Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Monday, July 18, 2011

Hilang Kempunan Aku

Assalamualaikum..

Kempunan nak makan buah doyan mak aku . Tahan napsu tengok doyan kat pasar malam. Lagipun doyan kat pasar malam ni kalo kena yang elok tu elok la. Tapi banyak yang tak elok dari yang elok. Satu lagi mahal. Tapi yang pastinya doyan kat pasar malam tak sama dengan doyan kebun sendiri.

Alhamdulillah..Akhirnya dapat jugak merasa doyan kebun sendiri. Korang ingat tak pasal sepupu aku bertunang awak bulan hari tu. Kebetulan makcik aku ada datang kan, so dah alang alang diorang nak datang sini, van kosong plak tu, apalagi tak lepas peluang la mak aku kirim buah doyan sekali , alaaa bukan banyak mana pun, adalah 4-5 bijik. Bertuah kami kat sini sebab buah tu baru jer pestime gugur. Kira kami adik bradik kat sini lah orang yang first merasa. Maklumla.. kami ni kan jauh diperantuan... diorang kat sana anytime boleh makan. Tengok la sket lagi termuntah berak buah durian la.

Pastu minggu lepas adik aku plak balik kampung. Ingat mak aku kirim la.. rupanya takder pun... sedih tau.. Mak aku siap pesan lagi..

"Jangan risau raya nanti sempat lagi korang merasa.."

Maunya mak aku nak kirim..adik aku balik naik bas.. Kan tak pasal pasal kena sumpah dengan penumpang lain. Doyan ni jangan wey... kalo naik bas mau pitam dibuatnya. Aromanya memang semerbak. So nak nak tak nak tahan la napsu nak makan doyan.


Walopun tak dapat kirim doyan tapi buahtangan yang lain tetap ader. Dekat 5 kilo mak aku kirim.. termengah mengah Pak Ngah Hafiy bawak naik turun bas. Dah itu jer buah yang takder bau... Buah rambutan pun takder yang masak lagi. Kalo ader sket sket tu mungkin dah habis la kot.. Yer la adik aku skang ni tengah cuti semestar.. Bukan main la dia...kenyang makan buah la.. Jeles bila dengar dia makan rambutan takyah kait.. hulur tangan ikut tingkap jer..

Musim ni mak aku bz la sket.. Maklum jadi tokey doyan kejap.. Buah tengah mahal...Sket lagi ko tengokla.. 30sen sekilo la jawabnya. Masa ni bila doyan dah takder nilai mak aku tukar profession.. Tokey Lempuk doyan plak... opsss tokey tempoyak sekali. Yerla.. lagi untung kalo jual lempuk.. sekilo 12 henggit.. berganda ganda untung dari jual doyan 30sen sekilo. Penah kutip pun blom tentu lepas. Belum kena panjat bukit lagi...

Tapi yang pastinya.. KEPUASAN... bila anak anak sumer dapat merasa. Itulah pesen mak aku. Selagi anak tak merasa selagi tu dia takkan puas hati. Pernah satu tahun dulu.. buah duku dia biar jer buruk kat pokok .. luruh gitu jer bila hujan jadi baja sebab kitorang tak balik makan.

Sejak hari tu walopun macam mana takder cuti pun aku tetap wujudkan cuti aku sendiri untuk balik makan buah.. Takut merajuk lagi orang tua tu..Akceli aku takut dia terasa hati.. Ambik la hati dia sket. Tu sebab bila sekali balik musim doyan gerenti memang penuh melimpah ruah bonet keter Ajeed.

Puas hati... Balik sini pagi petang siang malam..DOyan Doyan.. Doyan.. Berak doyan, sendawa doyan..kentut pun bau doyan.. hehe

1 comment:

Cik Sue said...

woooo...sedapnya salak..bak sket kak ani...