Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 4 Hulubalang :)

Monday, October 25, 2010

SOMTAM

Korang pernah dengan tak perkataan SOMTAM (kalo silap eja tolong betulkan yer). Biasa belah-belah Thailand mungkin pernah dengar. Somtam ni sejenis makanan kalo korang nak tahu. Ala-ala kerabu jugak. Senang jer nak makan somtam ni. Korang pi kedai tomyam gerenti ada jual.
 
Akceli jumaat lepas baru aku diajar untuk makan benda ni...ermmmm sedap. Mula-mula rasa sket.. eh sedap plak... ambik 2 sudu lagi... eh sedap lagi la... Lepas rasa sedap tu..mmang dah tak tahu malu lagi la. Ratah ajer. Somtam ni sedap dimakan macam tu jer. Kalo makan sama nasi kurang enak dongggg.
 
Siap tanya resepi lagi dengan kawan aku tu. Ingat hari ni nak carik bahan-bahan. Kalo sempat buat malam ni. Kalo tak sempat hari minggu ni jer la. Salah satu bahan utamanya adalah betik yang lom masak. Maksud aku bukan tak masak lansung yang isi putih tau.. yang dah tua tapi blom lembik tu.. kekuningan warna dia. Dengan muka tak malu aku mintak sebijik kat member aku yang sorang lagi. Kat kedai mana ader jual. Siap mintak nak beli lagi. Tapi orang tu bukan nak jual pun.
 
" Lenny... betik ader lagi tak kat umah?"
"Ada ... neper...?"
"Akak nak sebijik la.. nak buat TOMSAM"..
 
Sebenarnya sajer jer aku sebut TOMSAM..bukan somtam... Perli boss aku kat blakang Dia bantai gelak jer bila aku perli dia. Hahhahaha..... ader ke SOMTAM dia cakap TOMSAM.
 
Yang sorang ni lagi best... BRUKBAND dia bantai BREDBOND... aku cakap nasib baik dia tak sebut BOKBOND.... Kalu tak..memang sah la dia buta IT.
 
Pst: Nanti entry pasal resepi buat SOMTAM akan menyusul...
 
 

2 comments:

nalhuda wanlin said...

aku suka somtam ni...

aCik Anie said...

try skali rasa nak lagi la..sedap