Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 4 Hulubalang :)

Friday, September 17, 2010

DI PAGI HARI RAYA

Tak best plak tulis citer kronologi-kronologi ni. Buat macam biasa jer la.

Citer sehari sebelum raya sudah. Citer malam raya pun sudah. Sekarang citer di pagi hari raya plak. Macam rutin biasala.. Bangun pagi... berebut bilik mandi, ada yang sibuk kat dapur...ada plak yang sibuk kat luar.. ada jugak yang sibuk ngan anak-anak. Ada gak yang masih tak bangun-bangun lagi ni. Apa cerrrr.

Aku macam biasa. Sementara budak berdua tu belom bangun masuk dapur jap..prepare aper yang patut..jerang air, Isi kuih dalam balang, potong nasik impit, potong lemang. Dan yang paling tak boleh miss..masak nasik... ini memang wajib. Laki aku kalo tak dapat nasik jag la.. taring dia sket akan keluar.. tak kisahlah lauk rendang pun janji nasik yo puan-puan.

Bila dah budak berdua ni bangun jangan harap aku nak sibuk kat dapur lagi. Masing-masing kongsi tugas aku mandi Hadif ..dia plak mandi Hafiy.... Kata nak sehidup semati.. sumer harus dikongsi la. Jangan kongsi laki dah... simpanagggg malekat 44.

Dah mandi sumer .. pakai baju chantek-cantek.... sarung kain semayang..turun semayang raya dulu.. Part ni aku cukup alert... bawak duit kecik pegi mesjid.... setiap kali semayang raya aku selalu terlupa bawak duit.. kat sini ader acara past-past tupperware..... selalu bila tiba depan aku mesti zerro...lupaaaa nak bawak duit... buat malu jer kan.. singgit pun takleh nak sedekah.

Dah settle semayang raya baru kitorang balik umah..bermaafan sambil tukar-tukar duit raya.. tukar ok... Part yang syahdu syahdan ni aku tak berapa nak gemar sket.... lom aper-aper dah meleleh... Biasanya dimulakan oleh menantu kesayangan . Apo lagi...En Ajeed la..selaku menantu yang solonggg. Dia kalo bab mintak maaf memang perfectttt..... terang dan jelas jer ayat dia. Panjang......anak sdiri pun tak macam tu... tapi bila dah tengok dia boleh buat gitu.. kami sumer pun tiru la.

Lepas sesi bermaafan masuk plak acara bergambar..... Upload sket jerla.. sekadar untuk jadikan kenangan raya 2010




Bukan main susah lagi nak setting biar sumer napak cantik jer dalam gambar.......lepas sesi bergambar baru ada acara makan-makan...  Bergegar dapur mak aku... masing-masing kebulur nak makan pagi.. maklumla..sebulan poser kan. Hari tu la baru dapat merasa makan pagi... sungguh nikmatkan.. Cuba korang bayangkan kalo poser kita tak sempurna.. ader tak rasa nikmat makan pagi macam tu..




Makan kena cepat weyyy.. sat lagi acara melayan tetamu plak.....orang pertama yang datang..jiran sebelah umah.....sembang-sembang sambil makan. Bila dah reda sket baru la aku kuar beraya umah jiran yang dekat-dekat.

Dah agak-agak petang tu baru la reda sket... maka bermula tugas rasmi seorang perempuan.. masuk dapur..basuh pinggan mangkuk..masak nasi..masak lauk tu masak lauk ni...... untung kan jadi lelaki... siap jer....

Jommm makannnnn.........

Dan gambar kami lagi....



Akhir sekali..... gambar kami berlima.. saper terror cuba susun saper sulung saper bungsu


No comments: