Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Wednesday, May 20, 2009

Ader Saper² Yg Tahu Tak???

Bos aku punya problem la nie... Kalo uollss penah berada dalam situasi camni atau hampir sama atau tahu la serba skit pasal ni boleh la tinggalkan kat komen yer.

Gini citernya.........
Nak tya dulu ... boleh tak dia tinggal asing² dgn kita sedangkan kita bayar levi dia .. kerja utk 24 jam.. tapi sejak sebulan lepas kawin dia sibuk nak balik umah sewa laki dia ..area taman tu la.. pastu dia mintak plak utk tak nak dtg hari ahad... mmg skrg dia tak dtg la..kira kerja seminggu 6 hari jer la. Pastu setiap hari bos aku balik kerja jer dia sibuk nak balik umah dia (dlm kul 7 gitu)..tak menyempat langsung... pagi besok plak dia dtg balik.... nampak mcm kerja gaji hari plak..yg paling tak best tu siap bawak baju laki dia basuh umah bos aku ni... 2-3 kali jugak terserempak ngan bos aku... pastu kalo beli barang² kan ..like sabun mandi yg kembar 3 tuh.. 2 dia bawak balik.. pastu uolls bayangkan kalo minyak 5 kilo tuh tak sampai 1 minggu dia guna.. mana dia buang benda tuhh.. kalo byk menggoreng sekalipun takkan tak cukup seminggu 5 kilo... dia hirup aperrrr......dah jadi ngumpat kat dia plak..sebenarnya nak tya tu jer.. boleh ker dia tinggal asing-asing ngan kita...pastu hari ahad tak datang kerja.....sedangkan kita bayar levi utk dia....saper-saper tahu leh tinggalkan kat komen yer
tq sumer pada yg sudi bagi pendapat atau pandangan

Tuesday, May 19, 2009

Monday, May 18, 2009

Aper maknanya erkk...



Hari ni genap 4 bulan usia kandungan aku (aku harap kiraan aku betul la).. sebenarnya aku lupa bila last period haritu..(hantam sajala).. maklum benda tak dirancang (gi klinik nanti mesti misi marah... "Mcm mana boleh tak ingat.."). Mmg la taget aku tahun ni nak beranak..tapi tak sangka seawal ni hehe.. apepun rejeki Allah Taala.. Alhamdulillah..

2 mlm lepas aku mimpi syioookkk sgt.. mimpi beli gaun baby gurl warna biru. Rasa-rasa uolls la benda tu jadi nyata ker erk...Org kata kalo anak popuan mesti mimpi beli barang-barang budak popuan. Yer ker... sejauh mana kebenaran aku sdiri pun tak pasti.

Member 1 ofis aku ni plak siap buat telekan lg aku dpt bb gurl or boy. Member aku ni indian..katanya mengikut kepercayaan family dia la kalo nak tahu kita dapat bby gurl or boy kita kena ambik seutas rantai leher then kita gengam sambil sebut nama suami isteri ni.. (rajin plak dia buatkan utk aku) Kalo rantai tu bergerak secara membulat. (betul ku ayat aku nih).. maksudnya dia berpusing la.. maknanya bb gurl..kalo dia menghayun dari atas kebawah tandanya lelaki. Kalo ikut family dia cara cam tu mmg tepat.. aku tak pasti plak.. aku tak kisah sebenarnya.. kalu dpt gurl bonus la tu..kalo boy pun alhamdulillah darah daging aku jugak... nanti kita sama-sama tgk la yer.. bulan depan nak scan.. tetap terima qada dan qadar....

Friday, May 15, 2009

Ader saper-saper penah buat camni tak...

Gini kisahnya.. malam tadi dalam kul 1-15. Hafiy tetiba bangun menangis sambil kepala dongak atas pastu nangis tak kuar air mata. Aku dah mula panik. Takut pun ada.. Ajed cuba pegang dia tapi still sama.. pujuk pun tak jalan tetap dengan gaya sama.. kaki melonjak-lojak.. mata pandang atas.. Aku mula baca aper yg terlintas kat fikiran aku masa tu.. baca ayat kursi jer la..berulang-ulang.... Dalam 5 minit gitu.. aku cuba letak dia atas tilam.. sambil baca ayat kursi lagi..lama kelamaan slow skit bunyi tangisan dia... Aku cuba cakap dgn dia.. "Hafiy.. ni ibu.. ni babah..hafiy tak kenal ker... ".. seminit kemudian dia senyap.. terus dia peluk bahu aku....dalam hati tak putus baca ayat kursi...

Pagi tadi aku cerita kes ni kat pengasuh dia... katanya ader benda mengacau la tu.. aku pun dah agak dah... sebab aku penah dgr citer nak cam budak kena sampuk ni senang jer..kalo dia nangis tak kuar air mata..pastu kepalanya dongak kat atas... Pastu pengasuh Hafiy tu siap bagi petua lagi lenkali kalo terkena gitu BUKA SEPENDO PAKAI KAIN BATIK THEN MASUK KAN HAFIY KAT DALAM KAIN TU.....

Ader sesaper yg penah dengar atau penah cuba petua ni. Atau ader petua lain bolehlah kita kongsi bersama.. Takut woooooo... tgk cara dia nangis... malam tadi aku yg menangis dulu..kuar masuk bilik pikir cara nak stop dia menangis..

Kalo sesaper ader petua lehla kita kongsi bersama.. .TQ...

Jom kita minum Horliks

Iklan jap…
Ho..HO..HO…(ntah lupa lirik plak)…yg aku paham khasiat dia.. mcm kita makan 3 kilo bayam kan.. bayam kan tambah darah…..
Yer-yer nak iklan mcm igt lirik….

Kalo ikut pengalaman mengandungkan Hafiy kalo darah cair aku minum holiks trus ok … so sebagai ganti ubat tambah darah aku ambik holiks jer pagi n malam…. Tapi aku takleh minum holiks tu sesaja..kena campur milo…sedap la sket rasanya.



Soooo takyah aku telan pil tambah darah yg warna cokelet tu.. setengah org takleh masuk langsung pil tu..ader yg mcm nak pengsan… tapi aku ok..Cuma aku malas nak gi klinik krajaan..

Tunggu masuk 5 ..6 bulan baru aku nak gi klinik krajaan.. Masa tu kalo nak ulang alik gi klinik pun tak kisah sebab tinggal beberapa bulan lagi kan…..

Thursday, May 14, 2009

Ingat Penting Sgt…Hampessss...

Adik aku sorang suker sgt buat gempak jer lebih.. org kata…

Semalam sibuk dia miscal Ajeed. Dia igt aku ada dgn Ajeed. Ajeed plak siap tepon aku suh cal Ila balik kot ada benda urgent yg dia nak bagitau…Aku takder cal pun…

Pastu dia call adik aku yg laki tu plak..kebetulan adik aku dtg umah masa tuh.. tya aku ader ker tak.. adik aku ckp aku tgh solat..tepon sat lagi.. Dia tetap tak putus asa..cal lagi adik aku tya aku dah siap ke belum.. aku dah mula riso mikir aper benda dia nak bagi tau..

Ila : Hello Kak…
Aku : (Menunggu dlm debaran)….. naper… ader hal urgent ke?..
Ila : Kak… mu tahu saper yg dtg ofis aku.. Alex Yoong.. ngan bini dia.. Ya Allah ensem giler… dia tegur aku tya ader carger Nokia ker tak.. dug dag..dug dag..jantung aku berdebar..(siap tiru diolog alex yoong lagik.. do u have a Nokia Charger) Bini dia plak sombong giler..mu cengkung kurus kering.. dah la pakai seksi nampak sependo yg tali halus tuh…. Tapi pakai baju brended punya la..Beg LV lagi….
Aku : (ermmm hampeh tul) aku igt ader benda penting aper.. ko tepon aku nak cakap tu jer….. buang karan tul la….
Ila : Hensem kak… aku tgk gambar kat passport dia..ensem la…


Adik aku mmg gini.. kdg2 benda kecik yg jadi kat ofis dia pun.. dia boleh curik masa call aku semata-mata nak bagitau benda kecik gitu…

Psssttt: Dah jadi bergoosip plak…lok lak bettulll la……kdg2 leh ilangkan boring gak kan...


Obimin + Acid Folic

Sengaja aku malas check up awal-awal. Bukan apa.. satunya aku malas minum air gula..(mcm la ko takyah minum kalau pi check lewat.. tetap kena minum gak..) pastu aku malas asyik-asyik kena cuti kan. Tambah plak cuti tahun dah tinggal 2 ½ hari. Nak MC plak banyak songeh. Siap cal klinik tya org klinik sakit apa, ubat apa.. yer ker sakit.. budak klinik pun nyampah jer kalo dengar budak DMI nak MC. Dia malas nak jawab soalan-soalan cepu cemas yg mengalahkan polis dari HR sini.


Aku mintak Ajeed beli jer obimin kat klinik malam tadi. Pakcik tu plak kuar lambat. Klinik nak tutup dah.. Mintak dia beli obomin sama Asid folik.. mak oiiiii mahal giler dia charge RM 45 hinggit..kalahkan klinik pakar. Malas la nak pi jauh-jauh kan.. Tapi apakan daya …..

Wednesday, May 13, 2009

Kisah Disebalik Nama

Aku tak tahula camner ayah dia boleh taruk nama nih ..

Bos Aku: Lucunyanya nama dia nie..Sengat Anak Molly
Aku : Eloknya tukar S ke P..jadi pengat..sedap gak makan..
Bos Aku : Sedap jer kita gelakkan nama org..
Aku: Habis nama dia tu pelik sgt...takkpun kalo taknak tukar jer nama ayah.. Sengat Anak Tebuannnn... hhahha..lagi beshhhh....
Bos Aku: (gelak)...

Opss: Sory yer sengat.. termengumpat jap...

Kegemaranku Sekarang




Kalo ore klate panggil Buah Pauh Reknge.. kalo sini panggil pelam kot..takpun mangga ringgan hehe…. Inilah makananku masa tgh buah kerja..sambil buat kerja sambil curik makan...

Makan plak ngan asam boi yg bijik besar-besar ni…fuhhhh..sedap… buah ni aku bawak dari kampung.. skrg musim pauh ringan kot… mana-mana jer ader buah.. sepanjang jalan nak balik klantan….

Kat kg aku lagi best.. pokoknya kecik buahnya merimbun..ko takyah pakai galah petik ngan tangan jer.. kalo ko nak sebijik ko ambik sebijik.. fresh gitu……

Tuesday, May 12, 2009

testing

kini baru kutahu.... lagi sonang korje...

Timah oooooo timah

Surat Timah Utk BF dia....Suratnya berbunyi begini:-

Hi,
My motive write dis letter to giv know u something. I want to CUT CONNECTION us. I saw u PLAY WOOD THREE in front my eyes. So, I break connection to PULL MY BODY from dis luv. I hav think about dis very COOK-COOK. I know I CLAP 1 HAND only. I don trust u again! U are really CROCDILE LAND! I don want u to PLAY-PLAY with my LIVER. I hav been crying until no more eye water. I don want BANANA TO FRUIT 2 TIMES. SAFE WALK!

The true,
Timah....

Terjemahan ayat Huruf Besar:

CUT CONNECTION - PUTUS HUBUNGAN
PLAY WOOD THREE - MAIN KAYU TIGA
PULL MY BODY - TARIK DIRI
COOK-COOK - MASAK-MASAK
CLAP 1 HAND - TEPUK SEBELAH TANGAN
CROCDILE LAND - BUAYA DARAT
BANANA TO FRUIT 2 TIMES - PISANG MASAK 2 KALI
SAFE WALK - SELAMAT JALAN

Saat Paling Tak suka

Bila tiba time balik KL ni la yg paling aku tak suker. Rasa mcm baru jer balik.. Tetiba dah samapi masa balik KL……. Waaaaaaaaaa aku tak nak . Tapi aper leh buat kan.. saper suh aku carik rezeki jauh-jauh. Pastu gatal plak nak kawin ngan org jauh… dah nama jodoh redoooo jer la.



Pagi-pagi mak aku dah bangun sediakan bekal utk kitorang.. Sempat gak 2-3 jenis lauk dia masakkan utk bekal kitorang.. Inilah yg paling aku sayang kat mak aku nih… tgh nulis ni terasa renduuu plak… ntah bila leh balik lagi tak tau la…raya la kot. Sampai jer Hentian Benta (Port biasa kitorang) trus bukak bekal.. lapar giler rasannya….


Sajer nak zoom ..nak kasih meleleh sket uolls menengoknya

Ikan Garaman N sambal pauh..sedappp..inilah lauk terbaru yg menjadi kegilaan ku..sampai hari ni... taknak lauk lain

Daging Gulai.. langsung takleh masuk.. makan kuah jer..

Ni pun sama..sambal ayam..Ajeed sukala... aku setakat pandang jer.. kalo korang nak tahu.. sampai skrg tekak aku takleh terima ayam..

Tadi gulai..ni goreng plak... tapi tetap sodappp....daging pun sama..sejak aku nak makan daging beberapa bulan lepas yg ajeed pi cari malam2 buta tuh..samapi skrg aku takleh makan... mengades-ngades kan?
Itu jer la....selamat mejamu selera yer...


Monday, May 11, 2009

Uweekss..

Pagi tadi aku tteringin nak makan roti canai. Suh la cik abang tu singgah kedai belakang umah aku.. mintak tapau 2 keping roti kosong , cicahnya kuah dal.. Tak sempat plak nak makan pagi soo aku amakan kul 10 jerlah... dah makan separuh baru aku perasan aku ternampak taik cicak yg dah kering kat bekas kuah dal ..tapi bahagian luar... trus aku tak sambung makan.. tapi dah masuk perut hampir sebijik 1/2 la....

Sudahnya tong sampah jugakla tempatnya... Pasni tak hinggin lagi aku makan kat kedai tu.. punyala pengotor... gerentila bekas tu tak penah dibasuhnya.. Kalo besuh mesti dai perasan kan...



psst.. yg tak sedapnya dah masuk perut aku....

Mandi Sungeee

Kalo balik kg tak sah kalo tak pegi sungai. Aku tak tahu aper kena ngan Hafiy.. asal nampak sungai jer terus mata jadi kuyu nak tido.. mungkin dia menghayati deruan air sungai tu kot.. sampai boleh tertido.

Huby aku tukang ambik gambar..dia tak nak mandi...

Kali ni aku paksa gak dia masuk air.. Langsung takder wajah ceria.. mengantuk jer,,tapi still maintain bebbb… dia tak nangiss tu.. selam dalam air pun tak nangis… Aper lagi kena buli dek Pak ngah dia la.. kejap masuk dlm air..kejap plak letak atas batu.. kejap lagi letak atas pasir… still maintainnnn. Tetap tak melalak.. heran betul aku…
Batu ni sebenar panas... tapi dia siap silang kaki lagi tu.. gaya cam org tua..
Letak atas pasir pun sama...menten.. mata still kuyu..

Balik jer sungai trus bagi susu kat dia.. tepuk 2-3-4 kali trus lelap.. lahaiiiii..rupanya dah tertido…….

Friday, May 8, 2009

Selamat Hari Ibu

1st nak ucap Selamat Menyambut Hari Ibu kepada Hajah Hasnah Bin Hj Ismail. Ibu terbaik yg pernah aku kenal.
Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya.... berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya..... berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya..... berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya....... berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya.... berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....
dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Insya Allah aku sanggup buat apa saja utk mak aku...

2nd - Utk diriku sendiri.. semoga aku boleh jadi ibu yg terbaik utk anak-anakku..


3rd- Untuk semua member bloggerku..semoga anda dapat anugerah Ibu Mithali 10 thn akan datang .... dan semoga anda menjadi sumber inspirasi kerana Andalah Ibu Terbaik Untk Anak-Anak Anda.....




