Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Tuesday, July 7, 2009

Kisah Si Zati

2 minggu lepas kak ina ada mesej aku. Tanya ader umah ker tak.. dia nak dtg.. aku cakap dtg la...aku tya dia..naper..ader hal ker?.. katanya ..adalaaa...

Lepas magrib dia dtg bertiga.. sorang tu aku tak kenal... aku tya dia.. saper tu kak ina... kak ina jawab.. ni nak citer ni...rupanya budak itulah si zati. So... aper citer aku usulkan lagi.. katanya nak mintak tolong aku bawak si zati dtg intebiu kat tempat aku. Dia dpt panggilan intebiu dari HR kat kompeni aku... ooooooooo..gitu rupernya.

Pagi tu aku pun bawakla... dah habis interbiu sumer..aku tya zati... bila dapat tahu..katanya hari tu jugak...petang tu dia dpt call dari HR, katanya 1 july boleh start kerja. Sukerla si zati sebab dah sebulan dia ulang alik cari kerja...duit poket pun nak habis dah.. dia pun dah nekad kalu dpt kerja kat kompeni aku ni dia nak kerja lama sket..malas dah nak gi interbiu lagi...sebelum dtg interbiu sini dia ader pegi interbiu kat RTM.. biasala kalo kat krajaan ni lambat sket..kurang kurang pun 6 bulan baru dapat tahu.

Pagi tadi ader email masuk ... rupanya si zati..

Zati:
Morning.... kak anie.. saya dpt panggilan dari RTM. Dapat kerja kat sana.. pastu camner erkk nak cakap.. nak buat camner erkk... konpius ni....

Aku:
bila start nyer.. awal plak. biasa lambat kalo krajaan

Zati:
Itu la... bila dah ada kerja ..cepat plak panggil.. masa menganggur hari tu takder plak. Segan la nak cakap ngan bos. Kena cakap dgn dia dulu ker?


Aku:
trus trang jerla ngan dia. dpt kerja situ. ckp jer tak jangka dapat awal. biasanya kalo krajaan lambat. bagi notis hari ni.. sekurangnya ader 2 hari lagi.. dapat post aper..?

Zati:
pegawai SPS N41..bahagian kejuruteraan

Aku:
bawah skim perkhidmatan singkat ker..?


Zati:
rasa nye lah sbb kontrak 2 tahun


Aku:
ok la..janji boleh masuk. gaji 2 kali ganda sini kan? rugi kalu tak pergi...

Zati:
tu la...dptla 2+++..dah boleh wat bekal raya ngan konvo..tp....takut nak ckp kat bos ni...

Aku:
cakap la.. takkan dia nak marah... nanti lambat2 dia marah plak


aku pun sebenarnya segan gak... sebab aku yg yer-yer suh bos dia tu ambik zati nih... bos dia tu awal² lagi dah pobia nak ambil org baru..kot datang kejap jer pastu lari...sat no.... ader email masuk la...zati email balik aku....

Zati:
dah cakap ngan bos dah....


Aku:
Sooo aper reaksi dia...

Takder balasan... dlm 15min aku tgk si zati kena panggil ngan HR... ntah la..kena marah ker aper ker.. aku rasa tak salah kot kalo trus trang jer.....

Stop kat sini jerla dulu.. aku pun tak tahu aper result dia....

No comments: