Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Monday, October 10, 2011

Wajib Jaga Tepi Kain Jiran

Assalamualaikum...

Kalo macam situasi semalam la aku rasa kita memang wajib jaga tepi kain jiran kita. Itu pun tengok pada situasi. Kalo situasi yang tak berapa nak sopan, segan sket kot. Nanti tak pasal pasal kena tuduh gila kuasa nak jadi ustazah.

Ekceli citer semalam macam ni..

Semalam hari lepak lepak sefamily.. aktiviti lepak lepan guling guling golek golek mcm dugung golek depan tv tu biasa la. Kata cuti kan.. so aktiviti relex tu 80% la.. 20% lagi aktiviti masak memasak. Sampai dah jemu makan cekodok.. asal Ahad jer goreng cekodok.. Hafiy pun dah pandai demand..

Ibu ni tak abih abih buat ni...

Terkejut aku.. terbantut aktiviti goreng menggoreng cekodok bila di sapa oleh sekerinting itu.... Amboiiii demand nya ko nak.... Abih ko nak requst apa plak lepas ni.. makaroni cheese bakar ke?.. Itu tunggu babah beli oven dulu. Baru boleh citer bab bakar membakar. Buat masa ni hadap la cekodok pisang dulu yer.

Macam mana nak habis pisang tu kalo setiap kali balik mesti Ajeed bawak balik 2 tandan kecik pisang lemak manis tu... Rezeki.. takkan nak tolak.

Ok berbalik citer jiran tadi.

Semalam tengah ralit basuh keter.. Ajeed asyik duk menggoyoh rim .. bangun bangun jer terus terpacul kelibat lelaki india dalam umah jiran sebelah. Blom masuk umah lagi.. baru jer bolos pagar luar. Biasanya akak sebelah tu tutup pagar besar jer, pagar kecik memang sentiasa tak berkunci..(agak aku la)

Ajeed : Hahh.. nak apa ni?
L India : Mintak derma...(sambil nak kluar pagar balik)
Ajeed : Ramaila orang macam ko sekarang ni...


Tapi Ajeed tengok takder apa resit pun kat tangan dia. Lelaki tu plak terus keluar tanpa banyak cakap. So apa yang boleh aku simpulkan la... kalo takder gangguan dari jiran sebelah ni rasanya rumah akak tu dah kena masuk kot.

Selang beberapa minit lepas tu akak tu kuar. Rupanya anak dia pun perasaan yang ada orang masuk pagar umah dia. Ajeed pun melayan akak tu borak kejap. Rupanya beberapa minggu lepas umah selang 3 bijik dari umah aku kena samun. Orang tu tinggal sorang jer. Katanya dah nak pindah tempat lain... Takut kot kejadian sama berulang lagi. Yer la wolopun lelaki.. kecut perut jugak kalo kena serang hendap cenggini.

So... aku rasa tindakan jiran yang kepochi sebegini sikit sebanyak membantu kot. Yer la, malang kan tak berbau.. kalo ader bau senang kita hidu...

yer dop?

No comments: