Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Friday, September 21, 2012

Last Day Syawal

Assalamualaikum....

Ahad lepas last day kita dalam bulan raya kan?.. soooo penutup raya tahun ni rumah Ila, adik aku yang kat Slayang.. Nak tunggu dia datang rumah aku susah sangat. Dah alang alang aku ke rumah dia tu bawak la skali keropok lekor yang mak aku kirim hari tu... Nasib la yo... dapat makan ker idak.. tapi aku rasa ok lagi tapi nak kena rebus dulu la.

Malam tu turun dari umah PIL aku lepas magrib..dalam kul 8.30 baru sampai umah dia. Kata malam minggu kan..soooo balik tengah malam tadak hal punyo. Macam biasa la.. budak-budak ni bila jumpa geng..sumer besar kepala. Cakap mak apak dia ni dah tak kisah..Tak payah la nak menjerit larang itu ini. Takkan diorang dengar punyo.

Masa kami sampai tu laki ila takder.. tokey besar bzzzz memanjang... 2 malam tido dalam lorry. Nak kejar trip punya pasal.. Rambut kejung...muka sembab dah aku tengok adik aku.. Adik aku yang sorang ni datang tolong dia, tapi tolong bergaji la bukan free. Susah sangat dia nak cari pekerja. Nasib baik adik aku ada..Tinggal kejap kerja dia kat kampung.. Kat kampung tu dia kan bossss..so anytime boleh tinggal kerja punyo.. Hehhehe..


Menu malam tu adalah Sate dan nasik impit... mesti beli punya.. susah aku nak caya kalo hidangan itu air hasil tangan adik aku.. nasi impit tu lom tentu dia nak rebus tau.. inikan plak sate , takyah citer la.. Tapi syukurlah.. ada gak hidangannya. Dari minum teh jer kan.. Sebab tu aku bagitau dia awal awal nak datang. Kan datang mengejut dapat minum air jer la. Nasib la. Dan apa yang aku jangka memang jadi..

Sedap kak sate ni kak.. sedap dop?.. kaje dop sedap..kuah putih..

yer..sedappp..sedapppp.... memang sedap sate dia pun.. kuahnya pun sedap. 10 kali aku makan 10 kali jugakla dia bandingkan dengan sate UK kat umah aku sana nuh...Kan tengok..2-3 bulan kalo aku pegi sana nanti..kalo dia beli sate,  soalan sama jugak la aku dapat.. tengok la kalo tak caya. Tengok...


Malam tu Ajeed di tugaskan untuk menjadi penyelamat ikan kelisa dia. Aku ada terbaca dalam FB dia..Katanya 2-3 hari ikan dia tu macam melengkung jer.. aku komen kat wall dia cakap ikan tu nak mengawan.. dia boleh percaya.. ish..ish... Pastu boleh plak dia marah aku....saper suruh ko pecaya.. ikan tu kan sekor jer.. bukan sepasang.. kalo nak mengawan sekor mana jadi cik kak oiii....rupanya ikan tu jadi macam tu sebab nak mati.. Kesian.. beli mahal woo..200 sekor.


Akhirnya mati jugak En Kelisa itu. Tapi takperla.. at least dia mati dengan penuh kehormatan. Bukan dalam kehinaan. Sebab dah tukar air kan.. Kalo mati dalam keadaan air kotor lagi la kesian.. Pandai jer adik aku cakap mcm tu ...

Tukar air dah settle...sate dah habis.. moh la kita balik.. penat.. seharian berjalannn jer.. badan takyah citer ler.. Berlengas-lengas..melekit. Aku ajak si Hafiy balik...

Ibu balik la lambat lambat sket...malam..malam

Ada jer jawapan dia.. Lambat apa lagi.. dah pukul 11 malam nak oiii.. Dia takper la.. Aku dah mandikan dia siap siap masa rumah PIL aku tadi. Mak apak dia ni yang tak tahan ni. Nak jer balik mandi cepat cepat.

Jam 12 malam jugak sampai rumah... Aduiiii sakit semua tulang temulang, puas hati betul beraya di hari terakhir syawal. Tepat detik 12 malam habis. Macam countdown plak.. Takper la..inilah penutup cerita raya saya tahun ni.

Wassalam....

No comments: