Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Wednesday, December 15, 2010

Tahlil atau....?

Hari ni genaplah 14 hari bersamaan 2 minggu arwah akak jiran aku tu meninggal. Minggu lepas diorang ader buat tahlil... kasi tapau 1 bekas utk kitorang..Boleh tahan gak masakan diorang.
 
Naper dalam 4-5 hari ni aku tengok umah dia kosong jer..Takdela aku nak kepochi sangat.. Tapi yerla..nak tau gak kan... aper jadi?.Dah nama jiran...  Macam yang kes lepas aku perasan dia selalu takder umah tau... rupanya diorang takder sebab selalu ulang alik pegi hospital. Walhal yang betulnya aku takut takder orang sebelah rumah.
 
Ekceli aku bukan nak bercerita kisah jiran aku tu.....yang sebenarnya aku nak citer pasal konsep tahlil or doa selaamat...or watever la..... kalo kat sini dipanggil tahlil. Tapi kat kampung aku tak panggil tahlil tau...aku panggil "ngatik"... Biasanya tahlil 7 hari tu di panggil "make 7 hari...". Panggil orang surau buat tahlil...doa selamat untuk arwah, yassin..then ader makan makan kan?.. Konsepnya sama jer.. tapi pengisian dan cara tu memang sedikit berbeza la kot. Tapi yang jelas tajuknya dah lain kan...
 
Paling aku suka kalu makan "make 40"....
Macam macam jenis kuih ader...besttttt.... Kat sini tak tahu la plak macam mane.. ader ke tahlil untuk 40 hari tu. Ader kot.. tapi mungkin lain la caranya. Mungkin jugak dengan cara ni ader manfaatnya. Yerla..panggil orang  buat makan makan sket...salah satu cara bersedekah jugak kan..
 
Mungkin penting jugak buat simati...tapi takder yang lebih besar manfaatnya melainkan.. doa dan ayat ayat suci kalamullah . Kerana itu saja yang dapat menenangkan dan menolong roh si mati di alam sana.
 
Sebab tu la bila kita mati.... hanya 3 perkara jer yang membantu kita..
 
Doa anak yang soleh
Sedekah jariah yang berpanjangan ...
Ilmu yang bermanfaat yang ditinggalkan...
(kalo salah sorry yer)
 
Kalo nak huraikan bab ni memang panjang..tapi secara kesimpulannya macam kat atas la.....
 
Cukup 3 perkara tu..insya Allah.. Tenanglah kita di sana ...bersama Pencipta..dan Habibullah. Insya Allah aku kan cuba sedaya upaya memberi yang terbaik pada penyambung zuriatku..Hafiy n Hadif.. 
 
"Ibu takkan tinggalkan harta yang menimbun  cukuplah jika kamu berpegang teguh pada 5 rukun islam dan 6 rukun iman..itu sahaja kot yang ibu mampu tinggalkan untuk kamu berdua. InsyaAllah...
 
Insap kejappp kalo citer bab bab macam ni...................
 

No comments: