik aku. Aku kagum ngan Ajeed kejap sebab apa tau? dia yang jadi kepala, tukang kerja la kiranya... Nasib baik takder pantun bagai.. kalo tak dia cakap nak baca pantun pen merah pen biru ..jangan marah ilebiu....tak pun pecah kaca pecah gelas sudah baca harap balas. Nasib baiklah kluarga diorang ni jenis yang bersederhana jugak la.. senang kerja... Aku tak boleh lupa reaksi Ajeed masa tu. Dia pun bukan ada pengalaman. Memula tu dia ingat pihak popuan yang kena buka kata dulu.. so masing-masing senyap.. agaknya lama sangat menunggu Ajeed pun bukak sila la.. klakar plak.
Tengah serius membincangkan masalah anak anak. Yang baju merah tu may dad yang ensem la.. sebelah dia tu pakcik Zai sebagai wakil popuan. Memandangkan ayah Zai dah arwah (Alfatihah)..so pakciknya la yang jadi wakil. Aku tanya ayah aku..

naper ayah tak pakai kopiah yang cantik sket..yang keras tu..
aku tok ingat ehhhh...

Bakal besan.. mak aku yang pakai tudung pink..kesian dia penat giler.. dia tak sihat... sampai tak sempat nak senyumm.. dah nama candid kan.. takkan manjangg nak senyum.. Yang tudung hitam tu mak si zai.. lemah lembut jer aku tengok.yang berdua sebelah dia tu mungkin makcik-makcik zai kot. Lupa...
Tetiba dah cium tangan.. ntah gambar sarung cincin aku tak jumpa.... ambik berkat cium tangan bakal mak mertua tu..
Kami semua... mak aku sibuk beramah mesra kat luar bilik.. kitorang jer la mengggedik tak hinggat dalam bilik Zai.. sorry yer...
Sedapnya.. simple jer..tapi sumer sedap.. apa nama yang banyak suhun tu..sambal jawa erk.. yang ada tempe..ikan bilis...sedap la... Ingat nak blajar cara buat ngan Zai. Ikan jaket masak kicap pun sodap.. ayam masak lemak cili padi pun sedap.. sayur tu lagi sodap... paling tak boleh lupa..jambu dengan serbuk asam tu... 2X ganda sedap.
Salah satu hantaran dari pihak kami Kain telekung sembahyang.... tak reti nak gubah... macam ni pun ok kan? hehe.
Buah plak pagi tu baru beli. So takder la sempat nak mandi minyak bagai.. Takperla kan...baru nampak ke"Fresh"han dia kan.
Cincin bersama tepak sireh. Tapi takder rupa tepak suruh pun. Memang simple giler...Pastu 1 lagi perkara baru bagi aku, memang kena letak duit erk kat sireh tu.. duit tol kan?.. ooooooooo baru ku tahu..
 Kain ni ok la sket,... nampak gak cantik kat dalam bakul ni.. Ekceli bakul ni sumer kalo nak hias pun ok ..bukan tak boleh kalo taruk riben ker.. tapi aku rasa macam over plak.. elok aku biar kosong jer..baru nampak simple but nice kan
Satu lagi cupcake.. aku online orde dari Huda cupcake. Harap sedapla...Just letak munger-munger jer...kan beria letak riben tepi tepi tu tak lawa la.. serabut mata menegoknya.
 Yang ni plak dari pihak popuan. Kain baju melayu dan songket.
 Kain pelikat la..la..la..la... pepellllll ko.. Sah la si zai ni peminat pepel tegar.
 Buah buah yang macam macam ..... segar bugar semuanya....
 Paling best dapat telur masin.. Balik jer dari Johor kitorang anak branak kenduri telur itik plak.
Kek Tunang diorang... sedappp...biru mata hitamku.. paling banyak mengerjakan kek adalah kanak kanak ribena.
Dari 2 belah pihak..bila bersatu jadi ini macam la. Ni kes org tua yang tak sabar nak makan kek.. bukan budak... Kalah budak budak.
Dah sakit urat ... paksa Adam pijak belakang dia.. baru majlis tunang wey.. Hari besar nanti macam mana?.. tergolek kot..
Satu jer pesanan aku kat diorang berdua ni… Sabar.. sabar dan sabar..sebab sabar adalah kunci keimanan. Buat pihak perempuan.. especially Zai.. Kalo ada kekurangan dari pihak lelaki harap di maafkan yer. Akak wakil bagi pihak lelaki mohon maaflah kalo terdapat sedikit sebanyak kekurangan tu kira halal la. Mana tahukan… Kadang-kadang kita tak nampak kat mana salah kita. Kalo takder teguran kita tak tahu…selamanya la kita anggap cara kita tu betul….

Termelalut plak.. 
Ok wassalam.............. ponet den........
Uolls jangan penat baca tau..............

No comments: