Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Friday, November 5, 2010

Telur Puyuh

Selasa lepas..Ajeed singgah umah mak dia jap... hantar duit pencen. Biasalah.. selaku anak yang paling last... Ayah dia amanahkan dia utk uruskan pasal duit pencen mencen ni. Macam biasa jugaklah.. kalo dah balik sana.. adalah menjadi satu kepelikkan sket kalo balik sana tanpa bawak balik aper-aper. Ntah ..memang pesen mak mertua aku. Selagi ada makanan... sumer di bagi ke sini. Kadang-kadang tu sempai membazir-bazir... Tapi paham jer la orang tua.. Kan kalu tak ambik kecik plak hati... Aku memang paham sangat.


Baru-baru ni FIL aku ni ader la bela puyuh tau.. bukan sket...2 reban..dalam 100 ekor. Baanyak tu. 50 puyuh daging.. 50 lagi puyuh telor. Setiap kali balik mesti ader jer hasilnya. Kuat plak puyuh ni bertelor. Dah naik muak makan telor..Sakan la ko kami sumer makan telor puyuh.. Dah di kasi..kita makan la..kadang-kadang sampai tak termakan plak.. kalo kebetulan adik aku datang sini aku kasik jer dia.



Orang cakap kolestrol 1 bijik telor puyuh sama dengan 3 bijik telor ayam.. betul ker?. kalo betul...gerenti kolestrol kat badan aku makin tinggi.. Agak akula dalam 50 bijik dah kot aku makan ... 50X3 = 150 bijik.... Fuhhh... banyakkkk tu... Dah jemu makan telor... dia sembelih plak puyuh daging tu..makan daging pulak... dapatla 8 ekor. Aku tak tahu nak masak aper.. Goreng pun sodap jer....



Ok..berbalik citer tadi....

Ajeed :.Nah, ni yang last...
Aku : Naper..
Ajeed : Abah dah jual sumer puyuh-puyuh tu.. ngan reban skali..
Aku : Naper gitu ?
Ajeed : Orang sebelah macam tak suker la.. siap buat muntah-muntah..kalo kuar umah depan abah

Biasala..kalo umah rapat-rapat gini. Menatang puyuh tu kan jenis bising 1. Pastu Taik dia bau len macam sket. Tu sebab diorang macam tak senang la. Konon bau busuk. Last-last..dengan reban-reban sekali bapak mertua aku jual.. hah.. puas hati ko?...

No comments: