Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Tuesday, August 17, 2010

BAKAR-BAKAR SAJA

Salam buat readers sumer. Hari ni masuk 7 Ramadhan, maknanya 7 hari dah ramadhan berlalu. Namun pada aku satu kerugian kerana ianya berlalu begitu saja tanpa pengisian yang betul-betul berilmiah. Cehh.. Kalo ikutkan hati aku nak gak aku rasa ramadhan-ramadhan yang macam kat kampung yang pernah aku lalui suatu ketika dulu. Namun tak dapek nyer… betull..bukan aku nak tunjuk alim..siyesss aku teringinnnnn sangat nak dengar alunan ayat suci dari imam masjid Kajang Mewah ni masa semayang terawih.

Dulu masa bujang sempat gak merasa itu semua. Namun sekarang tak lagi. Tunggulah budak berdua ni besar dulu. Masa tu dah takder halangan lagi. Jangan terberanak sorang lagi sudah.. Kan tak habis-habis alasan sama jugak. Anak kecik..anak kecik.. anak kecik. Tapi kalo gun alasan ni masa kat kenduri sedara mara lagi best.. Ada alasan nak ngelat….J

Okla, berbalik citer pasal semalam.. .. ermmm kesian kan kat pemiaga kat PARAM (Pasar Ramadhan)..hujan lebat giler. Gerenti semalam banyak kuih muih lauk pauk kat PARAM tak terjual.. Mana taknya …orang tak sanggup nak menyinggah. Hujan lebat giler. Takper la abang-abang.. akak-akak… adik-adik…sedekahkan saja kat mesjid –mesjid.. dapat gak diorang buat Moreh.

Teringat plak kisah kat Jasin Melaka.. Ngeri wooo khemah kena tarik kat ribut. Agaknya tu satu peringatan kot…. Supaya mereka yang jual kat PARAM ni tak cekik darah sangat. Kalo cekik darah sedap ok la lagi.. kalo tak sedap..kat tak pasal-pasal kena sumpah kat orang. Nasib baik semalam tak ribut.. Hujat jer lebat.. tapi alhamdulillah basah gak bumi kita ni dengan air hujan. Itu sumer rahmat dari tuhan.


Aku macam biasa la. Dah tak sempat menyinggah kat PARAM maka aku pun kenalah masuk bersilat kungfu ala tai ci kat dapur… dah nama tai ci..maka makanan pun ala-ala jer la. Takder berat-berat nyer. Semalam menunya hanya yang bakar-bakar saja.. Sempat gorengnya udang jer… Ikan sumbat tempoyak pastu bakar...ya ampunnnnn pertama kali dicuba trus terjatuh centa....., kambing perap sos triam bakar jugak.... sumer bakar.

Pastu makan buah-buah. Mana dapat nak makan sedap-sedap kalo budak kecit ni tak tido.. kenkadang aku tambat jer kat kusi. Tak larat wey setiap kali masak kena dokong.. berbuah pinggang aku nanti. Hadif tu nampak jer kecik halus..tapi leh tahan gak la kalo ½ kendong dia. Nak ½ jam 10 minit pun dah lenguh tau… Soooo elok sangatlah dia tu aku tambat kat kusi.. Bukan tambat dia.. tambat wolker dia.. nampak sangat sifat mak tiri kalo aku sanggup tambat dia.


Ok la… dah puas dah membebel pagi ni.. ader kerja sket nak buat. Kan petang tenaga dah kurang.. so masa yang sesuai adalah sekarang….cepattt…bangunnnn..kerjaaaa…….

Pstt : Ader gak member yang berminat pasal langsir 2nd ni…. Yerlah…surirumah digalakan berjimat.. pacu ekonomi keluarga.. Hiduppppp Wanita….. (tetiba)

2 comments:

Shitsurei Shimashita said...

salam kak,
uik..masjid tu speaker dia x kuat ker kak?
musim hujan sudah tiba, cian para peniaga

aCik Anie said...

tak...dgr sayup sayup jer..tak jelas..