Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 4 Hulubalang :)

Tuesday, March 29, 2011

Dia Pun Nak Jugak

Assalamualaikum… readers yang aku sayangi…..

Sekarang ni musim mangga kan?.. kat pasar malam berlambak 3 kilo 10 henggit. Tapi yang kat pasar malam blom try lagi manis ker idak. Aku try yang mak aku kirim awal bulan lepas. Punyala terkemut kemut nak makan. Biasala aku.. kalo yang fresh dari kampung ni aku macam sayang jer nak makan. Banyak gak la dia kirim hari tu.. ada kot dalam 3 kilo.


Bila citer pasal mangga ni, teringat plak kenangan zaman budak hingusan dulu. Tiba jer musim buah gerenti mak aku akan beli 1 bakul besar tu . Orang Kelantan panggil 1 jok. Hahhh.. baru puas makan. Kalo beli 2-3 kilo ni lekat celah gigi. Tapi bila dah banyak ni..rasa malas plak nak kopek. Tu sebab kopek pakai gigi jer. Korang pernah cuba kopek pakai gigi. Tapi itu duluuuuuuu..di zaman hingusan… sekarang dah tak berhingus lagi. Tapi ader gak citer disebalik buah mangga ni…

Minggu lepas sessi video call bersama adik aku kat Serawak….

Aku : Dik.. ma kirim mangga dikk.. sedapppp….tak terliur ker?

Dia : Ermmmm…sedapnya…..


Tak pasal pasal 2-3 hari lepas tu mak aku call….warning aku

“kalo makan aper aper takyah la kasi adik ko tu terliuqqqq..aku nak kirim jauhhhhh…… “

Rupanya dia siap call mak aku suh kirimkan untuk dia sekali. Kat Serawak nunnnn… Amboi..ko ingat Serawak tu dalam 15km jer ker…. Tapi yer la.. dah orang tu nangis nangis siap merajuk bagai sambil hentak hentak kaki suruh jugak bungkuskan mangga naik flite… kirim la jugak.

Statement yang buat mak aku tak lena tidorrrr

“Allaa..mak orang lain selalu jer kirim barang barang makan kat anak dia kat sini”

Orang tua mana yang sampai hati bila kuar statement camtu kan ko cakap..…. Pegi la mak aku beli buah mangga…dalam 3 kilo gitu la. Pastu macam macam lagila item tambahan yang direkues. Dah alang alang kirim ..biar puas hati.

Tiba masa nak timbang..nah ambik bilnya….80 henggit..bayar posnya lagi mahal dengan barang yang dikirim…..Tapi disebabkan air liurnya dah menjejeh jejeh kuar .. kirim la. Biasanya berapa hari erk kalo pos laju ke Serawak ?..aku risau sampai sampai dah takleh makan..buruk terkepam dalam kotak. Takpun selamat jadi jus dah…paling koman habis kat tengah jalan jer kena balun. Harap harap selamatlah tiba di Unimas sana.

Ekceli minggu lepas kebetulan adik aku balik kampung..ader la dalam 3 kilo dia kirim buah mangga untuk budak berdua ni. Tapi bukan anak aku yang makan.. mak budak ni yang terlebih makan..Well dah nama buah kegemaran kan..pulun la habis habisan….saper yang malas kopek nasib la..muahahaha…lagak isteri kejam jer kan…makan sensorang…. Agaknya musim buah ni kot kat siam. Rata rata tepi jalan selain doyan buah ni jer aku tgk banyak di jual.

Tetiba teringat plak ngan buah mangga dalam peti ais tu… Ader la 4-5 bijik lagi. Lepas ni aper lagi aku nak menunjuk kat dia ni…..? Mee celup la pulopssss…hahaha….larikssss…..


No comments: