Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Friday, November 19, 2010

Resepi Kek Coklet

Atas permintaan Puan Dilla aku tulis resepi ni. Walaupun berperisa cokelet berubat namun tetap menbuat orang lain kecur air liur bila nengoknya yer. Takperla ..aku tengah rajin ni. Seingat aku la bahan-bahanya adalah:
 
325g tepung brownie
4 biji telor
1/2 cawan minyak masak
1/2 cawan Air
1/2 sudu KFC serbuk penaik (Soda Bikar Bonat)
1/2 sudu KFC serbuk pelembut (Cresent powder)
Coklat Cair untuk topping
Cokelet rice
 
panaskan air dulu sambil-sambil tu....
 
Kacau tepung kek tadi ngan serbuk penggebu dengan penaik. Ketepi kejap
Pukul telur 4 biji.. pastu masuk tepung tadi
masuk minyak
masuk air..
 
Masukkan dalam bekas plastik 4 segi biasa tu la... jangan penuh.. separuh jer.. kalo 1 paket tepung 1/2 kilo tu jawabbya kena 4 kali kukus la. Kecuali ko ader kukusan yang besar gedabak..senang...sekali kukus masuk 2 bekas.
 
Agak-agak dah masak... kuarkan dari kukusan... tampal la cokelat tadi kat atas kek yang menggebu tadi. Camner nak tau kek tu masak?.. alaaa mcm la ko tak penah buat kek kan?... ke satu spesis macam aku jugak erk?... baik ko ngaku...
 
Sebelum tepek cokelet tu panaskan cokelat tadi kejap (kukus jer dalam kukusan biar sedikit cair), Jangan lupa tambah kan planta dalam cokelet tu. Untuk nampak sedikit berkilau. Lepes tepek cokelet, taburkan cokelet rice tadi..lagi banyak lagi sodap. Cokelat tu jangan tepek banyak sangat. Tak sedap.... manis sangat... hilang rasa keenakan kek tadi.
 
Tunggu sejuk baru potong...enak dimakan sambil tengok Naruto Shipuddennnnnn........
 
 

No comments: