Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Tuesday, April 20, 2010

DAGING SALAI MASAK REBUNG CILI PADI

Ehh…. Macam salah jer susunan tu.. Takpe..janji ada daging salai, rebung dan yang penting masak lomak cili padi..wahhhhhhh betul-betul mebelesssss. Sedap.. Daging tu cari yang skali ngan tulaang sket. Campur la ngan daging elok. Bakar dulu atas dapur.. balut ngan kertas foil tu dulu.



Asalnya buat ni sebab pagi tu tgk kat TV… rancangan NasiK Lemak Kopi O… chef tu buat masak lemak taruk halia. Pelik.. biasanya buat tak taruk halia.. terus la rasa nak cuba resepi dia.. sedap ke idak.

Bahan-Bahannya:
Daging
Cili Padi
Santan
Kunyit
Rebung
Halia
Serai
Bawang Sket…

Semunya diblender skali.. masak sampai empuk dagingnya bersama santan…dah agak-agak empuk..masuk rebung, garam, gula sket..asam..serai skali…masak kejap sampai rebung tu masak…5 minit tu angkat la

Sedia utk dihidang.. makan plak ngan ikan masin…fuhhh… menjilat pingganla jawabnya.. Tlor masin pun ok gak… janji sesautu yang masin-masin gitu…. Ohhhh sungguh mabelessssssss.

4 comments:

nalhuda said...

sodapnyer..nasi lemak aku dah buat...

Cik Anie said...

yer.. sedap tak?.. mesti naqiu suka kan?

amaiy said...

tumpg tye cik ane.. bleh xjelaskn dgn byk kt sy daging salai masak lemak cili api ni sdap mkn dgn ap.. tlur masin, ikan masin, nasi putih, lagi??

aCik Anie said...

hehe... yang paling sedap makan dengan ikan masam... atau ikan jeruk..yg salut ngan beras goreng tu... best gilerrrr...amiey cuba yer...