Kenali Cikanie

My Photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Hi.. LISTEN ...Saya Anie.. dulu cik anie...sekarang acik anie... Tapi kalo masih nak panggil cik anie lagi pun i tak marah.. princess also can :D ... kekeke... Saya seorang pemilik jiwa yang amat sensitif...Tapi bukan seorang yang moody.. Kadang kadang tgk citer otromen pun saya boleh jadi sedih, bukan jugak seorang pendendam, ada jugak kata saya sombong. Mungkin sebab raut muka saya tak selembut Izzah Ombak Rindu.....Nice to meet u readers... Enjoy your reading yer... walopun blog ni hidup segan mati tak mau pun ok.... :)

Friday, June 17, 2011

Resepi | Sambal Belacan Sunda

Assalamualaikum..

Sejak berkawan dengan orang Sunda ni merasa jugak makan pelbagai jenis makanan orang orang Sunda nih. Tengahari tadi makan Sambal Belacan Sunda. Not Bad.. Ok la.. tapi memang tak sama dengan sambal belacan kita la..bezanya dia masak dulu sambal tu , kita plak boleh dimakan terus. Belacan ?... memang takleh tinggal. Kalo tak mana dapat nama sambal Belacan.



Tapi pada aku sambal kita lagi sedap la... Pada aku la.. Lain orang lain citarasanya..yer dop.. Saper saper yang nak cuba buat.. Sila ambik resepi ni. Senang jer... sambil kelek anak pun siap sambal ni... hehe

Bahan-bahannya:

Cili Padi (Segenggam)
Tomato (Sebijik)
Bawang Merah (3 bijik Besar) 1 untuk dimayang buat tumis
Bawang Putih (3 bijik)
Halia ( Sebesar Ibu Jari)
Lengkuas ( Sebesar Ibu Jari)
Serai ( 2 batang)
Belacan
Gula Melaka
Garam
Ajinomoto


Semua bahan diblender halus

Cara-Caranya :

Tumis bawang yang dimayang tadi
Masuk Bahan yang diblendar....Masak hingga naik minyak..masuk garam, masuk pak aji..siappppp....
Senang Bukan?... Nanti cuba Yer... lawan plak dengan Pucuk Ubi...Walaweyyyyy sedappppp...Gerenti 3 pinggan ditanggung beresss...

2 comments:

Sal Saari said...

pernah jugak buat sambal belacan goreng ni tp bhn2 cuma bwg, cili & belacan

aCik Anie said...

lain sket rasanya kot.. sebab ni lagi byk bahannya