Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 4 Hulubalang :)

Saturday, July 24, 2010

BUDU

Malam nanti punya resepi pagi ni dah piker dah.. apa nak dimasak lagi.. malam tadi Ajeed balik lambat.. beli ikan Mata besar 3 ekor. Ikan sadin 2 ekor..nak rebus.. then goreng.. sedappp… pastu 5 keping tenggiri ..15 henggit.. rege tak hingat punyalah.. Piker..piker.. apa nak dimasak..sumer ikan jer ni… Dah jemu..minggu ni dagingggg jer manjang..



Malam tadi menu paling spesel… telor rebus cicah budu.. Dah takder idea nak masak apa.. buntu.. Hafiy plak merengek nak makan nasi.. idea ni lom datang lagi nak kasi lauk apa. Last-last rebus jer telor…aku ngap..dia ngap…….sap kat Hafiy skali.. ingat takder respons….bertambah-tambah rupanya. Sedap kot..

Nak looo..nak loooo…. (telor)

Yang paling tak boleh blah bila dia siap angkat piring budu tu macam hirup sup… hahaha.. ya ampun..ko belom mengerti aper itu budu nak.. masinnn….. Aku diamkan aje… sekali tengok meleleh kat perut dia…sampai ke pusat.. makan tak berbaju..gitu lah… bila dah basuh macam tak berapa nak tanggal kemerahan budu tu.. Kuat betul pewarna dia. Tapi lantaklah.. janji sodap.

Macam takder zat jer kasi budak makan gini.. tapi apa boleh buat.. dah kena ngan selera dia. Apa salahnya aku ajar dia makan budu kan.. tidak-tidak ader gak geng aku makan budu besok…

Makan dengan Ajeed tak best.. nak celup dalam pinggan macam takut-takut jer.. sebetulnya dia geli… dia lebih suka guna sudu.. tak pun 1 mangkuk tu untuk dia.. apa barang makan budu sorang-sorang.. takder nikmat la… budu ni nikmatnya makan reramai.. ko celup aku celup.. ko tenyeh lada..aku perah asam limau.. pastu match plak ngan rebung…. Petai.. jering… paling takder pun timun batang…

Ohh nikmatnya bila ader ikan slaye bakar skali.....

No comments: