Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Monday, April 26, 2010

TERESEK

Aku gerenti mesti ramai yang tak kenal apa itu teresek.. menatang aper tu…? Jangan geli nak makan dah.. tgk gambar gerenti korang geli..tapi kalo makan..gentilah…walllaaaaahhhh…..



Bukan sejenis binatang..tapi sejenis makanan org kelantan.. Jantung pisang kenal..?..…kalo kenal itulah bahan utamanya…dibuat dari jantung pisang la.. Cuma rempah bahan dia sumer tu ala-ala rendang sket…Cuma tak taruk daun kunyit.

Nak senang tengok resepi kat bawah.

Jantung pisang- of coz la..bahan utama..major nih..takder ni memang tak jadi teresek… gesekla namanya…
Santan-kepala tu lagi best..kalu cair sgt jenuh la korang nak nunggu kering..
Ayam- kalu boleh bukan isi la.. nak kat bahagian tulang, mcm leher ker, kepak ker, kaki ker..org kelantan panggil kopeh ayam
Bawang putih, merah, ketumbar, lenkuas, halia dan
Sedikit serbuk kari….

Macam biasa tumis bawang halia tu sumer..masuk kari tumiss sampai naik bau…masuk ayam..tumis sampai masak .. masuk santan plak..tunggu nak kering baru masuk jantung..

Jantung pisang tu jangan ko belah empat plak.. hiris halus-halu.. jangan la terlampau halu..hancur plak..sedang-sedang elok la…rendam air garam..kasi ilang getah.. then bila santan dah pekat..masuk dalam kuali..gaul skali sampai sebati..

Opsss lupa .. sebelum masuk jantung pisang tadi..masuk la siap siap asam keping..garam gula..baru masuk jantung..pastu ko try la… apa yang kurang…

Itu sajer.. mudah kan…?

No comments: