Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Friday, July 15, 2011

Tips | Kasi Ubat ...Dari Susah Terus Jadi Senang

Assalamualaikum..

Nak tanya ni. Anak korang susah ke senang nak makan ubat? Kalau susah ya amat..meh sini share ngan aku satu tips . Tips macam mana nak kasi anak makan ubat dengan senang. Tapi lain orang lain caranya. Tapi bagi aku cara ni adalah cara yang paling berkesan setakat ni lah.

OK.. macam korang tahu kan...kalo sakit jer memang doc akan kasi ubat. Tak kira la ko pegi klinik gomen ke..klinik swasta ke.. spital ke.. Yang pasti kalo sakit mesti doc akan kasik ubat. Tapi kalo budak cam Hadif ni camner cara nak kasik dia telan sumer ubat ni. Nak nak sekali telan kena sampai 4-5 jenis. Satu jenis pun nak settle bukan main hazab lagi.



Aku dah cuba macam macam cara, cara kasar , cara baik, cara diplomasi, cara tipu..pendek kata macam macam cara la.. Sekali pikir macam kesian plak kat dia sebab terpaksa makan ubat 5 jenis dalam satu 1 hari. Nasib baik ubat tu sumer jenis yang sehari sekali makan jer. Kalo 2 kali makan?... camner...

Lastly aku cuba gunakan abang dia. Ehhh senang plak.. lepas satu satu masuk mulut. Tak payah nak paksa dia bukak mulut... Hafiy ambik jer ubat..otomatik dia bukak mulut... siap boleh hisap lagi... Baguuuussssssssss... Senang kijer aku



So sekarang ni bila tiba time nak makan ubat jer aku isi siap siap la dulu. Pastu aku suruhla Hafiy yang bagi. Aku pantau dari belakang jer la. Kadang kadang aku jadi tukang tolak. Dengan abang dia elok jer dia menyerah kalah...alhamdulillah. Pada yang ada masalah macam ni boleh korang cuba gunakan orang ke-3. Dan orang ke-3 itu pastikan orang yang boleh dia percayai..hehe..

Bila teringat masa kat spital hari tu kesian plak. Yer la..kesian kat dia sebab gila gila aku paksa dia telan ubat. Takutla lambat sembuh..kan bertapa lagi 2-3 hari kat dalam tu. Tak sanggup aku.. Nak tak nak PAKSA.. Done..

No comments: