Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Tuesday, September 29, 2009

Raya Punya Citer (Part 4)

Raya Ke2 lepas weolls balik dari umah abang ipar trus pecut ke Kelana Jaya. Hafiy nak beraya umah "Aunty Ira"..hehe..Aunty... jgn marah yer..
Masa weolls dah sampai kat area umah dia..dia takder kat umah. So...lepak la kejap kat depat LRT Kelana Jaya. Salah weolls jugak..tau nak dtg sana tak bagitau awal-awal.. inilah padahnya




Hafiy bukan main Hepy lain... kejap lari sana sini.. nasib baik laki dia takder.. kalo ader....tak tahu la...ya la... paham-paham jerla umah org yg takder anak..steady jer... tak pasal-pasal Aunty Ira kena kemas umah... sory yer..



Balik jer dari sini weolls singgah Jusco Bukit Raja.. beli Baju raya Ajeed & kasut raya Ben10 Hafiy.. kesian kan raya ke2 baru nak pakai baju & kasut baru....




Perasan tak kasut biru tu....kasut raya Hafiy tu.. opss bukan kasut...sandal... igt tak nak beli tapi bila cuba pakai kasut dia yg lama tu dah tak muat kaki.. sebelum raya tak pernah nak cuba..dah raya baru sedar kasut dah tak muat... hehe..Hafiy dah makin besorrrr......

Raya Punya Citer (Part 3)

Raya ke3 pagi aku gerak balik Klantan.. hepynya....tambah plak jalanraya clean & clear... perjalanan yg lancar....
Raya ke4 kitorang dah plan nak buat kikah Hafiy...tapi aku tak risau sebab sumer mak aku dah settle... barang2 sumer dah beli... (Sayang Maaaaa)... aku bagi duit pun dia tak ambik.... baiknya mak aku.. dia memang gini.. utk cucu sulung setiap org anaknya sumer dia yg sponser... termasukla bebiri ke kambing ker..


Ajeed tgh gigih hidupkan api.. nak bakar kaki & kepala bebiri..


Nampak tak pakcik yg pakai baju putih.. tu la Tok Ayah Hafiy


Adik laki aku yg nombor 3 tgh cuci perut bebiri


Kepala bebiri yg Ajeed bakar.... kesiannn kan...


Geng2 hawa sibuk kat dapur...


Ni plak...spupu spapat aku tgh cuci usus bebiri.. part ni yg paling sedap...

Kalo macam Hafiy ni kita buat bebiri. seingat aku bebiri tu dia dah beli masa Hafiy mula2 lahir dulu.. skrg Hafiy dah stahun 8.. sooo bayangkan... betapa besarnya bebiri tu... dekat 5 ratus gak la habis... tapi mak aku tak nak ambik 1 sen pun...tapi tu bukan bermakna aku simpan balik duit tu.. ada gak la aku gunakan utk beli barang2 yang tertinggal skali. Bagi dia duit raya gak... pastu igt nak sponser dia buat tangga baru.. bukan aper.. tak sedapla... kalo asyik terima jer kan... sesekali memberi jugakla... bukan ker tangan yang memberi lebih baik dari yg menerima kan?,,,


Tgh bz membakar.. org ambik gambar pun tak sedar


Yg ni tgh kikis kaki bebiri...

untuk adik Hafiy yg bakal lahir nipun dia ader tya.. nak tak bebiri tu.. kalo nak dia tak nak jual la.. aku cakap buat skali ngan korban jer..bagi daging jer.. takyah susah2 nak buat makan....letih woooo..walopun aku tukang arah jer.. tapi penat giler...


Geng adam tgh potong daging...


Hasil dari sekor kambing bebiri...

Aku tgk sikit jer daging tu.. tapi bila dah masak..mak oiii...1 periuk besar tu.. sedappppp...... saper yg tak makan kambing bebiri memang rugi....


Monday, September 28, 2009

Raya Punya Citer (Part 2)



Kononnya la.. tahun ni nak sedondon warna kuning... tapi tgkla... kuning yg tak berapa nak sedondon. Aku plak bukan takder baju raya .... ader.. aku awal2 lagi dah beli.. tapi aku beli masa perut aku 7 bulan.. sooo....bila dah sampai 8 bulan 1/2 ni..paham jer... makin terik la... bila aku pakai jer... nampak sgt boyotnya... segan plak aku nak pakai pagi raya.. soo sudahnya pakai baju tahun lepas punya...

Ajeed punya kes plak.. bila aku suruh jer beli baju melayu.. ader jer alasan dia...
Allaaa..pakai kejap jer pagi raya jer..pakai pi semayang jer.. pastu bukak pakai t shirt...

Untuk informasi uolls.. baju dia hanya ader 2 pasang jer... satu aku bagi masa tunang... warna biru..
satu lagi baju mlayu masa akad nikah.. pastu kalo ader selai 2 tu..ihsan dari ayah dia.. yg stok 3 . 4 tahun lepas..
Bukan aku tak nak beli... habis dia yg taknak.. ermm... takper la..jimat gak belanja untuk baju raya...hehe...
Bukan salah ibu mengandung la kan....?

Pssst: Prasan tak.. perut aku tak besar sgt kan... sebanarnya besar gak.. tapi camner boleh jadik kecik bila aku pakai baju ni...

Raya Punya Citer (Part 1)



Tahun ni kitorang raya kat sini dulu. Raya ke3 baru bertolak balik Kelantan.. Alhamdulillah..terlepas dari jemm...
Sabtu petang kitorang gerak balik Klang...raya tahun ni sumer adik bradik abg aku berkumpul.. sumer org ader termasuk 3 cicitnya...cucunya ntah brapa org.... bukan main meriah lagi...

Sampai Klang jer 1 family baru sampai...akak ipar yg sulung tinggal kat Kg Pandan.. yg dari kedah malam tu baru sampai.. yg kat Klang plak lepas kitorang sampai diorang muncul, yg melaka paling last .. petang raya baru sampai.. pastu sorang lagi yg Shah alam tu.. kira datang pagi raya jer la sebab rumah diorang doket jer...tak tido kat umah mak mertua aku la..

Masa kitorang sampai tu.. sumer dah hampir siap.. ayam kampung masak cilipadi udah... 7 ekor dalam kuali... rendang daging pun udah... tapi masih lom masak.. nasi impit pun dah siap masak...


Aku balik pun yilekk sajer... lagipun kalo aku nak masuk buat kerja kat dapur mesti diorang cakap...bukan mesti la..wajib lagi diorang cakap

allllaaaaa..kesian mak buyung.... tak payah buatla.. suruh jer anak2 dara yg ramai ni buat...
hehe.....:) aku tak salah kannnnn????

Hafiy Kena Tinggal...

Salam 1 malaysia sumer...Ntah naper malam tadi mimpi pun idak..ngigau pun idak.. aku rasa macam nak update citer raya jerr... so pepagi ni aku ambik masa nak buka blog aku yg sememang nya dah lama bersawang.. kalo boleh nampak bapak segala spiderman dah bergayut kat blog aku..

Sebenarnya aku sedih ni sebab Hafiy aku dah tinggalkan kat kampung..bersama tok ayah..nenek & Cek Su nya...
Malam tadi bukan main gelisah lagi pusing kanan tak kena..kiri pun tak kena.. mana taknya biasanya Hafiy ader.. malam tadi lahaiiiiii... sunyinya...

Sebelum balik KL aku dah peratikan Ajeed ke hulu ke hilir ngan Hafiy.. janjinya awal la nak balik sini dal kul 9...10 gitu... tapi aku tgk Ajeed leka duk mlayan Hafiy aku pun senyap jer la... aku lagi suka.. biasanya kalo nak balik KL bukan main cepat lagi dia bersiap.. tapi kali ni idak.. kejap2 dia naik motor..bawak Hafiy pusing kampung.. lepas tu leka mlayan Si Hafiy nak mandi.. pastu ke hulu ke hilir ikut Hafiy kejar ayam...kejar kucing... pastu kejap lagi dia tolong ayah aku kopek kelapa.. aku tahu dia sebenarnya susah nak lepaskan Hafiy..namun ape bole buat.. kalo tak tinggal kat kg. camner kalo buatnya aku nak terberanak tengah2 malam buta.. nak tinggal Hafiy kat mana plak...

Tapi aku tgk Hafiy slambanya jer kat sana.. takder sibuk nak berkepit ngan kitaorang.. mungkin dia blom reti lagi nak mengada-ngada.. elok la..takder la aku risau sgt...

smalam pun aku call cek su dia...
Hafiy ader cari aku tak...?
Takder pun... sibuk main ngan keter dia ader la....takder pun cari kooo... ader gak dia masuk bilik..tapi bukan cari ibu dia.. masuk simpan botol susu dia...

Pagi tadi call lagi...
Hafiy camner senang ke dia tido smalam... tak cari ibu ngan babah dia ker?
Takder pun... kul 8 dah tido...tapi kul 11 dia jaga balik sorang2 siap boleh mengiuuuw..ngiuwww lagi..buat bunyi kucing..org lain sumer nyenyak tido...


:)