Jom Balik Kampung

Rasanya lama bebenor aku tak balik kg. Last balik awal tahun hari tu. Kiranya 4 bulan aku tak balik kg. Fuhhh.. lama betul… dulu bujang-bujang kerap gak balik. Yer la bujang.. senang..ko rasa nak balik beli jer tiket bas trus cabut balik kg. Sekarang almakluum la.. kena tgk schedule 2-2 pihak… kalo aku ader cuti tapi Ajeed tak leh balik tersengih kat sini gak.

Muka hepy + poyo dapat balik kg .. Takut tul aku tgk pic ni.. dagu dah jadi 2.. perasan tak hero aku kat belakang... sporting btul..

Dlm kul 10 aku baru gerak kuar KL.. Ntah bila masa jalan Ulu Klang tak jem pun aku tak tahu. Igt takder byk keter… berpeluh gak nak lepas …. Lepas tol Gombak baru la clear sket…. Tenang sket kepala.

Kali ni balik aku ada sedikit kelegaan sebab adik laki aku ikut skali. Sooooo aku boleh gilir-gilir layan Hafiy ngan dia. Lagipun Hafiy suker sgt menepek kat dia.. aper lagi lega byk la….

Dlm kul 4-00 aku sampai pekan Kuala Krai… Itu pun sebab aku berenti makan jer.. zohor nasib baik sempat kat umah. Kalo jalan jauh aku malas nak berenti². Skali jalan jer.. leceh nak berenti byk kali. Nasib baik Hafiy sporting.. Kalo jalan jauh dia tak akan berak.. 1 hari dia tak berak.. besok plak la kalo dia nak berak pun..sooo takyah aku susah² berenti tukar pampers kan..

Sampai umah jer mcm biasala trus masuk dapor bukan masak..tapi tgk menu yg mak aku masak… Kali ni sedap giler wooo… ikan percik, solok lada.. waaa… seperti yg diidam-idam kan.. aper lagi 2 pinggan licin…..

Be continue…

Thursday, May 7, 2009

Tag Pasal Kawin


Nyatakan sebab kenapa korang suka gambar di atas?
Nak kata suker takderla suker sgt. Aku rasa pic ni yg paling ok.... nampak cam ayu gitu..hehe . Masa ni aku teramatla kurus.. maklumla.. kawin pun umur dah 29..mungkin byk pikir pasal jodoh kot..tu yg jadi kurus kering gini kot... nasib baikla ader penyelamat... MR Ajeed Lorenzo...

Bilakah tarikh pernikahan korang, dan di mana? - 12 November 2005 (Satu-satunya Masjid Kat Kg Aku)

Apakah warna tema majlis perkahwinan korang? - Kuning Lemon , putih dan Gold.. rasanya warna ni takkkan telan dek zaman kot..

Mengapa korang memilih si dia untuk dijadikan teman hidup? - Dia satu-satunya insan yg sudi mengorat aku.. sebelum ni aku ingatla aku bakal dapat anugerah ANDALUSIA tau.. tapi tetiba mr Ajeed ni muncul dlm hidup aku dan sudi untuk mengambil aku sebagai bini mithali dia.. Alhamdulillah... jodoh aku kuat ngan dia..hingga hari ni la.. kita tak tahu benda yg bakal jadi di hari depan . Apa yg boleh aku harap adalah semoga jodoh kami sampai ke hujung nyawa.

Nyatakan harapan korang dengan ikatan perkahwinan ini - Opppsssssssss aku dah tercakap kat soalan atas erkk.. takper..ader penambahan lagi...semoga rumahtangga yang kami bina ini akan dirahmati Allah. Supaya dia setia ngan aku sampai bila-bila. Kalo teringin nak kawin sorang lagi silalah kanda bagitahu elok2 kat dinda erk.. supaya senang dinda gi jumpa bomoh untuk bomohkan perempuan yg bakal jadi madu dinda tu... harap maklum yer kanda...

Tag 4 orang lain untuk buat tugasan ini
- Hmm...takder saper2....