Kenali Cikanie

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
Ibu pada 3 Hulubalang :)

Monday, January 12, 2009

Al-Aqsa & Palestin

dipetik dari blog UST. JUHARI NOOR @ ABU LUQMAN

Kalau setakat Masjidil Haram di Mekah dan Masjid Nabawi di Madinah semua orang tahu dan kenal sangat bentuk binaannya tetapi seandainya berbicara tentang Masjid Al Aqsa, rasanya tidak ramai yang tahu mengenainya. Masjid Al Aqsa merupakan sebuah masjid yang sangat penting kepada umat Islam. Masjid yang terletak di bumi Palestin ini pernah satu ketika dahulu menjadi
qiblat pertama umat Islam sebelum berpindah ke Baitullah alHaram di Mekah. Rasulullah telah bersembahyang di masjid ini sebelum naik ke Sidratul Muntaha menemui Allah semasa peristiwa Isra' dan Mekraj,Masjid Al Aqsa merupakan masjid yang kedua dibina selepas pembinaan Ka’abah. Jarak masa antara pembinaan Kaabah dan Masjid Al-Aqsa adalah selama 40 tahun. Sesungguhnya Masjidil Haram di Mekah dan Masjid Al Aqsa di Baitul Maqdis,Palestin yang kedua duanya dibina oleh Nabi Ibrahim a.s mempunyai hubungan yang begitu rapat dan merupakan tempat ibadat serta tanah suci bagi umat Islam.
Ikhlas cakap sebelum ni aku tak pernah nak ambik tahu pasal isu ni.. kini baru ku tahu rupernya Al-Aqsa yg menjadi sasaran puak yahudi ni sangat dekaaaaat dgn kita.... aper yg aku tahu lagi yahudi ni dah lama buat terowong kat bawah masjid ni.. supaya aper nak tahu.. supaya bila ader bencana dia nak masjid ni runtuh secara semulajadi..sebab ruang utk tanah bawah masjid dah kosong..senang runtuh...kononya dia takder kaitan dgn keruntuhan masjid nie.. bodoh punya kpala hotak...kalau betul kat bawah tapak masjid tu ader kuil nabi sulaiman kenapa bila depa gali takder jumpa pun.
Koonnonya kawasan situ tempat suci depa...padahal pointnya dia nak kosongkan ruang kat bawah masjid tu supaya senang runtuh..giler babas... timbuul kat pikiran aku ni.. naper negara islam kat dunia tak boleh nak bergabung & fight habis-habisan untuk Al-Aqsa ni....???

2 comments:

Ietams said...

thanks bg info.. baru ter celik seketika pasal masjid ni

Cik Anie said...

sama la kita.. tapi apakan daya..doa dari jauh modga tentera yahudi kena serang ngan burung ababil...