Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 4 Hulubalang :)

Thursday, February 3, 2011

RESEPI | Cek Mek Molek

Ntah bila masa angin rajin datang menerjah…

Petang minggu yang lalu… teringin tekak ni nak makan kuih muih. Konon kalo minum petang sambil pekene cek mek panas yang gulanya masih cair meleleh sedap jugak. Toinggg.. baru teringat.. En Ajeed ader belikan ubi keledek hari tu. Masak sama pucuk manis… sedappp… ader la sket lagi balance buat sayur lemak hari tu.. 2 ketul jer..idak l banyak… Cukupla nak bagi anak tekak ni rasa kuih cek mek… Ok jom ke dapur teman cik anie buat cek mek..


Mula mula rebus la keledek tu.. kupas kulit dia.. rebus taruk air sket jer… taruk garam ske.. biar ader rasa lemak kemak masin manis sket. Baru best. Dah agak agak masak tu… amgkat la.. tos kan air… then tumbuklah dengan aper jer benda yang keras. Aku senang jer… tumbuk pakai anak lesung. Masuk bekas…tum.tum..tum…. penyek sumer..hahhh settle.


Dah siap tumbuk yer… ok kita ambik tepung gandummm… bukan tepung beras or tepung kanji.. gandummmmm okkk… Masukkan sket demi sedikit… aku tak reti main sukat sukat ni.. Tak terbiasa dengan sukat menyukat. Aku main campak jer… Kalo uli tu masih terasa lembik..ko tambah la lagi. Jangan terlebih tepung lak.. Keras melantun.. baling anjing pun boleh luka udahhh la.


Dah agak agak sebati tu.. ambik la seketul.. ala agak agak penuh satu kepal tangan tu.. kepal kepal kepal…. Buatlah lembah sket… Untuk taruk gula. Bagi aku uli pakai tangan lagi afdhal la.. Sebab air tangan tu yang buat lemak masin manis tu… Dah agak agak cukup ngam ngam isi gula la… tutup la slow slow…. Jangan bagi bocor plak.. kan nanti ko goreng meleleh leleh gula keluar… dah lawa plak.


Dah siap gentel.. ko goreng jer la. Eloknya minyak penuh. Kalo tak penuh macam masaknya tak berapa nak rata.. sebelah sini dah hangit. Sebelah satu lagi cantik. Bila dah siap goreng… apa lagi.. Makan time.


2 ketul keledek..dapat 4 bijik jer. Ok la… aku sama anak anak 4 bijik.. En Suami 3 biji… Sebab En Suami aku lom balik lagi masa ni.. Kul 11 malam baru dia boleh makan.. Tu bukan makan petang.. Tu dah jai Supper.
Ehhh.. Naper Cek Mek aku hangit.. Cek Mek En Suami elok jer…. Tak aci ni….




2 comments:

lianalovekhairi said...

sedapnya kuih cek molek tuan punya blog...Arini saya pun buat kuih cek mek ni... tapi semua kuih bocor, abis comot kuih i ;-(

aCik Anie said...

hehehe.. sayangnya tak boleh ditampal balik..tak lawala cek mek dia